Går i planerna att införskaffa solceller med batteri. Vi har fått 3 förslag som alla ser lite olika ut, men jag har svårt att välja. Därtill vill man ha en leverantör som man kan ”lita” på.
Priserna är ungefär de samma

1komma5
18 paneler a 460 w
Pylontech batteri 10,2 kWh
8 kW växelriktare

Evify
12 paneler a 475 w
Saj batteri 15 kwh
12 kW växelriktare

Inovela
16 paneler a 475 w
Synes batteri 20,5 kWh
Solis 10 kW växelriktare

Hushållet förbrukar runt 17 kWh/år.

Hur ska man kunna välja rätt? 😅

S
Jag tror många är intresserade av att jämföra priserna. Komplettera din lista.
Många är nog i samma sits som du, och du har chansen att hjälpa till

• Gilla
Lived
  • Laddar…
S
Evify har för lite paneler för att ge en effektiv solanläggning. 5,7 kW installerad effekt

V Vaderlanda skrev:
Går i planerna att införskaffa solceller med batteri. Vi har fått 3 förslag som alla ser lite olika ut, men jag har svårt att välja. Därtill vill man ha en leverantör som man kan ”lita” på.

1komma5
18 paneler a 460 w
8 kW växelriktare

Evify
12 paneler a 475 w
Saj batteri 15 kwh
12 kW växelriktare

Inovela
16 paneler a 475 w
Synes batteri 20,5 kWh
Solis 10 kW växelriktare

Hoppa 1komma5 skitfirma. Ångrar att jag anlitade dom. Kolla om det finns en liten lokal firma mycket bättre,lättare att komma i kontakt med,samt att dom oftast tänker på sitt rykte.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Nissens
V Vaderlanda skrev:

1komma5
18 paneler a 460 w
8 kW växelriktare

Evify
12 paneler a 475 w
Saj batteri 15 kwh
12 kW växelriktare

Inovela
16 paneler a 475 w
Synes batteri 20,5 kWh
Solis 10 kW växelriktare

Vad ligger priset på ungefär?

Nissens Nissens skrev:
Det är ok, @Nissens, du har inte råd ändå. Och dessutom vet du ju att de inte är värda pengarna oavsett vad de kostar.

• Gilla
mats.3
  • Laddar…
Nissens
kashieda kashieda skrev:
Det är ok, @Nissens, du har inte råd ändå. Och dessutom vet du ju att de inte är värda pengarna oavsett vad de kostar.
Har du lördagsparty i din ensamhet?
Det är nyttigt att se verkliga priser från någon som har fakta.

Nissens Nissens skrev:
Trodde inte 1komma5 hade pylontech batteri.
Dom brukar ha sitt "eget" dvs. Ett skitbatteri.
Pylontech är marknaden bästa batteri.

Nissens Nissens skrev:
Har du lördagsparty i din ensamhet?
Det är nyttigt att se verkliga priser från någon som har fakta.
Jo, hustrun gick och lade sig med halsont, stackarn.

Funkar inte din idol Pelles siffror längre?

• Haha
Dilato
  • Laddar…
V Vaderlanda skrev:
1komma5
18 paneler a 460 w
8 kW växelriktare
V Vaderlanda skrev:
Evify
12 paneler a 475 w
Saj batteri 15 kwh
12 kW växelriktare

Inovela
16 paneler a 475 w
Synes batteri 20,5 kWh
Solis 10 kW växelriktare
1komma5: 117 000
Evify: 101 000
Inovela: 107 000

Samtliga priser är efter Grön Teknik för 2 ägare av fastigheten.

• Gilla
styren
  • Laddar…
mr beach mr beach skrev:
Trodde inte 1komma5 hade pylontech batteri.
Dom brukar ha sitt "eget" dvs. Ett skitbatteri.
Pylontech är marknaden bästa batteri.
Jag tänker väl att 10,2 kWh är i minsta laget på batteriet.

K
Väldigt skilda alternativ, sett till anläggningens storlek. Har de rekommenderat baserat på ditt hus och konsumtion?

V Vaderlanda skrev:

1komma5
18 paneler a 460 w
8 kW växelriktare

Evify
12 paneler a 475 w
Saj batteri 15 kwh
12 kW växelriktare

Inovela
16 paneler a 475 w
Synes batteri 20,5 kWh
Solis 10 kW växelriktare

Vi tog faktiskt in offerter från två av de firmorna du nämner.

1KOMMA5 fick vi offert från, men jag var inte helt förtjust i deras upplägg. De ville gärna få in oss i sitt AI-/styrsystem, vilket kändes ganska onödigt för oss eftersom vi redan kör Tibber. Jag tyckte också att de överdimensionerade solcellsdelen genom att räkna med takytor som jag vet inte skulle funkat bra.

Evify var de vi först valde. Vi hade kontakt med en väldigt trevlig och kunnig säljare och allt kändes bra fram tills vi hade signerat och skickat in alla uppgifter. Därefter hände i princip ingenting. Vi skulle bli tilldelade en projektledare, men efter 4–5 veckor hade vi fortfarande inte hört något. Jag började mejla utan att få ordentlig återkoppling och när jag ringde fick jag mest vaga svar. Sen skrev någon från dem att de ahde skrivit fel i offerten och behövde återkomma till mig. Inget hände på ytterligare nån vecka. Till slut tappade jag förtroendet och valde att avbryta. Får se hur mycket de kommer kriga om avbeställningskostnad... Önskade att jag kollat recensioner på Reco och Trustpilot innan. Håll dig borta från dem!

Det slutade med att vi tog in en offert från Inovela istället. Pratade med en bra söljare som inte pratade goja. Jag skrev på den 1 september och fick kontakt med projektledare dagen efter. Någon dag senare hade vi gått igenom placering av växelriktare, batteri osv via bilder och allt beställdes. De skötte även kontakten och föranmälan med Vattenfall. Batteriet levererades nu i fredags och på tisdag ska hela anläggningen installeras, alltså drygt två veckor efter att jag skrev på. Sån sjuk skillnad från Evify.

Jag tycker också att dem dimensionerade systemet bäst utifrån våra förutsättningar. Vi har ganska begränsad takyta, så de fokuserade på att maximera den yta som faktiskt är vettig för solceller och kombinera det med ett bra batteri. Dessutom blev deras lösning billigare än Evifys. Så det blev:
10 paneler a 535 w
Dyness STACK100 PRO batteri på 25,6 kWh
Solis 12 kW växelriktare

Kan återkomma efter installationen med hur själva montaget och driftsättningen gick.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
K knightjocke skrev:
Väldigt skilda alternativ, sett till anläggningens storlek. Har de rekommenderat baserat på ditt hus och konsumtion?
Ja, de har fått den info de efterfrågat, jag har inte läst på skitmycket om batterier och solceller så därav frågan här.
Vi har ju elbil också så anläggning måste kunna kommunicera med laddaren, men jag gissar att de flesta system idag gör så.

Ställer man upp de så här så skiljer det en del ja.

Något som jag inte visste innan jag signade med Evify är att de inte har egna installatörer/elektriker utan de anlitar andra firmor, tydligen med varierat resultat. Inovela har sina egna installatörer vilket jag känner minskar risken ifall man behöver justera/fixa nått i efterhand.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.