Jag har HF och liftarc på min och föredrar HF med rejäl marginal.

F
DennisCA skrev:
Jag har HF och liftarc på min och föredrar HF med rejäl marginal.
Absolut. Håller helt med förutom om man svetsar på nåt med elektronik som en bil eller motorcykel eller nåt sånt. Då tänder man inte med 12000V. Annars är det alltid HF.

F
Johannes Carlsson skrev:
För att köra MIG med alu på Rebel får man köpa en spoolgun. Det behövs inte på Caddy, jag gillar Rebel men synd att det är en DC maskin. AC tig med HF start hade varit grymt. Nu känns det nästan bättre att köpa en Caddy Mig + caddy tig.
Det är ingen som kör spoolgun, ännu mindre privat. Byter man liner, är nogrann med trycket på materverket och inte böjer slangpaketer så matat man aluminium hjälpligt.

Ja, det funkar på en Caddy och 304/3004 matarverk. Det finns också AL rullar att köpa som är lite slätare så det inte sätter igen linern lika snabbt.

F
Johannes Carlsson skrev:
Ja, det funkar på en Caddy och 304/3004 matarverk. Det finns också AL rullar att köpa som är lite slätare så det inte sätter igen linern lika snabbt.
Och det funkar troligtvis precis lika bra på en Rebel utan spool gun som som på en Caddy Mig eller?

Det är väl det vi inte vet riktigt hur matarverket i Rebel funkar med alu tråd.

F
Johannes Carlsson skrev:
Det är väl det vi inte vet riktigt hur matarverket i Rebel funkar med alu tråd.
Varför skulle det fungera sämre än tex Caddy Mig?

För att det är ett annat matarverk med mindre matarrullar. Sen om det är tunn tråd kan man få problem med nesting. Men det är ju bara att prova. Med spoolgun har du inte samma friktion i linern att ta hänsyn till. Jag hade gärna sett ett kompakt elektriskt push-pull system.

Grejen är egentligen att Caddy mig funnits med ett tag och vi vet att det fungerar bra med den, Rebel är fortfarande oprövad i långa loppet

F
Johannes Carlsson skrev:
För att det är ett annat matarverk med mindre matarrullar. Sen om det är tunn tråd kan man få problem med nesting. Men det är ju bara att prova. Med spoolgun har du inte samma friktion i linern att ta hänsyn till. Jag hade gärna sett ett kompakt elektriskt push-pull system.

Grejen är egentligen att Caddy mig funnits med ett tag och vi vet att det fungerar bra med den, Rebel är fortfarande oprövad i långa loppet
Vilken skulle ha mindre rullar och vad har det för betydelse menar du?

Med spoolgun har man ingen friktion alls i linern men det är också ett faktum att det inte verkar användas i sverige, jag har aldrig sett det och det måste vara tungt att hålla. Har noterat det på amerikanska svetsar som tillbehör så jag antar att det är där det går.

F
Johannes Carlsson skrev:

Var på svetsmaskinservice idag För att byta gasflaska och tog i en titt i en Rebel. Både den och Caddy har enhjulsdrivna tvåhjuliga matare men skall man tycka nåt så ser det lite biffigare ut i Rebel.

Har inte mätt diametern men garanterat större diameter på drivhjulet i Rebel än i min gamla Caddy 160. Sen är det ett "riktigare" slangpaket med en riktig skruvbar anslutning som på Esabs större maskiner, på Caddy Mig är det ett fast slangpaket.

Nu såg jag inte om det gick att flytta munstycket in i slangpaketet så det ligger i princip på matarhjulet vilket är praktiskt så man inte får nesting men om man byter till en teflon-liner och går upp till en överdimension på utloppsmunstycket så skulle det förvåna mig om inte en Rebel skulle vara minst lika bra på att mata aluminium som en Caddy.

Det kan säkert vara så, har inte undersökt Rebel jättenoga. Men att den har euroconnector är ju såklart en stor fördel. Det är ändå ett smidigt paketet :)

fsn skrev:
Det är ingen som kör spoolgun, ännu mindre privat. Byter man liner, är nogrann med trycket på materverket och inte böjer slangpaketer så matat man aluminium hjälpligt.
Personligen anser jag att det inte är värt att krångla med linern...det blir i stort sett aldrig bra och alutråden korvar sig väldigt lätt hur än man gör.

Själv köpte jag billig Kina spoolgun från Ebay (köpt för 1000:-) och moddade min gamla Migatronic. Jag bytte ut gamla slangpaketet och monterade separat Euro-handske (också Kinafynd) samt omkopplare så att jag kan koppla mellan interna matarvalsen och externa spoolpistolens matarmotor (bägge går på 24V). Då slipper jag separat box för trådhastighetsstyrning och kan styra matarhastigheten på alutråden med samma potentiometer som ståltråd.

Det fungerar utmärkt men är inget man finsvetsar med. Spoolgun ser jag som verktyg för att bygga alubåt eller eventuellt svetsa bränsletank med. Men alu suger så mycket värme tenderar första centimetern bli lite underkylt (om man inte förvärmer godset ordentligt) så det är svårt att svetsa findetaljer....den gör sig bäst på långa raka svetsar med minst 4mm aluplåt.

Och som sagt, det går åt många ampere med MIG och spoolgun, så 3-fas MIG är att föredra.

Aluminiumprofil hållen i en skyddshandske med en synlig MIG-svetsfog som illustrerar svetskvalitet på tjock plåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modifierad Migatronic svets med Kina spoolgun och Euro-handske anslutna till trådmatningsmekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Förstår inte riktigt, vad är spoolgun och hur skiljer sig det från en mig svets?

Ser ut som det bara är en matarenhet för en migsvets, men grejen är att den är en separat enhet från strömkällan istället allt integrerat i ett? Är det typ allt det är?

Det är ett matarverk sittandes på svetspistolen som hjälper till att dra i tråden då aluminiumtråden är för mjuk att skjutas genom liner och pistol. Jag har svetsat lite alu utan spoolgun men med alutråd legerad med lite magnesium som gör tråden lite styvare.

Protte

• Gilla
DennisCA
  • Laddar…
Precis i en spoolgun sitter alltså trådrullen i pistolen.
Det finns Push-pull system också. Som en vanlig mig/mag men med en extra trådmatare i pistolen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.