Hade tänkt svetsa en del 1-2 mm plåt i rostfritt samt aluminiumrör med godstjocklek på ca 2-6 mm och efter att ha läst på lite verkar det som om det är en TIG med AC/DC som gäller.
Så nu är frågan om jag ens är ute på rätt spår och om det är så fallet så vad rekommenderar ni kunniga?
Är TIG svårt att använda? Vad skiljer sig mellan TIG och MIG/MAG, MMA o.s.v. i praktiken?
Vad jag förstått ska man hålla sig borta från billiga noname kinamaskiner, särskilt när det gäller TIG. Right?
Vilket märke och modell rekommenderar ni?
Vill helst kunna köra med 230V så att jag kan jobba mer fritt då det inte alltid finns möjlighet till 3fas uttag.
Har inte riktigt fått grepp om vilka som räknas som "top of line" samt vilka som ger mest "bang for bucks". Som jämförelse kan vi ju lätt säga att Festool räknas ofta som top of line medan blå Bosch ger mest bang for bucks så för den medvetne hemmapularen är Bosch det klokare valet framför Festool och kinamaskiner. Några motsvarigheter inom svetsvärlden?
Så nu är frågan om jag ens är ute på rätt spår och om det är så fallet så vad rekommenderar ni kunniga?
Är TIG svårt att använda? Vad skiljer sig mellan TIG och MIG/MAG, MMA o.s.v. i praktiken?
Vad jag förstått ska man hålla sig borta från billiga noname kinamaskiner, särskilt när det gäller TIG. Right?
Vilket märke och modell rekommenderar ni?
Vill helst kunna köra med 230V så att jag kan jobba mer fritt då det inte alltid finns möjlighet till 3fas uttag.
Har inte riktigt fått grepp om vilka som räknas som "top of line" samt vilka som ger mest "bang for bucks". Som jämförelse kan vi ju lätt säga att Festool räknas ofta som top of line medan blå Bosch ger mest bang for bucks så för den medvetne hemmapularen är Bosch det klokare valet framför Festool och kinamaskiner. Några motsvarigheter inom svetsvärlden?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Ska du svetsa aluminium så går enfasmaskinen genast bort, det behövs för stor effekt till aluminium.
Aluminium är ett elände att svetas då det är svårt att se hur varmt det är, aluminium glöder inte och smälter och rinner bort plötsligt och så står man där med ett stort hål.
Rostfritt är lättare att svetsa då det inte leder värme så bra och glöder när det blir varmt.
Tig är lite svårare än MMA o MIG då man måste hålla ordning på båda händerna samtidigt, det är som att gassvetsa men lite svårare.
Protte
Aluminium är ett elände att svetas då det är svårt att se hur varmt det är, aluminium glöder inte och smälter och rinner bort plötsligt och så står man där med ett stort hål.
Rostfritt är lättare att svetsa då det inte leder värme så bra och glöder när det blir varmt.
Tig är lite svårare än MMA o MIG då man måste hålla ordning på båda händerna samtidigt, det är som att gassvetsa men lite svårare.
Protte
Så du menar att enfasmaskinerna som har både AC & DC är omöjliga att svetsa aluminium med? Vad är det då för syfte med AC i en enfasmaskin?prototypen skrev:Ska du svetsa aluminium så går enfasmaskinen genast bort, det behövs för stor effekt till aluminium.
Protte
Vad för maskin och svetsmetod rekommenderar du för uppgiften jag nämnde tidigare?
Såg nu att det tydligen finns enfasmaskin som har både AC&DC och enligt specifikationen ska den klara av jobbet enligt kriterierna ovan.prototypen skrev:
Varför måste det vara 3fas om man ska svetsa aluminium? Blir det bättre resultat eller handlar det om att det tar längre tid med 1fas? Eller bara svårare att få det snyggt gjort?
Länk till maskinen: http://www.toolab.se/product.html/tig-gysmi-207-ac/dc?category_id=196
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det beror på hur tjockt material du hade tänkt svetsa, Aluminium leder värme väldigt bra (tror det bara är silver som leder bättre) och det gör att den värme som ska smälta materialet i svetsfogen till stora dela leds bort. Har man för liten svetsmaskin i förhållande till godset kommer svetsfogen aldrig att smälta.
Aluminium TIG-svetsas med växelström och klassiskt har man en enfastransformator kopplad mellan 2-faser och säkrat med mer än 16A. Numera kan man likrikta 3 fas och sedan hacka upp det till växelström iom 3-fas så kan man få 50% mer effekt med samma säkring.
En svets som det var lite skriverier om på forumet
http://cgi.ebay.co.uk/WSE315P-AC-DC...tem&pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item19b82cbc76
I denna tråden
http://www.byggahus.se/forum/el/147694-koppla-svets.html
ser ju rätt trevlig ut, kvalisort och prestanda vet jag inget om.
Protte
Aluminium TIG-svetsas med växelström och klassiskt har man en enfastransformator kopplad mellan 2-faser och säkrat med mer än 16A. Numera kan man likrikta 3 fas och sedan hacka upp det till växelström iom 3-fas så kan man få 50% mer effekt med samma säkring.
En svets som det var lite skriverier om på forumet
http://cgi.ebay.co.uk/WSE315P-AC-DC...tem&pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item19b82cbc76
I denna tråden
http://www.byggahus.se/forum/el/147694-koppla-svets.html
ser ju rätt trevlig ut, kvalisort och prestanda vet jag inget om.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
End,
Jag tycker du skulle försöka gå en svetskurs, billigare än att köpa fel maskin och försöka lära på egen hand.
Där får du prova och ser vilken maskin som behövs för det du tänkt göra.
Jag har gått gymnasiet svetsutbildning 1 år, jag har maskinen men inte säkringar och lämnar gärna bort aluminiumjobben.
Alu är inge skoj.
Protte
Jag tycker du skulle försöka gå en svetskurs, billigare än att köpa fel maskin och försöka lära på egen hand.
Där får du prova och ser vilken maskin som behövs för det du tänkt göra.
Jag har gått gymnasiet svetsutbildning 1 år, jag har maskinen men inte säkringar och lämnar gärna bort aluminiumjobben.
Alu är inge skoj.
Protte
Tack för svaret! Antar att det gäller även MIG/MAG som enligt specifikationer ska klara av aluminium?
Är det intermittensen som visar om maskinen är kapabel eller inte? Om det är så fallet så ungefär hur mycket behövs det för aluminiumrör/fyrkantsrör med godstjocklek mellan 2-6 mm?
Saken är den att alla alujobben jag hade tänkt göra är på dolda platser så finishen har inte högsta prioritet, bara hållfastheten.
Vad gäller rostfritt, vilken maskin skulle du rekommendera? Fortfarande en TIG eller MIG/MAG?
Är det intermittensen som visar om maskinen är kapabel eller inte? Om det är så fallet så ungefär hur mycket behövs det för aluminiumrör/fyrkantsrör med godstjocklek mellan 2-6 mm?
Saken är den att alla alujobben jag hade tänkt göra är på dolda platser så finishen har inte högsta prioritet, bara hållfastheten.
Vad gäller rostfritt, vilken maskin skulle du rekommendera? Fortfarande en TIG eller MIG/MAG?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag håller mig undan aluminium, men MIG med ren argon fungerar, välj bara en tråd legerad med lite magnesium, den är styvare och fungerar bättre med skjutande matarverk (egentligen ska man ha dragande med ett extra matarverk i svetspistolen.)
Intermitensen anger bara hur hårt du kan köra maskinen, egentligen hur bra kylning den har.
Det är maximal ström som ger svaret om du kan svetsa ditt aluminiumgods.
Rostfritt är mycket enklare, kräver mindre ström än att svetsa vanligt stål då värmeledningen är låg hos rostfritt.
Rostfritt varnar om vilken temperatur det har genom att glöda.
Rostfritt = TIG, vet inte hur det är med MIG, borde gå men utanför min kunskap då alla proffsen direkt sträcker sig efter TIG när det är rostfritt på gång.
Protte
Intermitensen anger bara hur hårt du kan köra maskinen, egentligen hur bra kylning den har.
Det är maximal ström som ger svaret om du kan svetsa ditt aluminiumgods.
Rostfritt är mycket enklare, kräver mindre ström än att svetsa vanligt stål då värmeledningen är låg hos rostfritt.
Rostfritt varnar om vilken temperatur det har genom att glöda.
Rostfritt = TIG, vet inte hur det är med MIG, borde gå men utanför min kunskap då alla proffsen direkt sträcker sig efter TIG när det är rostfritt på gång.
Protte
:S Nja det finns väl en hel del fabrikat som slår Kemppi.anders611 skrev:
EX. Fronius, Miller mm
En kamrat har köpt en kina AC/DC Tig och den fungerar riktigt bra.
Skall man bara använda svetsen till lite hempul så kan man nog köpa en kina maskin.
För det första så skriver du i tråden att det är godstjocklec på 1.2 mm samt 2-6 mm du vill svetsa.
Då funkar en 1fas AC/DC svets ypperligt om den är av någorlunda kvalitet.
Skit finns att köpa precis som inom alla andra verktygsområden.
För det andra s är knappast kempi det bästa märket och jag själv som varit svetsare i över 15år väljer ESAB alla dagar i veckan.
Då funkar en 1fas AC/DC svets ypperligt om den är av någorlunda kvalitet.
Skit finns att köpa precis som inom alla andra verktygsområden.
För det andra s är knappast kempi det bästa märket och jag själv som varit svetsare i över 15år väljer ESAB alla dagar i veckan.
Kanske old nu men har nu lagt undan lite kosingar och undrar om det finns något bra som klarar av kriterierna som jag beskrev i första inlägget? Budgeten för närvarande ligger på cirkus 15000. Eller är det bara bortkastade pengar?
Vad beträffar alu så ska jag ju bara svetsa på dolda ställen så jag bryr mig inte om finishen och det är tjocklekar mellan 2-6 mm det är frågan om så det borde vara svårare att skapa ofrivilliga hål igenom materialet?
Vad beträffar alu så ska jag ju bara svetsa på dolda ställen så jag bryr mig inte om finishen och det är tjocklekar mellan 2-6 mm det är frågan om så det borde vara svårare att skapa ofrivilliga hål igenom materialet?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det beror troligen hur grov säkring du har tillgång rill, med 25 A kan du snabbt värma svetsstället och risken för hål är mindre, med 16 A kan du behöva värma länge och risken att det plötsligt smälter och rinner bort är större.
Aluminium ÄR knepigt att svetsa då det inte glöder. Det varnar aldrig om HUR varmt det är.
6 mm är tjockt när det gäller aluminium, det är bara silver som leder bort värme bättre.
Protte
Aluminium ÄR knepigt att svetsa då det inte glöder. Det varnar aldrig om HUR varmt det är.
6 mm är tjockt när det gäller aluminium, det är bara silver som leder bort värme bättre.
Protte
Vad är det för fel på ESAB, Miller, Lincoln, Migatronic osv? Personligen föredrar jag ESAB alla dagar i veckan. Men det är ju bara en smaksak egentligen!anders611 skrev: