Har alla reservdelar snabbkoppling? Det är inte min erfarenhet när jag skruvar bilar....Violina skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 922 inlägg
Om det inte är bråttom så kan du sätta en bevakning i närheten på tradera/blocket. Finns ju auktionsiter också, typ klaravik, där kan man ha tur med ... Så fort det dyker upp något så kan du ju fråga här om det är något att ha...P pota skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 922 inlägg
Nä, det är helt klart en chansning....Violina skrev:
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Nej, det var därför jag förtydligande att det är MED gas (och hela tiden har gett ts rådet att skaffa ANTINGEN en magsvets eller en svetsinverter)Andreas_kalmar skrev:
Anledningen till bilden var för att visa att det inte är några problem att göra SNYGGA svetsar med mag..
För övrigt så är det inget jätteextremt med svetsen jag lagt denna söm med.. visst att den är vattenkyld, men i övrigt så är det enda som går att ställa in (förutom steglös reglering av trådmatning och ström) burnback och softstart..
Går att hitta exakt samma svets begagnad för mellan 10 och 15 tusen.. Kräver dock 32A säkring vid större uttag och är totalt värdelös på att mata tråden om man ber om mer än 12 m i minuten..
Nej, men när det uttryckligen står att en del inte går att byta så ska man nog inte räkna med det heller..D Daniel 109 skrev:
Jag tar av och renoverar mitt slangpaket på jobbet ungefär en gång i halvåret, och på min svets hemma har jag fått byta det en gång (plus en ny svanhals en gång) så med den erfarenheten jag har (vilken i detta avseende garanterat överstiger din) så kan jag säga att chansa på en sån grej är bara dumt.
För övrigt så skruvar jag en hel del jag med, och vissa delar går det inte bara att byta halva om halva är dålig utan man måste byta hela. I detta fallet skulle det betyda att man måste byta ut svetsen om man exempelvis råkar välta något tungt och vasst på slangpaketet.
Vid gasfri svetsning använder man en rörelektrod. Rörelektroder för svetsning med gas var faktiskt en nyhet för mig. Det var därför jag inte var tydligare tidigare. Faktum är att det går att få bra resultat med dem. De som förkastar dem har nog ofta gjort fel.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Violina skrev:
Nej, det var därför jag förtydligande att det är MED gas (och hela tiden har gett ts rådet att skaffa ANTINGEN en magsvets eller en svetsinverter)
Anledningen till bilden var för att visa att det inte är några problem att göra SNYGGA svetsar med mag..
För övrigt så är det inget jätteextremt med svetsen jag lagt denna söm med.. visst att den är vattenkyld, men i övrigt så är det enda som går att ställa in (förutom steglös reglering av trådmatning och ström) burnback och softstart..
Går att hitta exakt samma svets begagnad för mellan 10 och 15 tusen.. Kräver dock 32A säkring vid större uttag och är totalt värdelös på att mata tråden om man ber om mer än 12 m i minuten..
Nej jag ser på dina svetsar att du har koll men den maskinen är ju inte samma som går att köpa för 1500 på biltema
Nej, det går definitivt att byta slangpaket om det skulle vara aktuellt. Även om det kanske inte är avsett att bytas.Violina skrev:
Nej, men när det uttryckligen står att en del inte går att byta så ska man nog inte räkna med det heller..
Jag tar av och renoverar mitt slangpaket på jobbet ungefär en gång i halvåret, och på min svets hemma har jag fått byta det en gång (plus en ny svanhals en gång) så med den erfarenheten jag har (vilken i detta avseende garanterat överstiger din) så kan jag säga att chansa på en sån grej är bara dumt.
För övrigt så skruvar jag en hel del jag med, och vissa delar går det inte bara att byta halva om halva är dålig utan man måste byta hela. I detta fallet skulle det betyda att man måste byta ut svetsen om man exempelvis råkar välta något tungt och vasst på slangpaketet.
Nej, man TROR att det blir ett bra resultat.D Daniel 109 skrev:
Mängden flussmedel som är det som bildar gasskyddet runt smältan blir för litet och man får då inneslutningar/porer/diverse svetsfel som inte alltid syns på ytan men som garanterat påverkar hållbarheten både vid påfrestning och över tid.
Jämför med en svetspinne, mängden fluss (alltså det runt pinnen) kontra mängden material.. dessutom sitter pinnens fluss redan utanpå det material som behöver skyddas och behöver alltså inte kokas igenom smältan..
Mag-svetsning med rörtråd har funnits sen mitten på 1900-talet (om inte jag minns fel) så det faktumet att du inte visste att det existerade är ganska talande..
Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
Jag som är en glad amatör hör gärna en längre förklaring, lite sökning på internet gav mig inte så mycket.. Är det i första hand tillsatser för att kunna svetsa olika legeringar?Violina skrev: