Ännu ingen som nämnt gammal hederlig gassvets? :cool:

ricebridge ricebridge skrev:
Ännu ingen som nämnt gammal hederlig gassvets? :cool:
Det kan ju inte bli så mycket mer mångsidigt, men å andra sidan är ju inlärningskurvan brant.. Och vägen till perfektion kan ju vara kantad av nerbrunna fastigheter... Jag minns när en kamrat på gymnasiet stod och skar nån tjockare plåt med gas, och det började brinna "bakåt" i skärmunstycket och det bokstavligen började smälta sönder i hans händer... Då blev tom lärarna skitnödiga...

• Wow
ricebridge
  • Laddar…
Har ingen erfarenhet av att själv svetsa med MMA eller TIG men på mig låter det som att det är ganska små skaer som ska sättas ihop men i nästa läge vill du ha stora strömar vilket borde peka på grovt material.
För små saker med fin svetts borde Gas eller TIG vara det som gäller då man själv bestämmer lätt hur mycker fyllnads material som ska dit under svetsning.
Kliver man upp på grova saker behövs det ju stora strömmar och då hamnar man ju i annat läge.
Konst tänker ju jag spontant på mindre objekt även om jag vet att det finns stor konst oxå. Och på rikitgt små skaer tänker jag mer på att löda med gas.

• Wow
leffeisala
  • Laddar…
Inte gas för en nybörjare idag med de fina lätta elsvetsar som finns idag..

• Gilla
sette
  • Laddar…
Om du ska svetsa något grövre behöver du slipa ner kanterna till en V-form och fylla allt med flera svets i omgångar. Med en starkare svets kan du bränna igenom mer material. Det går men är meckigare. Därför är det viktigt att fundera över vad din normalanvändning är.

Jag röstar fortfarande för en MIG. TIG kräver mer av material och lokal och MMA är inte superbra för att dutta ihop småsaker.

1in_Bevel_1024x1024.JPG

3G_FCAW_Cap_Weld_Cleaned.jpg

Violina Violina skrev:
Inte gas för en nybörjare idag med de fina lätta elsvetsar som finns idag..
Elsvets är det samma som fluss? Har du något tips på någon

P pota skrev:
Elsvets som i inte gas svets. MIG,TIG,MMA använder el för att få fart på elektroderna. En gas svets använder, gas. Oftast acetylen och syre. Väldigt mångsidig men svår.

Gas-Welding-Kit.jpg

P pota skrev:
Ska du svetsa småsaker och det ska se bra ut så ska du inte använda gaslös svetstråd, det är djävulens påfund, vill du svetsa gaslöst är pinne överlägset..

Men eftersom du pratar om tigsvets så får man anta att du kan tänka dig att använda gas, då är absolut bästa valet en magsvets.. om du funderar på en svets som ska kombinera mag och tig så måste du upp mycket mer i pris än vad jag tror du är beredd att lägga för att få något vettigt alls.
Ju billigare svets desto sämre komponenter desto svårare att använda (enkelt uttryckt)

Magsvets och migsvets är samma sak, man använder bara olika gas beroende på materialet man svetsar.

Rörelektrod funkar helt okej med rätt polaritet och inställningar.

D Daniel 109 skrev:
Rörelektrod funkar helt okej med rätt polaritet och inställningar.
Då har man inga höga krav om man tycker det..

• Gilla
Hurre
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Ska du svetsa småsaker och det ska se bra ut så ska du inte använda gaslös svetstråd, det är djävulens påfund, vill du svetsa gaslöst är pinne överlägset..

Men eftersom du pratar om tigsvets så får man anta att du kan tänka dig att använda gas, då är absolut bästa valet en magsvets.. om du funderar på en svets som ska kombinera mag och tig så måste du upp mycket mer i pris än vad jag tror du är beredd att lägga för att få något vettigt alls.
Ju billigare svets desto sämre komponenter desto svårare att använda (enkelt uttryckt)

Magsvets och migsvets är samma sak, man använder bara olika gas beroende på materialet man svetsar.
Okidoki. ja valet verkar numera stå mellan TIG och MIG, typ tillbaks till ursprunget :) dock får jag nog överge tanken om en kombisvets. Jag har dessutom kommit på att jag ska fixa till i verkstan så jag kan svetsa inomhus vilket är bra såklart och verkar vara förutsättning om jag kör gas.

Verkar vara mycket att tänka på med TIG. Jag lär mig gärna men har som ambition att lära mig genom att svetsa lite på min semester. Men om det krävs tub efter tub med gas och väääldigt mycket tid för att få ett okej resultat med TIG kanske det är bättre att köra MIG trots att resultatet kanske inte blir lika snyggt när jag väl lärt mig.

Närbild av MAG-svetsad fog på tjockare metallgodset med jämn och snygg svetsråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mag-svetsat, rörtråd (med gas) lite tjockare gods, men snyggt va? ;)

• Gilla
  • Wow
Jonas_123 och 3 till
  • Laddar…
Jo det var snyggt :)

Har du något tips på en okej MIG svets så klarar sig på 16 A (eller 10 A men kanske omöjligt) säkring?

P pota skrev:
Jo det var snyggt :)

Har du något tips på en okej MIG svets så klarar sig på 16 A (eller 10 A men kanske omöjligt) säkring?
Finns många på 16A, men du bör ha trefas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.