5 505 läst ·
41 svar
6k läst
41 svar
Val av navigator till bil
Feltänk!pelpet skrev:
Sen jag vid några tillfällen undvikit att fastna i timslånga köer med hjälp av GPS:ens trafik- och omdirigeringsfunktion så väljer jag att i princip alltid slå på navigeringsfunktionen vid lite längre resor även om jag kan vägen!
Har nu kört en dag med min Garmin Drivesmart 70LMT-D. Är hittills väldigt nöjd!
Stor och bra skärm. Bra detaljrikedom med namn på angränsande gator m.m. Röststyrd vilket är ett stort plus. Live traffic service som verkar funka bra. Varnade för två olyckor under färden. Den ena gången räknade den om rutten och vid andra tillfället varnade den för olyckan men bibehöll rutten då den ändå var den snabbaste vägen.
Inget alls att klaga på så här långt 👍🏼
Stor och bra skärm. Bra detaljrikedom med namn på angränsande gator m.m. Röststyrd vilket är ett stort plus. Live traffic service som verkar funka bra. Varnade för två olyckor under färden. Den ena gången räknade den om rutten och vid andra tillfället varnade den för olyckan men bibehöll rutten då den ändå var den snabbaste vägen.
Inget alls att klaga på så här långt 👍🏼
Småstadstänkkrillek skrev:
Här i Dalarna förekommer inte bilköer annat än vid Vasaloppet.
Sen finns det ju Waze i telefonen.
Jag håller med Pelpet.
För en taxichaufför eller en distributionsbilschaufför eller en kringresande försäljre eller resemontör är navigatorn säkert en gudagåva som underlättar livet. Då skall det vara en bra navigator.
För oss andra är navigatorn ännu en pryl som kostar pengar utan att producera någonting påtagligt.
Själv har jag klarat mig bra på mina bilresor i Sverige med en landsvägskarta från början på 80-talet och en kilometerräknare utan trippmätare så man måste skriva upp på en lapp.
Min värsta felkörning var en gång då jag skulle till Örträsk och hamnade i Lögda men annars har allt gått bra inklusive ett brustet bromsrör i Umeå och en havererad generator i Spöland och en brusten kopplingsvajer i Gräsmyr och en havererad ackumulator strax utanför Baggböle och löskontakt i jordningen i Fårberget och fukt i strömfördelaren utanför Gigsele och en brusten bensinslang i Balfors.
Summerar man ihop missödena set man att en navigator skulle ha räddat mig från bara ett enda litet missöde till en betydande kostnad.
För en taxichaufför eller en distributionsbilschaufför eller en kringresande försäljre eller resemontör är navigatorn säkert en gudagåva som underlättar livet. Då skall det vara en bra navigator.
För oss andra är navigatorn ännu en pryl som kostar pengar utan att producera någonting påtagligt.
Själv har jag klarat mig bra på mina bilresor i Sverige med en landsvägskarta från början på 80-talet och en kilometerräknare utan trippmätare så man måste skriva upp på en lapp.
Min värsta felkörning var en gång då jag skulle till Örträsk och hamnade i Lögda men annars har allt gått bra inklusive ett brustet bromsrör i Umeå och en havererad generator i Spöland och en brusten kopplingsvajer i Gräsmyr och en havererad ackumulator strax utanför Baggböle och löskontakt i jordningen i Fårberget och fukt i strömfördelaren utanför Gigsele och en brusten bensinslang i Balfors.
Summerar man ihop missödena set man att en navigator skulle ha räddat mig från bara ett enda litet missöde till en betydande kostnad.
Jag tycker en navigator är onödig, som skild pryl. Den finns ju inbyggt gratis i smarttelefonen i form av google maps. I den formen är den en riktig gudagåva, då jag köpt många saker på nätet och behövt åka och hämta den så har det varit gult värd. Bara att följa kartan.. Nu är det ju så enkelt som att jag kan söka upp en address eller koordinat i webbläsaren på datorn, sen skickar jag adressen till telefonen genom ett knapptryck och då är det bara att klicka på den senare när jag ska påbörja färden.
Jag kör varken taxi eller budbil, men räkna inte in mig bland "oss andra"! Jag bor på landet men kör väl som alla andra en del bil och som jag sa tidigare handlar det oftast om fördelen med att få direkt trafikinformation och att få förslag på alternativa rutter som gör att resan går snabbare. Jag kan peka på i alla fall tre-fyra incidenter de senaste året när navigationen besparat mig många timmar i köer som t ex brohaveriet i Södertälje, två olyckor på E4 med totalstopp och inte minst snökaoset i Stockholm i december.heimlaga skrev:
Jag vill hävda att rätt använd sparar den tid för den enskilde, minskar det allmänna kaoset vid olyckor och liknande eftersom färre fastnar i problemen och inte minst minskar klimatpåverkan eftersom färre kör fel.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Jag fick en påminnelse om kaoset i Södertälje via Google utan att ha navigatorn igång. Smidigt, uppenbarligen räcker mobilen för mig 
Jag har en Garmin som var i deras toppskikt för kanske 5 år sedan, bluetooth röstnavigering och sånt (2497?), och har använt den ofta då vi ofta ska till okända ställen. Jag saknar verkligen möjligheten att kunna googla målet och sen bara låta navigatorn styra mig dit. Ärligt talat är Garmin uselt dåligt att använda om man inte har adress ned till och med husnummer, ofta får man fejka det sista för att Garmin ens ska påbörja navigering mot målet.
Har skaffat mobil med stor display och gott om minne (iphone 7+ 128 GB) och ska testa det istället, verkar funka bättre. Med lite dongle och sånt räknar jag med att få både laddning och ljud utan bluetooth i bilstereon.
Har skaffat mobil med stor display och gott om minne (iphone 7+ 128 GB) och ska testa det istället, verkar funka bättre. Med lite dongle och sånt räknar jag med att få både laddning och ljud utan bluetooth i bilstereon.
Klicka här för att svara