66 302 läst ·
212 svar
66k läst
212 svar
Val av svets, TIG?
Har en Migatronic Focus 200 AC/DC TIG och det jag som tekniknörd kan sakna är frekvensjustering och möjligheten att jobba med startström som är högre när man svetsar i krångliga positioner och/eller inte tycker att fotpedal är värt pengarna.
Jag kör ofta med att rampa ner strömmen sakta för att kunna ha högre startström och sen pulsa med knappen när man svetsar.
Har funderat på en pedal men insåg ganska snart att 70% av all svets jag har gjort hitintills är nästan omöjligt att ha en pedal under foten eftersom man ligger/hänger i konstiga ställningar.
Har svetsat upp 50kg gas på sonens båt och tycker ändå att det funkar hyfsat som den amatör man är.
Så länge allt är rent och oxidfritt är det en barnlek, svetsa spant ("pluggsvetsning") som har legat i saltvatten sedan 1982 är inte lika enkelt.
Byggde en soppatank av gamla oxiderade plåtar och delar av Buster sitsen från 1982, och tillsammans med för dålig rengöring var det en utmaning när man inte vet exakt vad som händer i smältan och varför det inte blir som man förväntar sig.
Men om alla ytor är öppna är det faktiskt som Violina skriver, inte speciellt nödvändigt med slipning om det inte är för tjockt gods, då blir det svårt att lägga så mycket PWM-tid på oxidbrytning för att handtaget blir varmt FORT.
Men jag har kört en hel del på 170-200A och det är inga som helst problem på en vanlig skarvsladd med okänd kabelarea, det är värme i handtaget som är problemet, jag är snål och kör alldeles för lite gas också så det hjälper inte heller.
Jag kör ofta med att rampa ner strömmen sakta för att kunna ha högre startström och sen pulsa med knappen när man svetsar.
Har funderat på en pedal men insåg ganska snart att 70% av all svets jag har gjort hitintills är nästan omöjligt att ha en pedal under foten eftersom man ligger/hänger i konstiga ställningar.
Har svetsat upp 50kg gas på sonens båt och tycker ändå att det funkar hyfsat som den amatör man är.
Så länge allt är rent och oxidfritt är det en barnlek, svetsa spant ("pluggsvetsning") som har legat i saltvatten sedan 1982 är inte lika enkelt.
Byggde en soppatank av gamla oxiderade plåtar och delar av Buster sitsen från 1982, och tillsammans med för dålig rengöring var det en utmaning när man inte vet exakt vad som händer i smältan och varför det inte blir som man förväntar sig.
Men om alla ytor är öppna är det faktiskt som Violina skriver, inte speciellt nödvändigt med slipning om det inte är för tjockt gods, då blir det svårt att lägga så mycket PWM-tid på oxidbrytning för att handtaget blir varmt FORT.
Men jag har kört en hel del på 170-200A och det är inga som helst problem på en vanlig skarvsladd med okänd kabelarea, det är värme i handtaget som är problemet, jag är snål och kör alldeles för lite gas också så det hjälper inte heller.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Nu har jag funderat lite mer och insett att dc räcker för mej hittat en kempii 200 beg okänd årsmodell för 7000 är det nått att ha vill ha hf tändning det är väll det ändå ska mest svetsa smådetaljer annars finns mig och mma redan. Eller är det bättre att köpa nytt och isåfall vad?
modell?Andreas_kalmar skrev:
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Kempac 200 tig
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Ja det kanske det är några vettiga alt om man köper nytt?
Om den har HF start tycker jag den är värd mellan 3 - 4000:- , lift-arc går också, bara det inte är skrapstart.
JAg menar för lite mer än 7000 får du ju en ny kemppi (tror det är bara lift-arc dock)
https://www.sodermalmsmaskin.se/product/minarc-evo-180
JAg menar för lite mer än 7000 får du ju en ny kemppi (tror det är bara lift-arc dock)
https://www.sodermalmsmaskin.se/product/minarc-evo-180
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
FOCUS TIG 161 DC HP PFC MIGATRONIC har dom ju för 8000 är den vettig ?
Den Kemppin är ingen TIG. Det är en MMA och som med alla andra MMA går det att köra TIG. Det saknad HF och är lift-start som gäller, vidare saknas gasventil och det är helt värdelöst att sitta och vrida av/på gas på pistolen. Det är i sammanhanget inget TIG-alternativ jämförbart med Migatronicen som faktiskt är en TIG.DennisCA skrev:
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Nej hf tändning och gasventil är måste har ju redan en mma med tigtillsats
Hittar du den för 8000kr inklusive moms så tror jag det är det bästa nya du hittar med en marginal på flera tusenlappar. Jag tror du måste upp i över 14000kr innan det finns nåt annat man eventuellt skulle föredra tror jag. Jag tror tyvärr att 8000kr är + moms men för knappt 10000kr inkl så är det fortfarande en betydligt bättre affär än en begagnade Kemppi Kempak.Andreas_kalmar skrev: