50 735 läst ·
2 285 svar
51k läst
2,3k svar
Valet 2026
De är ju i praktiken inte i en position att de kan ställa något sådant ultimatum. Att dessutom komma till förhandlingsbordet utan partiets mandat att förhandla om något annat än ministerposter lär inte uppfattas som seriöst. Får man gissa på en upprepning av Sjöstedt-Löfven där V kommer att förhala processen för att till slut behöva krypa tillbaka under mattan med sin tummetott?K Kasken skrev:
Det som förvånar mer är att MP inte fått samma behandling. Är väl ingen som på allvar tror att de heller skulle släppa igenom en högerregering, sitt liberala ursprung till trots?
Det är absolut något som S borde spela på anser jag.C cpalm skrev:
Miljötomtarna är minst lika extremistiska i sina värderingar som V och SD, om inte värre.
S samarbetet med MP är för övrigt den enskilt tyngsta faktorn till varför jag som fackligt aktiv arbetare inte känner att jag kan rösta på det laget. Skulle S stänga dörren till MP på samma sätt som V (och SD) så skulle jag behöva ta en allvarlig funderare på hur jag skulle rösta framöver.
Mitt primära fokus vid röstandet har senaste 4 valen varit att göra vad jag kan för att hålla MP borta från politiskt inflytande, allt annat blir underordnat.
I svenska skrivregler ingår att inte skriva nationaliteter med stor bokstav. Bäst att du ber att bli struken ur röstlängden?G Greger_08 skrev:Jag tror krav på att kunna Svenska kommer bita oss i svansen..
Högutbildade som saknar lusten att lära sig ett nytt språk kommer söka sig till andra länder istället.
Lite typiskt Sverige i år har man delat ut medborgarskap till folk som inte kan läsa eller skriva och pratar ett språk som majoritet av Svenskarna inte kan och kostar oss miljoner i tolk kostnader.
och helt plötsligt ska inte t.ex. en Indier som faktiskt har en riktig utbildning i raketforskning inte kunna bli medborgare..
Att kunna kommunicera på Engelska borde räcka enligt mig och skulle det vara så att din läkare inte pratar engelska ja då får du slanta en tolk själv eller be en bekant om hjälp..
Sverige men inte svenska. Det lärde vi oss i småskolan. Med tanke på att många etniska svenskar har ett så dåligt ordförråd att de knappt kan skriva en endaste mening utan att tvingas använda utländska ord i brist på ett adekvat inhemskt bibliotek att ösa ur. Kasta inte sten ....kashieda skrev:
Redigerat:
Jag trodde och tänkte som dig, ungefär när du skrev detta.pacman42 skrev:
Men idag känner jag mig definitivt mer tveksam.
Jag börjar alltmer tro på att det kan bli Kristersson som statsminister alternativt extraval.
Ja ja, vi får se. Allt blir ju bara rena gissningar eller ev förhoppningar, i detta läge ...
Tänkvärt ...K Kasken skrev:
Men det finns lite mer under ytan. Men jag orkar inte orda så mycket mer om det. Bara att SD skulle behöva förändra sig rätt mycket - i demokratisk riktning, från autokratisk och repressiv riktning ...
Och därmed förlora rätt stora delar av sitt röstboskap till AFS, NMR osv ...
Jag tvivlar på S är beredda på att käka hela den bajsmackan och därmed begå politiskt självmord.
Blev det som du skrev här?pacman42 skrev:
För att tidningarna inte klarar av att för läsarna förklara den extra komplexitet som är inbyggd i detta. Inte nog med att man måste få fler röster, man måste få fler röster i rätt distrikt och på rätt partier (relativt andra partier). Man kan även i Sverige vinna folkets röst och få färre mandat än motståndarna.
Jag kollade nu igen och det skiljer nu bara några hundra upp till ett par tusen röster (beroende på distrikt de hamnar i osv) för att M skall få ett mandat till. Med tanke på att utlandsröster brukar vara kraftigt överrepresenterade inom M så klarar de nog detta.
Sedan har vi två mandat till som är intressanta. En undervikt på onsdagen med 5-8000 röster ungefär skulle kunna få MP att tappa ett mandat, detta går då som ett utjämningsmandat till något av partierna i Tidö vad det verkar just nu. L är bara runt 5-8000 röster ifrån att få ett till mandat. De är troligen de som kommer att få utjämningsmandatet om MP fallerar, om de inte klarar av att ta det själva (iom att jag antar att M tar det första mandatet på egna röster).
Nu spelar det inte så stor roll vilka som får MPs mandat om de fallerar att behålla det och både M och L tar sina mandat som de är nära. Det är flera partier som ligger rätt nära varandra där och det kan hänga på bara några hundra röster så det går inte prognosticera det.
Skillnaden mellan blocken är knappt 30000 röster.
Som sagt, det är inte lätt att förklara detta.
Edit: Efter ytterligare koll, M skulle ta sitt mandat från V och med största sannolihet så skulle alltså L ta från MP om de lyckas. Det är troligt att M tar mandatet (det skiljer runt 1000 röster, men det kan vara mindre eller fler beroende på valkrets). L har det som sagt var tuffare.
Jag orkade inte riktigt följa med i hela den långa texten ...
G Greger_08 skrev:
Och vad tror vi kommer att hända i USA om någon månad, när det från statligt håll finns ett intresse att hacka sitt eget val ...BirgitS skrev:
Och att man därmed har tillgång till allt redan ...
Exakt. Så länge man är seriös och det verkar gå framåt så bedriver man naturligtvis inte sina förhandlingar via löpsedlar.Fairlane skrev:
Så fort det börjar stå något i media så är det ett tecken på att förhandlingarna har strandat, eller börjat gå i stå. Det är då man börjar sätta press på motparten genom att "läcka" lite lagom till media.
Måste ändå säga att det låter osannolikt att V hellre skulle släppa fram Kristersson och stå helt utan inflytande. Inte heller känns det särskilt sannolikt att de skulle tvinga fram ett extraval, det kan ju egentligen bara leda fram till två alternativ - antingen att de återigen hamnar i exakt samma position eller att oppositionen får egen majoritet.Mikael_L skrev: