F
prototypen skrev:
Det är ett matarverk sittandes på svetspistolen som hjälper till att dra i tråden då aluminiumtråden är för mjuk att skjutas genom liner och pistol. Jag har svetsat lite alu utan spoolgun men med alutråd legerad med lite magnesium som gör tråden lite styvare.

Protte
Nästan, det du beskriver är det Johannes pratar om, push-pull. Där har man en trådrulle på sin ordinarie plats i maskinen och använder det ordinarie matarverket (push). Sen uppe i pistolen sitter ett litet mini-matarverk (pull). Det är väldigt viktigt att dessa två matarverk är helt hastighetssynkroniserade vilket inte är helt självklart. Alternativt så ser man till att första matsrverket går på lågt tryck så det blir lite slip och lite långsammare än pull matarverket. Annars är risken att man har samma problem med nesting ändå.

Spoolgun är helt enkelt ett litet matarverk med tillhörande trådrulle och man matar i det fallet ingen tråd i linern alls. Dom är tunga som döden, bara spolen med tråd är ca 2kg. Sen är motorn vanligtvis integrerad i handtaget så dasslock till nävar är att föredra.

Svetspistol med integrerat matarverk och trådrulle för push-pull-teknik bärs i hand med skyddshandskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Ser ut som om man skulle behöva ett balansblock för att jobba med den en längre stund.

F
Eld skrev:
Ser ut som om man skulle behöva ett balansblock för att jobba med den en längre stund.
Kan det vara 4kg drygt med full spole? Det är absolut tvåhandsfattning som gäller. Finns väl en anledning att dom inte används i nån större omfattning i sverige eller europa.

Hej!

Jag har kört en del med min Kina-pistol och kan rapportera att den inte är speciellt tung. Det kan iofs bero på att Kina-pistoler har mindre trådspole än Miller-varianten så första jag gör är att linda av tråden från stora till lilla rullen. (Biltema säljer faktiskt alutråd!).

Jag gissar att den väger cca. 1.5 kg med spolen på...fullt användbar för en vanlig man.

Svetsbrännare med tändare och slang, piezotändning, vit behållare, metallkopplingar, svart handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns det fler erfarenheter av TIG-handtag från Kina? Vad har ni handlat, varför och hur har de fungerat Jag skulle vilja prova att TIGa med min Caddy 150 A men vill inte investera i märkesutrustning och bamsiga gasflaskor utan försöker hitta en budgetlösning.

F
nanowire skrev:
Finns det fler erfarenheter av TIG-handtag från Kina? Vad har ni handlat, varför och hur har de fungerat Jag skulle vilja prova att TIGa med min Caddy 150 A men vill inte investera i märkesutrustning och bamsiga gasflaskor utan försöker hitta en budgetlösning.
Var det en Caddy Arc du hade? Det är ingen gasventil i en sådan och du behöver då ett tig-handtag med en manuell gasventil. Det går alltid mer gas men det funkar. Sen finns det ingen HF så du kan inte skjuta igång pilotbåge utan det är kontaktstart som gäller men det vet du antagligen redan.

Leta upp nån billig Kinesisk tig-brännare med ventil och prova. Eller försök låna nåt och prova. Det är ganska kul med tig och det är ju inte helt omöjligt att du på sikt vill ha HF, AC, pulsfunktion och fotpedal.

Tack. Jo, det var så jag tänkte; ngn billig brännare med ventil men jag har ingen aning vad jag behöver? Något förslag på kit från Ali/ebay? Helst skulle jag köra på minitub från typ jula.

F
nanowire skrev:
Tack. Jo, det var så jag tänkte; ngn billig brännare med ventil men jag har ingen aning vad jag behöver? Något förslag på kit från Ali/ebay? Helst skulle jag köra på minitub från typ jula.
Nåt sånt här kanske? https://www.aliexpress.com/item/Gas...id=39153e08-8f28-4199-959b-95b68e6b19f7&tpp=1

Jag har ingen aning om vad det är men det borde teoretiskt fungera med reservation för OKC-kontaktens storlek, jag tror denna är ett nummer för liten. Finns dock lösa att köpa billigt.

ESABs variant till din maskin heter TXH 151V eller TXH201V

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
F
Zakalwe skrev:
Personligen anser jag att det inte är värt att krångla med linern...det blir i stort sett aldrig bra och alutråden korvar sig väldigt lätt hur än man gör.

Själv köpte jag billig Kina spoolgun från Ebay (köpt för 1000:-) och moddade min gamla Migatronic. Jag bytte ut gamla slangpaketet och monterade separat Euro-handske (också Kinafynd) samt omkopplare så att jag kan koppla mellan interna matarvalsen och externa spoolpistolens matarmotor (bägge går på 24V). Då slipper jag separat box för trådhastighetsstyrning och kan styra matarhastigheten på alutråden med samma potentiometer som ståltråd.

Det fungerar utmärkt men är inget man finsvetsar med. Spoolgun ser jag som verktyg för att bygga alubåt eller eventuellt svetsa bränsletank med. Men alu suger så mycket värme tenderar första centimetern bli lite underkylt (om man inte förvärmer godset ordentligt) så det är svårt att svetsa findetaljer....den gör sig bäst på långa raka svetsar med minst 4mm aluplåt.

Och som sagt, det går åt många ampere med MIG och spoolgun, så 3-fas MIG är att föredra.

[bild]
[bild]
Har du nån länk till kina-pickan? Och var hittade du den lösa euro connectorn? Och vad satt det för anslutning på den från början?

fsn skrev:
Har du nån länk till kina-pickan? Och var hittade du den lösa euro connectorn? Och vad satt det för anslutning på den från början?
Både Kinapickan och Euro-handsken köptes från Ebay. Observera att du kan köpa pickan med färdigmonterad euro-handske. Dock hade min Migatronic en gammal variant på slangpaketet som jag bytte mot Euro-kontakt.

OBS! Kinapickans kvalité är lite "sådär"...första jag fick göra är att borra och gänga om så jag kunde använda 0.9mm trådledare istället för konstiga kinavarianten som följde med. Vill du svetsa på riktigt rekommenderar jag att du skaffar dyrare varianten, typ sån här:

http://www.ebay.com/itm/Norstar-Buc...390554?hash=item3cf620ec5a:g:uYsAAOSwImRYikoA

Pickan:
http://www.ebay.com/itm/Toothed-10F...8075492?hash=item2a667cb5e4:g:UhgAAOSw3mpXIBN

Adapter:
http://www.ebay.co.uk/itm/Mig-Weldi...id=100011&rk=1&rkt=7&mehot=ag&sd=111638923319

Redigerat:
F
Zakalwe skrev:
Både Kinapickan och Euro-handsken köptes från Ebay. Observera att du kan köpa pickan med färdigmonterad euro-handske. Dock hade min Migatronic en gammal variant på slangpaketet som jag bytte mot Euro-kontakt.

OBS! Kinapickans kvalité är lite "sådär"...första jag fick göra är att borra och gänga om så jag kunde använda 0.9mm trådledare istället för konstiga kinavarianten som följde med. Vill du svetsa på riktigt rekommenderar jag att du skaffar dyrare varianten, typ sån här:

[länk]

Pickan:
[länk]

Adapter:
[länk]
Skall se om jag kan få tag på en spoolgun och prova. Men vad har du haft för rullar och slangpaket när du inte har haft framgång med aluminiumtråd i vanligt matarverk?

Med U-rullar och om man inte slår knut på slangen så borde det funka. Kanske gå upp en storlek på munstycket. Fast det är inte helt lätt med tvåhjuliga matare med drift på ett hjul och en slät släprulle som inte driver. Det blir en helt annan sak med 4wd och rätt rullar.

Rullarna på pickan är "räfflade". När alutråden kommer ut är den lite lätt räfflad. Problemet med att försöka mata alutråd genom vanligt slangpaket är inte bara att den korvar sig utan även att matarhastigheten blir ojämn. Så push-pull (ifall man har stora trådrullar) eller picka med liten rulle är att föredra.

F
Zakalwe skrev:
Rullarna på pickan är "räfflade". När alutråden kommer ut är den lite lätt räfflad. Problemet med att försöka mata alutråd genom vanligt slangpaket är inte bara att den korvar sig utan även att matarhastigheten blir ojämn. Så push-pull (ifall man har stora trådrullar) eller picka med liten rulle är att föredra.
Inte på pickan utan på det vanliga matarverket. Det skall vara U-rullar och jag påstår att det bör vara 4-hjuligt och troligtvis driva på alla fyra.

Att den matar ojämnt när man kör med vanligt matarverk beror troligtvis på att den hakar i linern eller att tråden nyper lite i munstycket? Antingen pga deformerad eller räfflad tråd eller pga värmenyp i munstycket. Lite samma sak som man får i munstycket med flux core wire pga avsaknaden av kylande gas.

Jag är helt säker på att det funkar att mata aluminiumtråd genom ett tremeters slangpaket med ett skapligt matarverk med U-rullar rätt liner, en överstorlek på munstycket och utan minimera böjar på slangpaketet.

Esab säljer ett rullkitt med slipsats till rullarna. (vanliga 4wd matarverken) Riktigt släta rullar och lågt men tillräckligt tryck gör att man kan köra lite längre innan linern behöver bytas/rengöras

F
Johannes Carlsson skrev:
Esab säljer ett rullkitt med slipsats till rullarna. (vanliga 4wd matarverken) Riktigt släta rullar och lågt men tillräckligt tryck gör att man kan köra lite längre innan linern behöver bytas/rengöras
Absolut, för högt tryck på mjuk tråd är också ett problem.

Helt släta utan spår? Vad menar du med slipsats och har du nån länk till kittet? Det vanliga är U-spår utan räfflor för aluminiumtråd, ger minst deformation och borde rmligtvis vara det effektivaste för att få liner att leva ett acceptabelt liv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.