389 läst ·
11 svar
389 läst
11 svar
Anpassning/val av fett till Sjöbergsbänk i olämpligt klimat?
Jag fattar mig kort: utrymmet jag har till mitt hobbysnickrande är en inglasad altan som håller på säcka ihop, det är kallt, otätt, dragigt och rått större delen av året. Att byta plats är inte aktuellt och att bygga en liten snickarbod ligger många år fram i budgeten.
Efter några år av att hanka mig fram med en plywoodskiva på en ram av regelvirke och diverse tvingar, köpte jag i somras en begagnad Sjöbergs Junior för en överkomlig peng. Vilken dröm att ha en ordentlig bänktång!
Denna Sjöbergs fungerade klockrent under sommar och höst. Givetvis har den nu fått några månader på sig och tack vare en "vinter" som varit konstant 5+ och fuktig som attan kunde jag igår knappt öppna tången för att allt svällt så mycket. Efter lite blandat skruvande och milt våld fick jag isär tången. Jag gör följande observationer:
- skruven (i trä) verkar ha klarat sig relativt bra.
- kilen som följer medlöparen inte bara har två små stålfjädrar infrästa i sidan, den var inslagen till max.
- det som gör att den nyper ihop är den lilla utstickande sponten på tången som löper i ett spår i skivan.
- den var sparsamt infettad när jag fick den, och det fettet verkar mest ha bildat hårda klumpar av talg och sågspån som snarare nyper och bromsar än smörjer.
Frågan är alltså: hur anpassar jag denna bänk bäst till att fungera/överleva så bra som möjligt i vad som i praktiken är en utomhusmiljö sett till fukt och temperatur?
Några idéer:
- inte slå i kilen till medlöparen lika hårt (givet)
- slipa ned ovansidan av noten lite så den går lösare i spåret
- byta ut talg mot litiumfett? Talgen blir väldigt hård i kylan och det märks. Den verkar också ha hårdnat avsevärt över tid. Samtidigt är det talg som rekommenderas i manualen, men då förutsätter de samtidigt att den står inomhus i en varm och torr slöjdsal...
Efter några år av att hanka mig fram med en plywoodskiva på en ram av regelvirke och diverse tvingar, köpte jag i somras en begagnad Sjöbergs Junior för en överkomlig peng. Vilken dröm att ha en ordentlig bänktång!
Denna Sjöbergs fungerade klockrent under sommar och höst. Givetvis har den nu fått några månader på sig och tack vare en "vinter" som varit konstant 5+ och fuktig som attan kunde jag igår knappt öppna tången för att allt svällt så mycket. Efter lite blandat skruvande och milt våld fick jag isär tången. Jag gör följande observationer:
- skruven (i trä) verkar ha klarat sig relativt bra.
- kilen som följer medlöparen inte bara har två små stålfjädrar infrästa i sidan, den var inslagen till max.
- det som gör att den nyper ihop är den lilla utstickande sponten på tången som löper i ett spår i skivan.
- den var sparsamt infettad när jag fick den, och det fettet verkar mest ha bildat hårda klumpar av talg och sågspån som snarare nyper och bromsar än smörjer.
Frågan är alltså: hur anpassar jag denna bänk bäst till att fungera/överleva så bra som möjligt i vad som i praktiken är en utomhusmiljö sett till fukt och temperatur?
Några idéer:
- inte slå i kilen till medlöparen lika hårt (givet)
- slipa ned ovansidan av noten lite så den går lösare i spåret
- byta ut talg mot litiumfett? Talgen blir väldigt hård i kylan och det märks. Den verkar också ha hårdnat avsevärt över tid. Samtidigt är det talg som rekommenderas i manualen, men då förutsätter de samtidigt att den står inomhus i en varm och torr slöjdsal...
H heimlaga skrev:
Två röster för stearin från två mångåriga användare som jag vet är bra på snickeri, så det får det bli. Jag satsar nog på att smälta några värmeljus i ett varmvattenbad och pensla på så jag får in det ordentligt i gängor och små skrymslen, eller vad tror vi?nanowire skrev:
Skaffa paraffinolja istället. Det är lättare att applicera och är motsvarande flytande stearin.torparavgrund skrev:
https://herdinsfargverk.se/produkt/trabehandling/inomhus/herdins-paraffinolja/
https://www.bauhaus.se/paraffinolja-herdins-500ml
https://www.biltema.se/bygg/farg/inomhusfarg/paraffinolja-500-ml-2000019182
https://www.hornbach.se/p/paraffinolja-fixor-by-nitor-flytande-1l/12590711/
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc.../lacker-och-ytbehandling/paraffinolja-005356/
Värmeljus brukar inte innehålla stearin. Ta ett ljus från ikea eller motsvarande som du vet är stearin.torparavgrund skrev:
nanowire skrev:
Röven också.F fribygg skrev:
Vet ej om det är stearin eller inte i ljusen jag använde då jag hittade dem i en ask utan sin förpackning.
Paraffin funkar lika bra som stearin så inget problem. Det är nog bara när man gjuter, stöper och eldar som det har någon praktisk betydelse. Iofs om man får för sig att äta det så är paraffin tydligen bättre.
Sen skulle jag kanske väntat till att allt är torrt innan behandling och inte räknat med att en behandling avhjälper grundproblemet med fukt.
Sen skulle jag kanske väntat till att allt är torrt innan behandling och inte räknat med att en behandling avhjälper grundproblemet med fukt.
paraffin går förmodligen rakt igenom magen då molekylerna inte har 'handtag' som bakterier och annat kan haka i paraffiinet och omsätta denna.
stearinsyra och palmitinsyra (stearinljus är ofta en blandning av dessa båda, de med ren stearin är ofta de dyraste ljusen) är däremot smältbart med COOH-grupp i ändan av kolvätekedjan men är kanske inte så jättenyttig i några större mängder i magen när det är en fri fettsyra och inte är bunden som en ester med glycerin som i vanliga matoljor/fetter.
Olivoljans kvalitet bedöms bl.a på hur mycket fria fettsyror det är efter pressning och annan extraktion och ju mer, ju lägre klassas det även om det procentuellt fortfarande är lågt - fria fettsyror är kort sagt inte bra att äta i för hög nivå...
stearinsyra och palmitinsyra (stearinljus är ofta en blandning av dessa båda, de med ren stearin är ofta de dyraste ljusen) är däremot smältbart med COOH-grupp i ändan av kolvätekedjan men är kanske inte så jättenyttig i några större mängder i magen när det är en fri fettsyra och inte är bunden som en ester med glycerin som i vanliga matoljor/fetter.
Olivoljans kvalitet bedöms bl.a på hur mycket fria fettsyror det är efter pressning och annan extraktion och ju mer, ju lägre klassas det även om det procentuellt fortfarande är lågt - fria fettsyror är kort sagt inte bra att äta i för hög nivå...
Kan till och med fungera bättre än stearin. Tills det eventuellt smälter och stelnar igen och limmar fast träskruven i gängan.Z z_bumbi skrev:Paraffin funkar lika bra som stearin så inget problem. Det är nog bara när man gjuter, stöper och eldar som det har någon praktisk betydelse. Iofs om man får för sig att äta det så är paraffin tydligen bättre.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden