fsn skrev:
Nu ser jag med spänning fram mot listan på kvalitetssvetsarna från kända märken som är kinatillverkade.
Miller Dynasty 280 DX. Tillverkad i Kina, ihopskruvad (=assembled) i USA.

Kylfläktar behövs även på stora maskiner med konventionella transformatorer, både min 315 A MIG (tom dubbla) och 400 A likriktarsvets har kylfläkt.

Protte

F
Zakalwe skrev:
Miller Dynasty 280 DX. Tillverkad i Kina, ihopskruvad (=assembled) i USA.
Så är det kanske? Då är man ju nyfiken på vad gubbarna på Miller lägger för värdering i "assembled"? Jag är ganska säker på att dom inte tillverkar delarna i kina, skickar dom till Iowa och monterar där, det lönar sig inte. En dekal, plåthuven och ett par skruv för att kunna sätta dit en "assembled in USA" dekal?

Sen så består en modern svets till stor del av standardkomponenter och en försvarlig del av dessa är rimligtvis tillverkade i Kina. Sen så är det så att även om varenda pryttel är tillverkad i Kina, Indien och Bangladesh men levererat till tyskland för montering, slutkontroll och ratingplate så är det inget annat än "Made in Germany".

Sen så är den lokala Kinesiska marknaden gigantisk så det är lockande att tillverka där för en asiatisk marknad.

Några fler exempel än Miller kinesen?

fsn skrev:
Några fler exempel än Miller kinesen?
Miller 211.

Egentligen är det ganska meningslös diskussion. 99% av elektronik man har hemma är tillverkat i Kina eller Sydostasien. Man kan få väldigt bra saker tillverkade i Kina (vilket exemplifieras av faktum att de flesta kvalitetsprylar ÄR tillverkade i Kina), så länge man betalar för det. Iphone är tillverkad i Kina. CPU i den är från Taiwan (var del av Kina). Jag läste någonstans att om Iphone skulle varit tillverkad i USA skulle den kosta 50000:-

Kina är bra på masstillverkning, både billiga och dyra/högkvalitativa saker. Andra länder är bra på R&D. Därför kan man i dagens globaliserade värld få köpa både billiga (och fungerande) svetsar och högkvalitativa (men ändå rimligt prissatta) hitechprodukter. För mig är det enkelt: köp det billigaste som uppfyller (min) kravspec. Man har skickat människor till månen med billigaste komponenter som uppfyllde ställda krav.

Kravspec är nyckeln här. :)

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Y
Johannes Carlsson skrev:
Vilken maskin?
ESAB TIG AC/DC 2200I TA34
19995kr (Ordinarie 32080kr)

gäller fortfarande

• Gilla
1alexander
  • Laddar…
Ja 7000-15000kr tror jag man får ge för en begagnad kemppi/esab med AC funktion. Med DC endast blir det mkt billigare. Frågan är hur mkt man värderar AC...

Mikael_L
DennisCA skrev:
Yes jag fick det utrett senare igår kväll, skillnaden är att dom är mkt mindre i storlek p.g.a. invertern drar upp frekvensen och det innebär visst att transformatorn kan vara mkt mindre av någon orsak. Man kan se på den här tråden hur jag gradvis famlar mig framåt i mörkret...
I transformatorn överförs energin mha magnetfält genom transformatorkärnan. Den går att magnetisera upp till ett viss styrka på magnetfältet sen blir den mättad och slutar överföra energi. En vanlig nätspänningstrafo matas ju med 50Hz och då kan man alltså inte mata genom mer magnetisk energi under 10 mS (en halvperiod av 50Hz) än att kärnan precis når mättning.
Så vill man överföra mer effekt så måste strömmen öka, och sen trådtjockleken och slutligen även transformator-kärnans storlek.

Men om man istället går upp i frekvens så blir ju tiden för laddning av den magnetiska energin kortare och samma kärna blir inte alls lika nära mättnad innan strömmen vänder och vi laddar kärnan med magnetism av motsatt polaritet.
Högre frekvens innebär alltså att det är möjligt att föra genom mer energi alternativt gå ner i storlek på transformatorkärnan helt enkelt.

Så pedagogiskt jag bara kunde ... :o

Högre frekvenser medför dock lite andra problem, alla dioder, tyristorer, IGBT och andra halvledare har en viss recovery-tid när de ska switcha om, under denna tid leder de ström men får gradvis ökande motstånd och därmed en kraftig effektutveckling (= värmeutveckling). Moderna halvledare avsedda för switch-bruk är oerhört snabba, vi snackar om nano-sekunder i tidspann, men oavsett så leder detta ändå till en del oönskad värmeutveckling. Och ju högre frekvens desto mer värme.
Så konstruktörerna försöker helt enkelt finna bra kompromisser mellan alla olika delar i konstruktionen.

Redigerat:
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
F
Mikael_L skrev:
I transformatorn överförs energin mha magnetfält genom transformatorkärnan. Den går att magnetisera upp till ett viss styrka på magnetfältet sen blir den mättad och slutar överföra energi. En vanlig nätspänningstrafo matas ju med 50Hz och då kan man alltså inte mata genom mer magnetisk energi under 10 mS (en halvperiod av 50Hz) än att kärnan precis når mättning.
Så vill man överföra mer effekt så måste strömmen öka, och sen trådtjockleken och slutligen även transformator-kärnans storlek.

Men om man istället går upp i frekvens så blir ju tiden för laddning av den magnetiska energin kortare och samma kärna blir inte alls lika nära mättnad innan strömmen vänder och vi laddar kärnan med magnetism av motsatt polaritet.
Högre frekvens innebär alltså att det är möjligt att föra genom mer energi alternativt gå ner i storlek på transformatorkärnan helt enkelt.

Så pedagogiskt jag bara kunde ... :o

Högre frekvenser medför dock lite andra problem, alla dioder, tyristorer, IGBT och andra halvledare har en viss recovery-tid när de ska switcha om, under denna tid leder de ström men får gradvis ökande motstånd och därmed en kraftig effektutveckling (= värmeutveckling). Moderna halvledare avsedda för switch-bruk är oerhört snabba, vi snackar om nano-sekunder i tidspann, men oavsett så leder detta ändå till en del oönskad värmeutveckling. Och ju högre frekvens desto mer värme.
Så konstruktörerna försöker helt enkelt finna bra kompromisser mellan alla olika delar i konstruktionen.
Japp, det var väldigt pedagogiskt och bra. Det blir ganska bra med värme att göra sig av med i 80-100kHz om nån var osäker på den punkten.

F
DennisCA skrev:
Ja 7000-15000kr tror jag man får ge för en begagnad kemppi/esab med AC funktion. Med DC endast blir det mkt billigare. Frågan är hur mkt man värderar AC...
Värdet på AC är naturligtvis individuellt, skall man svetsa aluminium så är det relativt ovärdeligt. Tänker man aldrig svetsa alu så är det skit det samma.

Det är en enfasmaskin men det är en riktig produkt med den avancerade panelen med puls och micropuls och den svetsar bra trots att det är en enfasmaskin (och den är inte tillverkad i Kina). Antar att det är ren maskin utan torch?

Den caddy tig på svetsmaskinservice är inkl tig torch (0460150882)

Caddy tig är bra men nya Renegade är bättre, dock lite svår att få tag på i nuläget.

schmakita skrev:
Jag vill ha en Rebel :thumbup:

[länk]

Inte bäst på något, tillräckligt bra på allt (för hobbybruk)
Det hade väll gått att lösa.. (jobbar på svetsteknik i Kristianstad i huvudsak med att renovera Atlas Copco verktyg)

F
schmakita skrev:
Jag vill ha en Rebel :thumbup:

[länk]

Inte bäst på något, tillräckligt bra på allt (för hobbybruk)
Den kommer man nog långt med men den tigsvetsar inte aluminium utan då får det bli mig istället. Kanske lika bra, aluminiumsvetsning tenderar att bli ganska risigt när jag försöker. Det finns inte nån HF heller så det är kontaktstart som gället när man tig-svetsar men det kanske spelar mindre roll när man hobbysvetsar? Har sett den för under 14000+moms.

För att köra MIG med alu på Rebel får man köpa en spoolgun. Det behövs inte på Caddy, jag gillar Rebel men synd att det är en DC maskin. AC tig med HF start hade varit grymt. Nu känns det nästan bättre att köpa en Caddy Mig + caddy tig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.