1 661 läst ·
62 svar
2k läst
62 svar
Val av solcellsleverantör
Ja, tittar man på uppställningen här så känns Inovela bäst, de har störst batteri och ok avvägd mängd paneler.E Em78 skrev:Vi tog faktiskt in offerter från två av de firmorna du nämner.
1KOMMA5 fick vi offert från, men jag var inte helt förtjust i deras upplägg. De ville gärna få in oss i sitt AI-/styrsystem, vilket kändes ganska onödigt för oss eftersom vi redan kör Tibber. Jag tyckte också att de överdimensionerade solcellsdelen genom att räkna med takytor som jag vet inte skulle funkat bra.
Evify var de vi först valde. Vi hade kontakt med en väldigt trevlig och kunnig säljare och allt kändes bra fram tills vi hade signerat och skickat in alla uppgifter. Därefter hände i princip ingenting. Vi skulle bli tilldelade en projektledare, men efter 4–5 veckor hade vi fortfarande inte hört något. Jag började mejla utan att få ordentlig återkoppling och när jag ringde fick jag mest vaga svar. Sen skrev någon från dem att de ahde skrivit fel i offerten och behövde återkomma till mig. Inget hände på ytterligare nån vecka. Till slut tappade jag förtroendet och valde att avbryta. Får se hur mycket de kommer kriga om avbeställningskostnad... Önskade att jag kollat recensioner på Reco och Trustpilot innan. Håll dig borta från dem!
Det slutade med att vi tog in en offert från Inovela istället. Pratade med en bra söljare som inte pratade goja. Jag skrev på den 1 september och fick kontakt med projektledare dagen efter. Någon dag senare hade vi gått igenom placering av växelriktare, batteri osv via bilder och allt beställdes. De skötte även kontakten och föranmälan med Vattenfall. Batteriet levererades nu i fredags och på tisdag ska hela anläggningen installeras, alltså drygt två veckor efter att jag skrev på. Sån sjuk skillnad från Evify.
Jag tycker också att dem dimensionerade systemet bäst utifrån våra förutsättningar. Vi har ganska begränsad takyta, så de fokuserade på att maximera den yta som faktiskt är vettig för solceller och kombinera det med ett bra batteri. Dessutom blev deras lösning billigare än Evifys. Så det blev:
10 paneler a 535 w
Dyness STACK100 PRO batteri på 25,6 kWh
Solis 12 kW växelriktare
Kan återkomma efter installationen med hur själva montaget och driftsättningen gick.
1komma5 har minst batteri och mest paneler och är dyrast.
Jag har inte så mycket takyta i rakt söderläge, de stora ytorna är i öst/västlig riktning.
Säljaren från 1komma5 gick hårt fram med deras lösning Heartbeat och klankade ner på Tibber för de tar en avgift, men Heartbeat var ju inte heller gratis, så jag förstod inte riktigt skillnaden.
Jagantar att du fick priset i närheten av de jag fick?
Du får gärna uppdatera allteftersom hur driftsättningen gick.
Det känns som att man behöver lite intresse för att hoppa på batteritåget. Det är ingen solklar pengamaskin som kommer löna sig. Man läser om teknikstrul och lösningar som gör konstiga saker.V Vaderlanda skrev:
Om leverantören inte vet vilken laddare du har så gissar du villt tyvärr. Finns många olika laddare som har olika kompabilitet. Om både laddare och växelriktare kan styras via Tibber eller liknande elleverantör är det nog lugnt, om det är så man vill styra det
Även om de fungerar som de skall så betalar de sig inte innan de har nått sin tekniska livslängd…K knightjocke skrev:
K knightjocke skrev:
Och en avgift på 1800/år är ju hur mycket som helst när man pratar elhandel. Inte undrar på att de försöker sälja in den tjänsten. Priset på el skulle behöva skjuta i höjden om det skulle vara värt det.V Vaderlanda skrev:
Målet är egentligen att hjälpa till att balansera elnätet och eventuellt få hålla ner mina energikostnader lite, men att jag kommer blir rik på det har jag små förhoppningar om. 😣K knightjocke skrev:Det känns som att man behöver lite intresse för att hoppa på batteritåget. Det är ingen solklar pengamaskin som kommer löna sig. Man läser om teknikstrul och lösningar som gör konstiga saker.
Om leverantören inte vet vilken laddare du har så gissar du villt tyvärr. Finns många olika laddare som har olika kompabilitet. Om både laddare och växelriktare kan styras via Tibber eller liknande elleverantör är det nog lugnt, om det är så man vill styra det.
Nej, du får dyrare el om du skaffar batteri. Bifogar en kalkyl som visar det. Kanske är något för @Sittställning att bita i också. 😊V Vaderlanda skrev:
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 499 inlägg
Var är din egen kalkyl Nissens?
Detta är min egna kalkyl för batterier. Den baseras på verklig data, inte hittepå.[SKPG]Zamora skrev:
Var är din kalkyl?
För din och @Sittställning skull tog jag fram en mer detaljerad kalkyl map laddcykler och intjäning.
Batterier är verkligen en usel affär rent ekonomiskt. Också.
Redigerat:
Om du vill ha en fristående lösning som funkar även när elnätet eller internet går ner, kolla på Fronius leverantörslista. Då kan du, om du vill någon gång, frikoppla så du slipper vara övervakad av leverantören också.
https://www.byggahus.se/forum/threads/oberoende-solcellsanlaggning-2026.580082/
https://www.byggahus.se/forum/threads/oberoende-solcellsanlaggning-2026.580082/
När jag ändå var igång så tog jag fram en kalkyl för solpaneler också. De är minst sagt ekonomiskt olönsamma även de.[SKPG]Zamora skrev:
@Sittställning är också adressat för denna.
Jag kan ha missat något, kommentera gärna för uppdateringar. Se det som en draft.
Vad är det för underhåll som kostar 1000 kr per år?Nissens skrev:
Om du gör om kalkylen till en max livslängd på 15 år med 15 års garanti på växelriktaren,var hamnar du då?Nissens skrev:
Växelriktaren lär väl också ha blir billigare då...
Dessutom har man ju försäkring som gör att det inte blir en linjär kostnad.