5 505 läst ·
41 svar
6k läst
41 svar
Val av navigator till bil
Går inte att jämföra en vanlig gps med navigering i telefon imo.
Är för mycket småpill att använda mobilen som påverkar uppmärksamheten från vägen och om man varit ute i trafiken de senaste åren så inser man att just mobilanvändning är ett stort problem som borde förbjudas.
Är för mycket småpill att använda mobilen som påverkar uppmärksamheten från vägen och om man varit ute i trafiken de senaste åren så inser man att just mobilanvändning är ett stort problem som borde förbjudas.
Beror ju mycket på vad du har för gps att jämföra med, jag köpte en stereo med 8" skärm och gps och bytte originalet i bilen, det funkar mycket bra, men att köpa sånt krafs som man sätter i rutan så kan man ju lika väl köra med mobilen.
Vad är det man ska pilla med?
Måste du pilla med telefonen så har du ju samma problem med en riktig gps.
Vad är det man ska pilla med?
Måste du pilla med telefonen så har du ju samma problem med en riktig gps.
Så länge telefonen har en bra hållare att sitta i, och strömförsörjning, så tycker jag Google Maps/Nav funkar utmärkt, men, ibland skulle jag vilja ha ett offline alternative också (och det går ju att göra även med Google Nav men kräver lite prep).
En separat dosa för navigation ser jag inte som ett alternativ, antingen blir det på telefonen eller på någon surfplatta som redan finns.
En separat dosa för navigation ser jag inte som ett alternativ, antingen blir det på telefonen eller på någon surfplatta som redan finns.
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Garmin modeller som slutar på LM har livstids gratis kartuppdateringar och modeller som slutar på LMT har livstids gratis kartuppdateringar och trafikuppdateringar,
Jag har en Garmin Nuvi 3597LMT men den verkar inte längre säljas. Hade jag köpt en Garmin idag så hade jag valt Garmin DriveSmart 50LMT, 60LMT eller 70 LMT beroende på hur stor skärm som man vill ha. Det finns även en 40LM men jag tycker att den har en för för liten skärm.
Jag har en Garmin Nuvi 3597LMT men den verkar inte längre säljas. Hade jag köpt en Garmin idag så hade jag valt Garmin DriveSmart 50LMT, 60LMT eller 70 LMT beroende på hur stor skärm som man vill ha. Det finns även en 40LM men jag tycker att den har en för för liten skärm.
Är dom ovanstående exakt likadana förutom skärmstorleken? I sånt fall byter jag nog till en 70LMT-D. Skiljer bara 100kr från den med 6 tums skärm.Donald-Duck skrev:
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Den enda skillnaden verkar vara storleken, ja.
I din situation så hade jag valt 70LMT-D helt klart.
I din situation så hade jag valt 70LMT-D helt klart.
Trams, det är inget pillande. Jag har Navigon i luren och den är klockren. Den bästa navigatorn är den som alltid är med.Zlade skrev:
Alla varianter har sina för- och nackdelar. Jag kör oftast navigatorn som är inbyggd i bilen tillsammans med Waze på mobiltelefonen.
Bilens navigator är ju perfekt i o m att den har koll på hur bilen kör, så den funkar klockrent även i tunnlar och där gps-mottagningen är dålig. Den har även dubbelriktad kommunikation med omvärlden så att den skickar min hastighet samtidigt som jag kan ta emot trafikinformation centralt (olyckor) samt anonymiserad trafikdata från andra trafikanter - alltså realtidsinformation om köer och liknande. Problemet är ju att kartorna bara uppdateras ett par gånger per år, så vägarbeten hanteras dåligt.
Waze i mobilen har ju också dubbelriktad kommunikation i realtid, och har även fördelen att kartorna uppdateras kontinuerligt. Den bygger ju på att trafikanterna själva rapporterar händelser så man har bra koll på om det ligger skräp på vägen, olyckor har inträffat, köer, poliskontroller/fartkameror och liknande, så den räknar blixtsnabbt om rutten och väljer alltid den snabbaste vägen. Den är ju "fipplilgare" att hålla på med vid färd och fungerar mindre exakt än den inbyggda i tunnlar och liknande så.
Separata navigatorer typ Garmin har jag använt en del tidigare och fördelen tycker jag är att dom oftast har ett bättre/optimerat gränssnitt för just navigering så det blir lite mindre av en trafikfara att pilla på dem vid färd jämfört med mobiltelefonen. Samtidigt lider dom ju av problemen att kartorna inte uppdateras så ofta samt att trafikonformationen i alla fall tidigare inte var dubbelriktad. Det senare kan ju ha ändrats numera - det var ett tag sen jag tittade på separata navigatorer.
Edit: kollade lite och det ser ut som om vissa Garmin-navigatorer har "Garmin Live Traffic via SmartphoneLink***"
Bilens navigator är ju perfekt i o m att den har koll på hur bilen kör, så den funkar klockrent även i tunnlar och där gps-mottagningen är dålig. Den har även dubbelriktad kommunikation med omvärlden så att den skickar min hastighet samtidigt som jag kan ta emot trafikinformation centralt (olyckor) samt anonymiserad trafikdata från andra trafikanter - alltså realtidsinformation om köer och liknande. Problemet är ju att kartorna bara uppdateras ett par gånger per år, så vägarbeten hanteras dåligt.
Waze i mobilen har ju också dubbelriktad kommunikation i realtid, och har även fördelen att kartorna uppdateras kontinuerligt. Den bygger ju på att trafikanterna själva rapporterar händelser så man har bra koll på om det ligger skräp på vägen, olyckor har inträffat, köer, poliskontroller/fartkameror och liknande, så den räknar blixtsnabbt om rutten och väljer alltid den snabbaste vägen. Den är ju "fipplilgare" att hålla på med vid färd och fungerar mindre exakt än den inbyggda i tunnlar och liknande så.
Separata navigatorer typ Garmin har jag använt en del tidigare och fördelen tycker jag är att dom oftast har ett bättre/optimerat gränssnitt för just navigering så det blir lite mindre av en trafikfara att pilla på dem vid färd jämfört med mobiltelefonen. Samtidigt lider dom ju av problemen att kartorna inte uppdateras så ofta samt att trafikonformationen i alla fall tidigare inte var dubbelriktad. Det senare kan ju ha ändrats numera - det var ett tag sen jag tittade på separata navigatorer.
Edit: kollade lite och det ser ut som om vissa Garmin-navigatorer har "Garmin Live Traffic via SmartphoneLink***"
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Lite samma sak där man är utanför område med mobiltäckning, där brukar inte finnas så många vägar att välja bland 