Allvetare
· Västra götaland
· 10 922 inlägg
Som sagt, det måste vara vindstilla när du svetsar TIG annars blåser skyddsgasen bort..P pota skrev:
Att det skulle vara svårare att lära sig vet jag inte, jag lärde mig själv svetsa TIG när jag var elva... Iofs hade farsans verkstad sågott som enbart rostfritt, som är tacksamt att svetsa, men ändå.... Det man behöver är lite mer känsla för materialet man svetsar i, och en stadig hand.. Är du darrig kan vissa lägen med TIG vara svårt..
Ska du bara svetsa mindre saker och tunnare skulle jag satsa på något liknande denna:
https://www.biltema.se/verktyg/svetsning/svetsar/svets-mig-90-2000022912

Flussfylld tråd gör att du slipper hålla på med gas som tar slut när du behöver den. Två lägen räcker för tunnare eller tjockare gods och du har ställbar trådmatning.
Det är enklare att starta och stoppa med MIG än pinnsvets som är lite mer som att tända ett tomtebloss. Det kommer inte bli snyggast i världen och kräver antagligen en del slipning men det är väldigt låg tröskel att lära sig.
Har själv kört en hel del med telwin110 på 10A säkring och det fungerar bra. Den går dock inte att ställa trådmatningen på så det blir lite extra pill och duttande med att få till en bra smälta
https://www.biltema.se/verktyg/svetsning/svetsar/svets-mig-90-2000022912
Flussfylld tråd gör att du slipper hålla på med gas som tar slut när du behöver den. Två lägen räcker för tunnare eller tjockare gods och du har ställbar trådmatning.
Det är enklare att starta och stoppa med MIG än pinnsvets som är lite mer som att tända ett tomtebloss. Det kommer inte bli snyggast i världen och kräver antagligen en del slipning men det är väldigt låg tröskel att lära sig.
Har själv kört en hel del med telwin110 på 10A säkring och det fungerar bra. Den går dock inte att ställa trådmatningen på så det blir lite extra pill och duttande med att få till en bra smälta
Redigerat:
ok. verkar billigt och bra
90 A verkar inte så mycket dock i mina oerfarna ögon. finns ju även en på 140 A.
https://www.biltema.se/verktyg/svetsning/svetsar/svets-mig-140-2000022913
Någon som testat denna? Biltema har ju lite halvdåligt rykte ibland
90 A verkar inte så mycket dock i mina oerfarna ögon. finns ju även en på 140 A.
https://www.biltema.se/verktyg/svetsning/svetsar/svets-mig-140-2000022913
Någon som testat denna? Biltema har ju lite halvdåligt rykte ibland
Allvetare
· Västra götaland
· 10 922 inlägg
En polare har en sån, den verkar helt ok, för pengarna .. Rörtråd är lite speciellt, och den medföljande tråden var klappkass. Köper du en sån så åker du någon annanstans och köper tråd innan du ens provar svetsen ..P pota skrev:
Hur grovt tänkter du svetsa? Vilken typ av projekt är du du siktar på? Tänk på att den väger 25kg så den blir bra jobbig att släpa runt. Eftersom du har klena säkringar skulle jag välja svets efter det och gå på en mindre.
Tycker du att det är jättekul så går det ju alltid att byta upp dig. Ska du svetsa något grövre får du slipa en v-form och lägga i svets i omgångar.
Rörtråd är nog den variant som sprutar mest svetsloppor men det är ändå hanterbart. Overall, handskar och ett läderförkläde är en bra investering. En automatisk svetshjälm är ett måste
Tycker du att det är jättekul så går det ju alltid att byta upp dig. Ska du svetsa något grövre får du slipa en v-form och lägga i svets i omgångar.
Rörtråd är nog den variant som sprutar mest svetsloppor men det är ändå hanterbart. Overall, handskar och ett läderförkläde är en bra investering. En automatisk svetshjälm är ett måste
Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
Kan tipsa om https://www.euromaski.fi/en/euromaski-c som alternativ till automatisk hjälm. Väldigt lätt och 100% driftsäkerhet så länge du kommer ihåg att vinkla ner huvudet, hade en automatisk hjälm tidigare som sällan fungerade som den skulle när den blivit något år.
Jag började med en svets liknande den du länkar från biltema, var först när jag kunde börja svetsa inomhus och ville bort från rörtråden som jag kunde motivera en bättre! Den gamla lever än och står nu hemma hos farsan.
Har du något konkret exempel på vad du vill kunna göra med svetsen? Än så länge har det varit ganska otydligt
Jag började med en svets liknande den du länkar från biltema, var först när jag kunde börja svetsa inomhus och ville bort från rörtråden som jag kunde motivera en bättre! Den gamla lever än och står nu hemma hos farsan.
Har du något konkret exempel på vad du vill kunna göra med svetsen? Än så länge har det varit ganska otydligt
vet inte helt men inte jättegrovt skulle jag tro. Mest detaljer som jag tänker i dagsläget.T toolman77 skrev:
jag kommer ha den ganska stationärt
verkar dock som även den mindre modellen har 16 A som rekommendation. Jag tänker att det borde funka då om jag gör om ett uttag till 16A. Pratat med en elektrikern som installerade vår elcentral kring detta. Han sa att det inte var några problem förutsatt att det var 16 in vilket det är.
hur grovt är något grövre? och vad är en v-form?
Vad skiljer annars svetsa med rörtråd mot t.ex. tig då som är det som jag tänkt på först. mest för att det ska bli snyggare och bättre för detaljer när man väl bemästrar tekniken.
Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
haha. tycker du jag varit otydlig
okej, jag vet inte helt exakt. jag bygger en del grejer, prototyper, en del konstgrejer, små delar som behöver sättas ihop. det är ju väldigt bra om det blir snyggt.
har kollat lite på den där biltemasvetsen och har ju inte direkt fått helt övertygande recenstioner om man säger så.
det ultimata hade varit om det finns en kombinationssvets för tig / mig som går att köra på 16 A säkring men lyckas inte hitta något sådant riktigt
har kollat lite på den där biltemasvetsen och har ju inte direkt fått helt övertygande recenstioner om man säger så.
det ultimata hade varit om det finns en kombinationssvets för tig / mig som går att köra på 16 A säkring men lyckas inte hitta något sådant riktigt
Hur länge räcker förresten en tub med gas om man svetsar med en TIG svets? Är det drygt? T.ex. en sådan här:
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/svets/svetsgas/argongas-008539/
Kollar även lite på julas svetsar. Såg denna tigsvetsen:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...ets/invertersvetsar/tig-invertersvets-006193/
är även för MMA vilket jag förstår kan vara bra om man som jag ibland kommer vara ute och svetsa. MMA är med pinnar belagda med flussmedel. Hur blir detta? Kanske känns som en okej kombination i den lägre prisklassen
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/svets/svetsgas/argongas-008539/
Kollar även lite på julas svetsar. Såg denna tigsvetsen:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...ets/invertersvetsar/tig-invertersvets-006193/
är även för MMA vilket jag förstår kan vara bra om man som jag ibland kommer vara ute och svetsa. MMA är med pinnar belagda med flussmedel. Hur blir detta? Kanske känns som en okej kombination i den lägre prisklassen
Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
5-20 liter per minut, ca en timme från en sån där tub beroende på vad och hur du svetsar!
Kollat på lödning?
Edit, fel länk, 5:33 in i den här tänkte jag
Går att kombinera bägge
Kollat på lödning?
Går att kombinera bägge
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 922 inlägg
Nja, en timme var väl lite i underkant... Jag skulle gissa på lite under 3 ungefär, speciellt om du svetsar mindre saker..
Jag har en AirLiquide 11-liters flaska och lyckas klämma ur 6 timmar som mest...
Jag har en AirLiquide 11-liters flaska och lyckas klämma ur 6 timmar som mest...
Är utseendet på svetsen viktigt (alltså den lagda svetsen, inte svetsmaskinen) så måste du nog nästan köra en med gasskydd (alltså ingen flussfylld gaslös svetsstråd) eller med pinne.
Pinnar finns i små dimensioner som inte kräver några jätteuttag vad det gäller svetsström.
Ska du svetsa utomhus (även om det är i lä) så är en tigsvets nästintill meningslös, då måste du i princip stå i ett tält gjort av en tjockare duk som inte släpper igenom någon vind alls, annars kommer du få porer (inte snyggt) och materialet du svetsar i måste vara väldigt rent, alltså ingen rost, färg eller dylikt..
Jag hade satsat på en begagnad BRA mag(mig)svets och i och med det haft möjlighet att svetsa alla material.. går utmärkt att svetsa med utomhus så länge du är i lä, men du bör inte stå på en gräsmatta, grusplan är mycket bättre..
Ska du köpa en ny svets hade jag satsat på esab/migatronic/telwin, okej svetsar i den prisklassen (men inte mycket mer)
Men egentligen är väl den stora frågan, har du trefasuttag?
Om inte, skaffa det!
Pinnar finns i små dimensioner som inte kräver några jätteuttag vad det gäller svetsström.
Ska du svetsa utomhus (även om det är i lä) så är en tigsvets nästintill meningslös, då måste du i princip stå i ett tält gjort av en tjockare duk som inte släpper igenom någon vind alls, annars kommer du få porer (inte snyggt) och materialet du svetsar i måste vara väldigt rent, alltså ingen rost, färg eller dylikt..
Jag hade satsat på en begagnad BRA mag(mig)svets och i och med det haft möjlighet att svetsa alla material.. går utmärkt att svetsa med utomhus så länge du är i lä, men du bör inte stå på en gräsmatta, grusplan är mycket bättre..
Ska du köpa en ny svets hade jag satsat på esab/migatronic/telwin, okej svetsar i den prisklassen (men inte mycket mer)
Men egentligen är väl den stora frågan, har du trefasuttag?
Om inte, skaffa det!
Allvetare
· Västra götaland
· 10 922 inlägg
Det går att TIG-svetsa med alla MMA-svetsar (som ger likström), nackdelen är att du saknar högfrekvenständning, dvs du trycker på en knapp/pedal och ljusbågen tänds, och ingen magnetventil för gasen... Det gör att man förbrukar mer gas, och vissa svetspositioner kan bli knepiga...P pota skrev:Hur länge räcker förresten en tub med gas om man svetsar med en TIG svets? Är det drygt? T.ex. en sådan här:
[länk]
Kollar även lite på julas svetsar. Såg denna tigsvetsen:
[länk]
är även för MMA vilket jag förstår kan vara bra om man som jag ibland kommer vara ute och svetsa. MMA är med pinnar belagda med flussmedel. Hur blir detta? Kanske känns som en okej kombination i den lägre prisklassen
Har du tillgång till 3-fas, och inte har ont om plats tror jag mest "bang for the buck" är en äldre TIG-svets. Lägg en bevakning i ditt område på tradera och kolla ansiktsboken.... Det gick en AGA 150 A för 1500 spänn på tradera för någon vecka sen...