5 505 läst ·
41 svar
6k läst
41 svar
Val av navigator till bil
Sida 1 av 3
Jag har tänkt köpa en Garmin navigator till bilen. Att det blev just Garmin beror på att jag ska köpa deras backkamera som använda tillsammans med navigatorn. Dock så finns det en väldigt massa olika Garmin navigatorer. Jag kan inte se så stor skillnad på dem, förut att vissa har Europakartor och andra världskartor. Någon som kan rekommendera eller avråda från någon specifik Garmin navigator?
Jag har en gammal ( 4 år gammal, finns säkert nyare nu) nuvi 2460, som har fungerat mycket bra! Kompletterad med USA-kartor har den guidat hela "Route 66" och "Great river road"(=hela Missisippi - floden) + en massa platser i Sverige. Den räknar mycket ofta mycket exakt ( typ 3 minuter/25 mil) på "tiden till målet".
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Annars kan man köpa garmin appen till mobilen/surfplattan som har gps, slipper man ha med sig en "extra" pryl
Fick uppdatera USA- kartorna ( för säkerhets skull ) innan sista Misisippi- turen. Bara att köpa och ladda ner ( c:a 400:- tror jag) på webben. Europakartorna uppdateras utan kostnad 1-2 ggr/år.
Hur är det med batteridriften då? Kan man koppla ur den på något sätt? Skulle gärna slippa att sätta på och stänga av den manuellt hela tiden. Vore skönt om man kunde få den att funka som en intern GPS som sätter på sig automatiskt när man startar bilen och stänger av sig när man stänger av tändningen.
Den jag refererar till, har bara ett litet, laddbart internt batteri och ansluts till 12V-uttag i bilen den mesta tiden (stänger av sig efter 15 sekunder efter bruten tändning). Fästes med Sugkopp på framrutan. Nya bilar har säkert funktionen att köra på den inbyggda displayen och jag har ingen erfarenhet hur kartorna då uppdateras ( antagligen via externminne och USB-port ).
Medlem
· västra götaland
· 43 inlägg
Nej det är värdelöst att köra med navi på luren! Jag själv vill gärna använda luren till annat, såsom att lyssna på Spotify o prata.... lite svårt att göra det när man kör navimode....
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Det är grymt bra att köra nav från mobilen. När jag kör Google maps drar appen ner volymen på musiken när den talar så man hör vad som sägs, tycker det är perfekt. Med en extern gps har du inte den möjligheten.
Dessutom går det att köra Google now och tala in destinationen, riktig handsfree
Dessutom går det att köra Google now och tala in destinationen, riktig handsfree
Måste hålla med, navigator i mobilen är super. Kolla dagligen tiden till jobbet för att veta så att det inte är någon olycka på vägen. Var nyligen i USA på semester och man kan nu mer även ladda ner offlinekartor vilket fungerade super.
Alltid uppdaterade kartor och kostar inget!! 😊
Alltid uppdaterade kartor och kostar inget!! 😊