F
Zakalwe skrev:
Det funkar inte riktigt så. Spänningsfall för en switch beror på vilken teknologi man använder (IGBT, Tyristor, transistor osv.) och är ganska oberoende av frekvens (i alla fall för rimliga frekvenser).

Switchade svetsar har därför ofta betydligt högre verkningsgrad (i synnerhet om de är aktivt effektkompenserade). Dessutom väger de mindre. Därför görs knappt några trafosvetsar längre...
Jag är medveten om ökad verkningsgrad, tror den är närmare 90% på en modern IGBT inverter om det är effektkompenserat (vilket borde vara det som gäller idag) . Men det är trots allt så att förlusteffekterna på både primärsidan med likritning och switchning samt likritningen efter transformatorn har ett betydande kylbehov. Sen så tål ju naturligtvis transformator och induktor och övriga lindade komponeter betydligt mer värme och går också varmare.

Det finns vad jag vet ingen konventionell invertersvets utan fläkt.

Man får onekligen mycket svets för pengarna på en Stahlwerk, är speciellt förundrad över att dom får till plasma. Det är ju lite tvärt om jämfört med svetsning, hög spänning, låg ström. Borde bli en helt annan omsättning eller hur löser man sånt?

Ta en TIG på 300A. Det är 6600W svetseffekt eller 300A pinne som blir 9600W, Det är över en kW som skall kylas bort med luft. Hur skulle det gå till utan fläkt i en liten låda på under 20kg?

Redigerat:
Majgårdarna
Innan man köper en Stahlwerk skall man nog testa och ringa återförsäljaren.
Många verkar ha svårt att få kontakt med dem...

Jag skulle prioritera tillgänglighet. Lokal ÅF kan vara ganska praktiskt

F
Fast en hobbysvets som används några gånger om året. Det är stor skillnad i pris på en kinesisk maskin och en Esab, Kemppi eller vilken kvalitetsproffsmaskin man nu föredrar. En enfas AC/DC tig från en stabil leverantör kostar en nettomånadslön. En trefasmaskin löser man knappt som privatist.

Ja om man är upphängd på att allt ska va nytt är ens urval mkt mindre och man får se på sämre maskiner

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
F
Hellre en begagnad proffsmaskin än en Kines. Men små, moderna kvalitetsinvertrar håller priset mycket bra. Framförallt riktiga tig-maskiner med HF-start och mig/mag. En liten multiprocess med AC/DC tig och MIG/MAG med 200mm spole hade varit helt ok. Det skulle räcka långt med 200-250A

fsn skrev:
små, moderna kvalitetsinvertrar
Och var tror du dessa tillverkas? ;)

I Kalkkinen i Tavastland och vissa delar i Indien.....tror jag...

Fast jag håller med Dennis CA. Helle begagnad kvalitet än nytt kinaskräp när man ändå inte har råd med nya kvalitetsgrejor.

fsn skrev:
Jag är medveten om ökad verkningsgrad, tror den är närmare 90% på en modern IGBT inverter om det är effektkompenserat (vilket borde vara det som gäller idag) . Men det är trots allt så att förlusteffekterna på både primärsidan med likritning och switchning samt likritningen efter transformatorn har ett betydande kylbehov. Sen så tål ju naturligtvis transformator och induktor och övriga lindade komponeter betydligt mer värme och går också varmare.
Absolut. När man packar in lika mycket effekt i en tredjedel av vikten/volymen måste man använda aktiv kylning. Det är som med nätagg i en stationär dator. Tänk dig hur stor en 700W nätagg skulle vara med linjär reglering och trafo? Jag gissar på runt 40 kilo och kylfäns som element :)

fsn skrev:
Man får onekligen mycket svets för pengarna på en Stahlwerk, är speciellt förundrad över att dom får till plasma. Det är ju lite tvärt om jämfört med svetsning, hög spänning, låg ström. Borde bli en helt annan omsättning eller hur löser man sånt?
Jag gissar att de ändrar switchdelens frekvens (=högre spänning på sekundärsidan) och strömreglerar sedan mha. pulsbredd (beroende på vad shuntmotståndet säger).

Det brukar gå så här: Kineser får tillverka (=montera ihop) västerländska produkter. Några år senare dyker det upp billiga kopior av just detta. Det skulle inte förvåna mig om Stahlwerk också är kopia av något erkänt märke.

F
Lista några top of the line modeller som byggs i kina eller indien då...

Beror på brand. Mycket är byggt i europa, Tyskland, Polen, Österike, Italien. Tror tom att det finns sånt som är byggt i Finland.

En del är byggt i USA eller Mexico.

Det finns en del från Kina och där får man enligt mig göra skillnad på var det är utvecklat, varifrån det styrs kvalitets-och designmässigt. Det är en betydande skillnad. Topmodeller som verkligen är kompakta är jag extremt tveksam till om nåt erkänt märke bygger i Kina, än mindre utvecklar.

Både min Ipad och Iphone är ihopskruvade i Kina.

Kemppi är fortfarande till stor del tillverkade i Finland.

F
Zakalwe skrev:
Absolut. När man packar in lika mycket effekt i en tredjedel av vikten/volymen måste man använda aktiv kylning. Det är som med nätagg i en stationär dator. Tänk dig hur stor en 700W nätagg skulle vara med linjär reglering och trafo? Jag gissar på runt 40 kilo och kylfäns som element :)

Jag gissar att de ändrar switchdelens frekvens (=högre spänning på sekundärsidan) och strömreglerar sedan mha. pulsbredd (beroende på vad shuntmotståndet säger).

Det brukar gå så här: Kineser får tillverka (=montera ihop) västerländska produkter. Några år senare dyker det upp billiga kopior av just detta. Det skulle inte förvåna mig om Stahlwerk också är kopia av något erkänt märke.
Jag tror det är fixed frekvens. Men vad vet jag.. är inte elkluddare. Vad är shuntmotstånd?

Och vad lägger du i begreppet aktiv kylning? Att det är en fläkt? Vill minnas att det sitter stora fläktar i min fars gamla ESAB mig/mag från slutet av 80-talet med och den är varken liten eller inverter.

En sak är helt säker, Stahlwerk är utvecklad och tillverkad i Kina. Tror inte det är en direkt kopia av nåt västerländskt. Det finns en handfull Kinesiska tillverkare man sett från och till som trots allt håller en skaplig nivå men "Stahlwerk" svetsen har jag inte sett hos nån av dom. Men jämför man Stahlwerk med det som tex Biltema säljer och kallar svets så är det extrem klasskillnad.

F
DennisCA skrev:
Kemppi är fortfarande till stor del tillverkade i Finland.
Ja, självklart. Var annars?

Då du skrev "Tror tom att det finns sånt som är byggt i Finland." Lät det som du skulle vara osäker på precis vad som tillverkades i Finland... Så jag förtydligade.

F
DennisCA skrev:
Då du skrev "Tror tom att det finns sånt som är byggt i Finland." Lät det som du skulle vara osäker på precis vad som tillverkades i Finland... Så jag förtydligade.
Ok, jag antog att det var självklart att det skulle läsas ut som en liten ironisk fyndighet från min sida men det är ju erkänt svårt att förmedla i text mellan personer som inte känner varandra. Så jag ber om ursäkt för otydligheten.

Nu ser jag med spänning fram mot listan på kvalitetssvetsarna från kända märken som är kinatillverkade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.