2 301 läst ·
70 svar
2k läst
70 svar
Val av solcellsleverantör
Det står ju.Sittställning skrev:
Det står vilket kWh pris det baseras på, och soltimmarna på en geografisk plats.Sittställning skrev:
Inget är vinklat, det är baserat på fakta. Berätta vad som är fel så får vi väl granska det. Du har ju inte presenterat en enda seriös kalkyl, nu har jag gjort det både för batterier och solpaneler.Sittställning skrev:
Som väntat har du inte ett enda sakligt argument att komma med. Men de är välkomna.
Oförutsedda kostnader. Det är en subjektiv kostnad förstås. Det kan ju vara alltifrån elproblem till läckafe, problem med installationen. Tycker du att 750kr per år är mycket?Sittställning skrev:
PrecisSittställning skrev:
Det blir som du säkert förstår ohanterligg att ha allt för nedbruten data. Så du får summera din data och presentera den helt enkelt.Sittställning skrev:
😂😂Sittställning skrev:
Hur har du tänkt placera panelerna? Alla åt samma håll eller en del åt ett håll och andra åt ett annat håll?
Vill du kunna ladda bilen från solcellerna och står bilen isf hemma dagtid?
Hur många kWh gör du av med per dygn i mars och september?
Vill du kunna ladda bilen från solcellerna och står bilen isf hemma dagtid?
Hur många kWh gör du av med per dygn i mars och september?
Det blir nog en uppdelad placering med en del i rakt söderläge och en del i öst eller västlig riktning. De stora takytorna är i öst/västlig riktning.1 130m2 skrev:
Nja, bilen står i princip aldrig hemma dagtid förutom på helgerna.1 130m2 skrev:
September 2025: 46,1 kWh/dygn i snitt1 130m2 skrev:
Mars 2026: 56 kWh/dygn i snitt.
Se till att växelriktaren har minst tre ingångar för en skuggad panel sänker alla andra på samma slinga.V Vaderlanda skrev:
Tänk också på att växelriktaren behöver en viss spänning, ström eller båda för att kunna få ut något ur den slingan. Du kan alltså inte ha för få paneler på en slinga. Det ska installatören veta men det kan vara bra att känna till om du laborerar med utseendet på taket. Du kan ladda upp databladet för de offererade växelriktarna till copilot eller chatgpt eller motsvarande så kan de förklara både vad gränsen är och hur man läser databladen (så du själv kan kontrollera). Om de klagar på att du inte kan ladda upp filer kan du skicka modellnumret så kan de söka upp infon istället, så kan du dubbelkolla på pdfen själv.
Räkna inte med att kunna ladda den från solcellerna, alltså dimensionera inte anläggningen för elbilsladdning. Det är för övrigt lite bökigt att se till så inte bilens laddning från nätet tömmer hemmabatteriet, växelriktaren ser sannolikt inte skillnad på bilen och huset om man inte fixar till det själv.V Vaderlanda skrev:
Har du räknat bort bilens laddning från det så det bara är huset kvar (alltså det som solcellerna förhoppningsvis kan försörja)?V Vaderlanda skrev:
Hur många m2 uppvärmd yta och vad har ni för uppvärmning idag? Direktverkande el, värmepump eller liknande?
Vårt hus (130m2 uppvärmd yta, ett plan) drog som jämförelse
September 2025 13,25kWh/dygn
Mars 2026 25kWh/dygn
Snitten är intressant men det som är mest intressant är vilken tid på dygnet du förbrukar mest.V Vaderlanda skrev:
Jag vill redan nu har större batteri för att tidigt på våren och nu hösten kunna ladda upp batteriet för mer än en dag, samt kunna ladda bilen lite från batteriet utan att det svider. Som 130m2 säger så är det klurigt att göra så att inte man tömmer hus batteriet.
Från början tänkte jag att det va onödigt att ladda bilen från batteriet, men all undviker köpt el är undviken köpt el och påverkar återbetalningstiden. Jag försöker tömma i 10kwh i bilen varje dag från sol, från batteriet och behålla resten av mina 28kwh för kvällen natten. Märker redan nu att både batteri och panel är för litet.
Mitt på sommaren gör det inte så mycket att tömma batteri solel till batteri då solen lyser tidigt och sent på dagen.
Nej, utan bilens laddning så blir det enligt följande:1 130m2 skrev:Har du räknat bort bilens laddning från det så det bara är huset kvar (alltså det som solcellerna förhoppningsvis kan försörja)?
Hur många m2 uppvärmd yta och vad har ni för uppvärmning idag? Direktverkande el, värmepump eller liknande?
Vårt hus (130m2 uppvärmd yta, ett plan) drog som jämförelse
September 2025 13,25kWh/dygn
Mars 2026 25kWh/dygn
September 2025: 30 kWh/dygn
Mars 2026: 45 kWh/dygn
155 m2 uppvärmd yta
1,5-plan
Bergvärmepump
FTX-frånluft som egentligen behöver uppdateras.
5 personer, varav 60% gärna duschar länge och varmt. If you know what I mean. 😆
Spa-bad som egentligen alltid är varmt. Jag sänker det emellanåt, men ibland glömmer jag bort att sänka och då går värmaren titt som tätt. 3 kW
Jag sparar ca 1000kr per månad vinterns mörkaste dagar på att köpa billiga kvartar och använda dyra.V Vaderlanda skrev:
Ska du köra spabad dygnet runt så skulle jag nog letat offert med större batteri.
Jag kör badtunna med elvärme, så vi har typ liknande förutsättningar.
Elen är dyrare på natten sommartid och tvärt om vintertid. Elbilsladdning är alltså mer klurigt sommartid vid solen.
Batteri gör dock att återbetalningen blir länge när man börjar räkna.
Vad förväntar du dig utav batteri och solceller? Har du något mål?
Nej, men jag behöver skärpa till mig och se till att badet bara är varmt när vi vill bada och inte hela tiden.Sittställning skrev:
Nja, inget specifikt mål, jag vill kunna nyttja batteriet som en buffert som laddas med sol alt. Billiga kvartar och förbrukas under dyra kvartar. Sen är jag ju med på att batterier inte riktigt jobbar så, men jag tror du är med på hur jag tänker.Sittställning skrev:
Kolla någon smart styrning, antingen i din elcentral eller vid badet beroende på hur det är kopplat.V Vaderlanda skrev:
Hur tekniskt är du? Nu är jag riktigt nördig med home Assistant.V Vaderlanda skrev:
Jag har byggt en moduel som laddar batteriet när elpriset är 0 eller minus och väljer då att exportera alla kvartar som har pris.
Jag har också en som exporterar dyra kvartar, valbar on/off och antal kvartar.
Men rent krasst, batteriet lär alltid prioritera att laddas från sol och ladda billiga kvartar och sen ladda ur vid x pris/ eller baserat på %. sen tror jag dom flesta medföljande mjukvaror klarar det du beskriver.
Jag är inte riktigt i homeassistant-träsket än, det är väl ungefär det samma som solceller, jag har inte läst in mi hop det riktigt än. 🫣Sittställning skrev:
Kolla någon smart styrning, antingen i din elcentral eller vid badet beroende på hur det är kopplat.
Hur tekniskt är du? Nu är jag riktigt nördig med home Assistant.
Jag har byggt en moduel som laddar batteriet när elpriset är 0 eller minus och väljer då att exportera alla kvartar som har pris.
Jag har också en som exporterar dyra kvartar, valbar on/off och antal kvartar.
Men rent krasst, batteriet lär alltid prioritera att laddas från sol och ladda billiga kvartar och sen ladda ur vid x pris/ eller baserat på %. sen tror jag dom flesta medföljande mjukvaror klarar det du beskriver.
Låter som att du har energieffektiviserat först. Det är bra för det är bättre att energieffektivisera först och ta solcellerna sen än tvärtom. Annars riskerar du köpa en massa solpaneler helt i onödan.V Vaderlanda skrev:Nej, utan bilens laddning så blir det enligt följande:
September 2025: 30 kWh/dygn
Mars 2026: 45 kWh/dygn
155 m2 uppvärmd yta
1,5-plan
Bergvärmepump
FTX-frånluft som egentligen behöver uppdateras.
5 personer, varav 60% gärna duschar länge och varmt. If you know what I mean. 😆
Spa-bad som egentligen alltid är varmt. Jag sänker det emellanåt, men ibland glömmer jag bort att sänka och då går värmaren titt som tätt. 3 kW
Snittet är intressant på så vis att man kan räkna ut när panelerna man blivit offererad inte längre täcker behovet / hur många paneler man behöver ha om man vill kunna vara självförsörjande nån viss månad.Sittställning skrev:
Snitten är intressant men det som är mest intressant är vilken tid på dygnet du förbrukar mest.
Jag vill redan nu har större batteri för att tidigt på våren och nu hösten kunna ladda upp batteriet för mer än en dag, samt kunna ladda bilen lite från batteriet utan att det svider. Som 130m2 säger så är det klurigt att göra så att inte man tömmer hus batteriet.
Jag provade fråga copilot hur många paneler som behövs i Kronoberg för att kunna ge 30kWh/dygn en molnig dag i September, anta 465W/panel och 25° taklutning. Väderstrecket spelar inte nån större roll vid molnigt väder men den fick ändå info om syd,väst,öst.
Copilot påstår att 25kWp behövs, motsvarar 54 paneler på 465W/styck en mulen dag. Vid växlande molnighet ("typisk dag") påstår den att 12,5kWp behövs, 27 paneler.
Mars skulle kräva 45kWp för molnig dag (97 paneler). 22,5kWp växlande molnighet (48 paneler). Det känns spontant som orimligt många paneler, under absoluta merparten av året kommer panelerna begränsas av huvudsäkringen.
Jag vet inte om ovan kan stämma men det kanske inte är helt uppåt väggarna?
Jag har svårt att se vad som går att göra för att energieffektivisera mer just nu.1 130m2 skrev:
Huset har 3-glasfönster, bra med isolering i väggarna och vinden.
Är väl nån dörrlist eller så som kanske behöver bytas och då eventuellt FTX:en, men den känns mer osäker på nyttan. Effektivare ja, men känns inte som om det kommer göra så mycket.
Bergvärmepumpen är typ 10 år gammal, men samma där, en ny hade ju såklart jobbat effektivare, men jag kan inte slänga ut den befintliga bara för att effektivisera.
Vi är ju 5 personer i hushållet och jag håller nere rumstemperaturen så mycket jag vågar. 😆
Vi har ca 26 kWp installerat i SE3, dock väldigt flack takvinkel, ~14°. Vår produktion snittade ca 44 kWh per dag i mars i år. Max på en dag 87 kWh och min 10 kWh. Netto ~300 kWh import.1 130m2 skrev:
September förra året aningens mer än mars i år, ca 53 kWh per dag i snitt, max 87 kWh och min 21 kWh. Netto ~400 kWh export.
Redigerat:
Jag skulle nog bromsa lite innan jag valde mellan de tre offerterna, för de är egentligen tre ganska olika system.V Vaderlanda skrev:Jag har svårt att se vad som går att göra för att energieffektivisera mer just nu.
Huset har 3-glasfönster, bra med isolering i väggarna och vinden.
Är väl nån dörrlist eller så som kanske behöver bytas och då eventuellt FTX:en, men den känns mer osäker på nyttan. Effektivare ja, men känns inte som om det kommer göra så mycket.
Bergvärmepumpen är typ 10 år gammal, men samma där, en ny hade ju såklart jobbat effektivare, men jag kan inte slänga ut den befintliga bara för att effektivisera.
Vi är ju 5 personer i hushållet och jag håller nere rumstemperaturen så mycket jag vågar. 😆
Det viktiga för batteriet är inte bara hur många kWh huset använder per dygn, utan när effekten används och hur många kW batteri + växelriktare faktiskt kan leverera.
Du har exempelvis ca 30 kWh/dygn i september och 45 kWh/dygn i mars utan bilen. Det betyder inte automatiskt att du behöver ett 30–45 kWh batteri. Om mycket av förbrukningen sker samtidigt som solen producerar behöver den energin aldrig passera batteriet.
Samtidigt kan ett stort batteri med för låg ladd-/urladdningseffekt vara fel åt andra hållet. Spabad, matlagning, värmepump osv kan ge ganska höga samtidiga effekter. Därför hade jag bett alla tre leverantörerna ange:
• användbar batterikapacitet, inte bara nominell kWh
• max kontinuerlig laddning/urladdning i kW
• om växelriktaren kan arbeta asymmetriskt mellan faserna
• antal MPPT och exakt hur panelerna delas mellan öst/väst/syd
• hur systemet förhindrar att husbatteriet töms när bilen nattladdas
• vilken lokal/API/Modbus-styrning som finns om du senare vill använda Home Assistant eller annan EMS
Jag skulle också vilja se exakt modellnummer på växelriktare och batteri i de tre offerterna innan jag jämför dem.
Just nu tycker jag alltså att frågan inte är ”10, 15 eller 20 kWh batteri?” utan snarare vilket av systemen passar faktiskt din last- och produktionsprofil?