Hej,

Sitter och planerar för en tillbyggnad av en tidigare tillbyggnad och funderar särskilt på val av grundläggning.
Huset är byggt -25 med murad granitgrund och sedan fått en tillbyggnad med källargrund på 70-talet.
Källaren har bara cirka 1500-1600 mm ståhöjd till skillnad från vad originalritningen visar.
Sockeln på huset är cirka 710 mm från marknivå. Jag behöver kunna ta mig ner till källargrunden för inspektion, men den behöver inte ha någon annan funktion då den är för liten för någon egentlig förvaring.
Vilket val av grundläggning lämpar sig bäst har? Källargrund känns som det omständligaste och dyraste så tror det försvinner, och platta på mark blir för lågt.
Funderar på någon form av lecagrund men tycker det är svårt att hitta tydliga konstruktionsritningar för hur en sådan lösning blir.
Några förslag elller någon som gjort liknande?
Ritning som visar planerad tillbyggnad med nuvarande källargrund från 70-talet och murad grund/krypgrund från 20-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektritning av hussektion visar tillbyggnad och källargrund med markeringar för ståhöjd och sockel.
Skapa konto

Enklast är ju att gjuta en armerad kantbalk och mura med Leca till önskad höjd

Där har du ju hittat en tydlig ritning

Den är ju intressant eftersom den inte har någon gjuten sula utan istället använder sulblocken. Blir det så att jag får för mig stt göra mycket själv är då är det positivt.

Vad gör man på marken invändigt? Lägger makadam med isolering eller plast på eller vad är standard?

T.ex. grundläggningsdjup är en fråga där jag inte hittar något bra angånde leca. Men jag tänker att det borde räknas som uteluftsventilerad krypgrund, och således ha följande enligt boverket, i temperaturzon 2, tjäldjup 1,2 meter (Blekinge)
Tabell med reduktionsfaktorer för grundläggningsdjup av uteluftsventilerad krypgrund i temperaturzon II, med olika U-värden och byggnadslängder.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.