Nissens Nissens skrev:
Nej, du får dyrare el om du skaffar batteri. Bifogar en kalkyl som visar det. Kanske är något för @Sittställning att bita i också. 😊
Kan du länka till en sida istället?

Nissens
kashieda kashieda skrev:
Kan du länka till en sida istället?
Vad för sida är det du tänker på? Kan du inte läsa bilden? Saknar du någon info? ”Allt” är ju där.
Kom med synpunkter eller en egen kalkyl istället.

Jag inser att det är jobbigt för sektmedlemmar när faktabaserade siffror presenteras. De följer inte någon agenda. 😊

Redigerat:
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
Nissens
D Dilato skrev:
Om du gör om kalkylen till en max livslängd på 15 år med 15 års garanti på växelriktaren,var hamnar du då?
Växelriktaren lär väl också ha blir billigare då...
Dessutom har man ju försäkring som gör att det inte blir en linjär kostnad.
Skall kika på det med livslängden.

Det där med växelriktare och försäkringar påverkar väl inte mer än i marginalen. Försäkringar täcker allt mindre över tiden när anläggningen åldras tänker jag.

Nissens Nissens skrev:
Skall kika på det med livslängden.

Det där med växelriktare och försäkringar påverkar väl inte mer än i marginalen. Försäkringar täcker allt mindre över tiden när anläggningen åldras tänker jag.
Med en Folksam villa stor är åldersavdraget max 15000 kr.

En annan fråga, vad är det som kostar 55000?

Bild av Growatt APX 15,0 kWh LFP batterisystem med detaljer om investering, teknisk livslängd, cykeltal, besparing per cykel och netto-ROI.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Prisskylt för Growatt APX 15.0P batterisystem med grönt avdrag, pris 36 990,00 kr, rabatt -10%, kompatibel med MOD-XH-BP-serien.
Skapa konto

Ett komplett 15.0P-system levereras som ett plug-and-play-kit bestående av följande delar:

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
V Vaderlanda skrev:
Ja, tittar man på uppställningen här så känns Inovela bäst, de har störst batteri och ok avvägd mängd paneler.
1komma5 har minst batteri och mest paneler och är dyrast.

Jag har inte så mycket takyta i rakt söderläge, de stora ytorna är i öst/västlig riktning.

Säljaren från 1komma5 gick hårt fram med deras lösning Heartbeat och klankade ner på Tibber för de tar en avgift, men Heartbeat var ju inte heller gratis, så jag förstod inte riktigt skillnaden.

Jagantar att du fick priset i närheten av de jag fick?
Du får gärna uppdatera allteftersom hur driftsättningen gick.
Man kan alltid förhandla bort månadsavgiften i ett år eller så med Tibber. Nedan är min offerter:

Inovela:
10 paneler á 535 W
Dyness STACK100 PRO batteri på 25,6 kWh
Solis 12 kW växelriktare
Tibber Pulse & Bridge
Pris: 99 880 kr (efter avdrag)

Evify:
8 paneler á 475 W
SAJ HS3 batteri på 20 kWh (ink växelriktare)
Tibber Pulse & Bridge
Pris: 99 886 kr (efter avdrag)

Attitudeswe
V Vaderlanda skrev:
Målet är egentligen att hjälpa till att balansera elnätet och eventuellt få hålla ner mina energikostnader lite, men att jag kommer blir rik på det har jag små förhoppningar om. 😣
Är det inte roligare med en elbil då?

Nissens
D Dilato skrev:
Med en Folksam villa stor är åldersavdraget max 15000 kr.

En annan fråga, vad är det som kostar 55000?

[bild]

[bild]

Ett komplett 15.0P-system levereras som ett plug-and-play-kit bestående av följande delar:

• 3 stycken Growatt APX 5.0P-B1 batterimoduler (5 kWh per modul).
  • 1 styck Growatt APX BMS (kontrollenhet) som styr laddning, urladdning och säkerhet.
  • 1 styck APX Basplatta för stabil golvplacering.
  • Kabelkit för sammankoppling mellan BMS och växelriktare
  • [länk]
Hinner inte kolla nu, hjälper denna bilden?

• Kalkyl över investeringskostnad och besparing för Growatt APX 15.0P solcellssystem, med detaljerad ekonomisk analys och återbetalningstid.
    Skapa konto
Sittställning
V Vaderlanda skrev:
Inovela
16 paneler a 475 w
Synes batteri 20,5 kWh
Solis 10 kW växelriktare
V Vaderlanda skrev:
Inovela: 107 000
Du kan nog räkna minst 4 månader om året där du nästan kommer ha 0kwh i förbrukning beroende på.

Har du elbil ?

Jag har ca 10kw på taket + 38kwh batteri och är riktigt nöjd. Du kan alltid ställa frågor till mig om du undrar något.

Bor du i se4?

1komma5 offererade här med men jag valde bort dem pga att deras produkt var inlåst. Det gick inte styra den själv via modbus och man var tvungen att ha deras elabonnemang för att få tillgång till alla funktioner. Högst oklart vad som sker om de går i konkurs tex.

Tänk på att välja en växelriktare som faktiskt orkar med hushållets förbrukning om du vill kunna driva hela huset från solel eller lagrad el. Skilj på kW likström som är för panelerna och kW växelström som är det du använder till huset.

• Gilla
knightjocke och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Nissens Nissens skrev:
När jag ändå var igång så tog jag fram en kalkyl för solpaneler också. De är minst sagt ekonomiskt olönsamma även de.

@Sittställning är också adressat för denna.

Jag kan ha missat något, kommentera gärna för uppdateringar. Se det som en draft.
Kan du redovisa ett helt år månad för månad utslaget, med produktion, egenanvändning, såld el, använda elpriser, kostnader och netto? Gärna med en summering för hela året, så att det går att följa hur resultatet uppstår.

Jag skulle också vilja se vilket underlag egenanvändningen och elpriserna bygger på, vad underhållsposten omfattar och hur kalkylräntan påverkar resultatet.

Min anläggning på 10 kW kostade 80 000 kr. När jag ändrar enbart inköpspriset och behåller dina övriga antaganden blir kalkylen tydligt positiv. Därför tycker jag att underlaget behöver framgå innan man drar en generell slutsats om att solceller är olönsamma.

Sittställning Sittställning skrev:
Har du elbil ?
Ja, vi har elbil
Bor du i se4?
Ja
1 130m2 skrev:
1komma5 offererade här med men jag valde bort dem pga att deras produkt var inlåst. Det gick inte styra den själv via modbus och man var tvungen att ha deras elabonnemang för att få tillgång till alla funktioner. Högst oklart vad som sker om de går i konkurs tex.
Jag är också lite osäker kring deras lösning, det känns som att man blir ”låst” till den.
1 130m2 skrev:
Tänk på att välja en växelriktare som faktiskt orkar med hushållets förbrukning om du vill kunna driva hela huset från solel eller lagrad el. Skilj på kW likström som är för panelerna och kW växelström som är det du använder till huset.
bra inspel. Tack!

Nissens
D Dilato skrev:
Om du gör om kalkylen till en max livslängd på 15 år med 15 års garanti på växelriktaren,var hamnar du då?
Växelriktaren lär väl också ha blir billigare då...
Dessutom har man ju försäkring som gör att det inte blir en linjär kostnad.
Jag lade in parametern att livslängden är 15 år på panelerna…

• Bild av ROI-beräkningar för fem storlekar av solcellssystem på tak, med olika nettokostnader och återbetalningstider inom 15 år.
Nissens
Kan du redovisa ett helt år månad för månad utslaget, med produktion, egenanvändning, såld el, använda elpriser, kostnader och netto? Gärna med en summering för hela året, så att det går att följa hur resultatet uppstår.
Det gör ingen skillnad för att man bryter ned det. Det är redovisat vilket kWh pris det är beräknat på och på soltimmar på angiven position. Bättre du presenterar motsvarande så att du kan visa på skillnaderna. Skulle vara kul att se en riktig kalkyl från dig, om det är möjligt.
Jag skulle också vilja se vilket underlag egenanvändningen och elpriserna bygger på, vad underhållsposten omfattar och hur kalkylräntan påverkar resultatet.
Underhållsposten är redan beskriven i tråden. I första hand ett växelriktarbyte, resten är oförutsedda kostnader som kan uppstå över tiden. Tex har man sett svagheter i kontaktdon etc.
Min anläggning på 10 kW kostade 80 000 kr. När jag ändrar enbart inköpspriset och behåller dina övriga antaganden blir kalkylen tydligt positiv. Därför tycker jag att underlaget behöver framgå innan man drar en generell slutsats om att solceller är olönsamma.
Kalkylen är i nutid, inte historiska data.
Senaste kalkylen jag laddade upp visar vad priset behöver vara för att det skall gå ihop, alltså +|-0…

Så, nu ser vi fram emot en fin kalkyl från dig. 😊

Nissens Nissens skrev:
Det gör ingen skillnad för att man bryter ned det. Det är redovisat vilket kWh pris det är beräknat på och på soltimmar på angiven position. Bättre du presenterar motsvarande så att du kan visa på skillnaderna. Skulle vara kul att se en riktig kalkyl från dig, om det är möjligt.

Underhållsposten är redan beskriven i tråden. I första hand ett växelriktarbyte, resten är oförutsedda kostnader som kan uppstå över tiden. Tex har man sett svagheter i kontaktdon etc.

Senaste kalkylen jag laddade upp visar vad priset behöver vara för att det skall gå ihop, alltså +|-0…

Intressant att du tar dig tiden att ställa samma allt det här. Du måste verkligen hata solceller och batterier. 😆

Jag har dock några frågor:
- Produktgarantin är 25 år och effektgarantin är 30 år på panelerna. Att då räkna med 15 år och sen avveckling är väl lite väl hårt. En degradering av effekten efter 15 år är självklar, men avveckling, nja tveksamt. Ska jag ändå avveckla efter 15 år så kan vi strycka underhållskostnaden, för då behöver man ju inte byta växelriktare?

- att räkna med ett konstant elpris över 15 år känns också lite fel, det är ju inte direkt så utvecklingen sett ut historiskt.

- Priset på panelerna ser generellt högt ut. 102 540 för 7,65 kwp, i en av offerterna är det 7,6 kWp ink. Batteri på 20,5 kWh för 107 000.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
Nissens Nissens skrev:

Att dela upp en färdig årssumma ändrar inte resultatet. Frågan är hur årssumman har räknats fram. Är dina elpriser viktade efter när elen faktiskt egenanvänds respektive säljs? Vilken förbrukningsprofil ligger bakom egenanvändningen?
Misstänker du bara pluggat in allt i AI för att vinkla fram det du ville, därför kan du inte svara för frågorna.

Du skriver att underhållsposten främst avser växelriktarbyte. Men i exemplet för 10 kWp ligger redan 750 kr per år i underhåll plus 22 000 kr för växelriktarbyte. Vad omfattar då de årliga 750 kronorna? Är bytet separat eller ingår det även i underhållsposten?

Att kalkylen gäller nyinstallation idag är en rimlig avgränsning. Då gäller slutsatsen också det inköpspriset och dina övriga antaganden, inte min tidigare investering eller solceller generellt.
Jag efterfrågar underlaget för din slutsats. Att jag presenterar en egen kalkyl skulle inte besvara de frågorna. Jag har presenterat min uträkning i min egna batteri/solcells tråd.

Jag ser inte det som positivt att kapa denna tråden (också) så jag avstår vidare diskussion och avser endast att svara TS och frågor kring det.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.