Poängen var iaf den att det är inga problem alls att göra snygga svetsar med magsvets, det är nog betydligt större chans att du lär dig svetsa snyggt med en mag än en tig, med en mag så handlar det egentligen bara om att ställa in förhållandet mellan ström (volt/ampere) och trådmatning och sen föra pistolen framåt i en jämn hastighet (eller då pendla fram i en jämn takt som jag gjort på svetsen på bilden)P pota skrev:
Tigsvetsar du så ska du ha vettig vinkel mellan tillsats och brännare, dutta i tillsats lagom mycket, ha rätt gasflöde i förhållande till gaskåpan, rätt ström i förhållande till godstjocklek/framföringshastighet och dessutom ha rätt framföringshastighet i förhållande till svetsström, mängden tillsats och vid långa sömmar dessutom i förhållande till hur varmt svetsgodset är..
Jag kan lära en sjuåring magsvetsa men för att bli duktig på att lägga snygga svetsar med tigen krävs inte bara övning, det krävs fallenhet..
Nja.. trefas är överlägset, blir väldigt snedbelastning på faserna med enfas (dessutom)P pota skrev:
Trefas behöver man ha på landet. Satsar man på att undvika trefas elektricitet då får man i stället skaffa lokomobil eller landmotor och köra all utrustning med flatremstransmission från den. Inte särskilt praktiskt.
Jag skulle rekommendera att du installerar ett trefasuttag. Det är sällan du behöver alla 16 ampere på trefasen och vid de få tillfällena kan du se efter att ingenting annat är i gång.
Jag skulle rekommendera att du installerar ett trefasuttag. Det är sällan du behöver alla 16 ampere på trefasen och vid de få tillfällena kan du se efter att ingenting annat är i gång.
Jag skulle vilja påstå att man klarar sug långt med en enfas MAG. Jag har svetsat grova prylar med min.
Kanske jag försöker klara mig på enfas trots allt. skulle den här kanske kunna vara något
https://www.expondo.se/stamos-basic-mig-mag-svets-250-a-230-v-baerbar-10020022
om den inte överstiger 16 a dock. verkar inte stå i specen vad jag kan se
https://www.expondo.se/stamos-basic-mig-mag-svets-250-a-230-v-baerbar-10020022
om den inte överstiger 16 a dock. verkar inte stå i specen vad jag kan se
Den kan du säkerligen köra på 10A vid klenare arbeten.
Du kan ju aldrig byta slangpaket på den om du skulle råka förstöra det.. vet inte om det går att byta ex. svanhals i den heller..P pota skrev:
Jag hade aldrig lagt pengar på en sån.. Är inte så mycket dyrare att få något vettigt..
Varför skulle inte det gå?
På hemsidan står det:
” for all Stamos products – whatever the model – we guarantee a reliable availability of all spare and wear parts.”
Det är normalt sett inte särskilt svårt att få dit valfritt slangpaket heller.
” for all Stamos products – whatever the model – we guarantee a reliable availability of all spare and wear parts.”
Det är normalt sett inte särskilt svårt att få dit valfritt slangpaket heller.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 920 inlägg
Man får ju föv en beg kvalitetssvets för samma pengar...
Från denna produktens beskrivning:D Daniel 109 skrev:
- Svetsbrännaren är fäst vid maskinen och kan inte monteras av
Och att byta slangpaket från gammaldags esab- till ny Europa-fattning är inte heller jätteenkelt på alla maskiner (jag vet, har gjort det på otaliga maskiner)