3 722 läst ·
28 svar
4k läst
28 svar
Val av lim? Träregel mot betong.
Det ena utesluter inte det andra. Så här säger reglerna:wildeside skrev:
”§ 5 Diskussionsregler
Forumet på Byggahus.se är till för konsumenter dvs privatpersoner, som bygger eller renoverar. Här byter vi erfarenheter, tar och ger råd.”
Jag tolkar detta som att det primära syftet inte är att en frågeställare ska få ett konkret svar på en specifik fråga utan att det är ett diskussionsforum där ämnet kan diskuteras, vilket ofta leder fram till en annan och bättre lösning än den frågeställaren ursprungligen tänkt sig. Detta är är till gagn för hela forumkollektivet. Därför tycker jag det är olyckligt när frågeställaren kritiserar oönskade svar då det riskerar att hämma diskussionen.
Ja dom verkar överlappa varandra ganska mycket, den största skillnaden verkar vara att PL600 greppar direkt så att man slipper stödfixering.Intet skrev:
Om vi nu ska leka paragrafryttare!Alfredo skrev:
Det ena utesluter inte det andra. Så här säger reglerna:
”§ 5 Diskussionsregler
Forumet på Byggahus.se är till för konsumenter dvs privatpersoner, som bygger eller renoverar. Här byter vi erfarenheter, tar och ger råd.”
Jag tolkar detta som att det primära syftet inte är att en frågeställare ska få ett konkret svar på en specifik fråga utan att det är ett diskussionsforum där ämnet kan diskuteras, vilket ofta leder fram till en annan och bättre lösning än den frågeställaren ursprungligen tänkt sig. Detta är är till gagn för hela forumkollektivet. Därför tycker jag det är olyckligt när frågeställaren kritiserar oönskade svar då det riskerar att hämma diskussionen.
§ 5.2 Håll dig till ämnet
Det är bättre att du startar en ny tråd än att du avviker från ämnet. Flera ämnen i samma tråd gör det svårt att hitta informationen man söker.
Det hämmar diskussionen avsevärt när man inte håller sig till ämnet.
VAL AV LIM? TRÄREGEL MOT BETONG!
Om det nu är bättre eller sämre med stålregel är inte att hålla sig till ämnet!
Nu förtiden är det inte ovanligt att t.o.m byggföretagen väljer att limma både stål o träreglar på betongplattan för innerväggar
Men det säger inte att det är rätt eller bästa lösningen..
Jag tycker att det väl håller sig inom ämnet men det handlar naturligtvis om hur snävt man tolkar ämnet. Här är din tolkning snävare än min och det finns väl ingen annan än möjligen en moderator som kan avgöra vem av oss som har mest rätt.wildeside skrev:
Med risk att bli OT 😉, jo det finns. Här exempelvis:Workingclasshero skrev:
https://www.bauhaus.se/montagelim-pl400-perfekt-vit-300ml
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
jag har använt PL400 med väldigt bra resultat (fönsterbänk i marmor mot väldigt liten fästyta, inomhus.
jag har använt PL600 med skrattretande uselt resultat, frigolitskivor mot stödmur i betong. Var tänkt att bara sitta tills jag återfyllde, vintern han komma mellan. På våren låg alla frigolitskivorna lösa i gropen. Limmet fanns kvar både på betongen och skivorna. Det var alltså limmet som inte klarade utomhusklimatet.
Inte jämförbara förutsättningar. Men jag litar inte på PL600 efter det.
jag har använt PL600 med skrattretande uselt resultat, frigolitskivor mot stödmur i betong. Var tänkt att bara sitta tills jag återfyllde, vintern han komma mellan. På våren låg alla frigolitskivorna lösa i gropen. Limmet fanns kvar både på betongen och skivorna. Det var alltså limmet som inte klarade utomhusklimatet.
Redigerat:
Kan bero på att PL600 tydligen är för inomhusbruk.H hempularen skrev:jag har använt PL400 med väldigt bra resultat (fönsterbänk i marmor mot väldit liten fästyta, inomhus.
jag har använt PL600 med skrattretande uselt resultat, frigolitskivor mot stödmur i betong. Var tänkt att nara sitta tills jag återfyllde, vintern han komma mellan. På våren låg alla frigolitskivorna lösa i gropen. Limmet fanns kvar både på betongen och skivorna. Det var alltså limmet som inte klarade utomhusklimatet.
Svarar på min egen fråga i brist på bättre svar.
Provlimmade med Biltema multibond rapid art.nr 38-029.
Resultatet blev över förväntningarna.
Efter ett antal slag med 2 kg släggan så släppte regelstump på 20 cm från betongen genom att helt enkelt gå sönder i trät, så limmet och en del av träregeln satt fast i betongen.
Måste säga att det är ett bra monteringslim för en billig peng 79,90:-.
Provlimmade med Biltema multibond rapid art.nr 38-029.
Resultatet blev över förväntningarna.
Efter ett antal slag med 2 kg släggan så släppte regelstump på 20 cm från betongen genom att helt enkelt gå sönder i trät, så limmet och en del av träregeln satt fast i betongen.
Måste säga att det är ett bra monteringslim för en billig peng 79,90:-.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden