Tjena!
Jag ska limma ihop några plank av ek och valnöt. Tänker lamellfräsa och limma med hjälp av knektar och har kikat på titebond som ska vara så jävla bra men det är ju leveranstider på det. Bauhaus har ju gorilla på hyllan. Ni med erfarenhet, vad anser ni?
Jag ska använda trät till div möbler.
Tack och bock!
Jag ska limma ihop några plank av ek och valnöt. Tänker lamellfräsa och limma med hjälp av knektar och har kikat på titebond som ska vara så jävla bra men det är ju leveranstider på det. Bauhaus har ju gorilla på hyllan. Ni med erfarenhet, vad anser ni?
Jag ska använda trät till div möbler.
Tack och bock!
Ek och valnöt ställer inga speciella krav, så vilket vanligt trälim/vitlim funkar bra. Om du har nära till just Bauhaus:
https://www.bauhaus.se/tralim-casco-inne-750-ml
https://www.bauhaus.se/tralim-casco-inne-750-ml
Det håller även om trät väljer att torka lite till? Nackdelen med ex titebond om jag förstått det rätt är att det inte är skitkul att hantera när det är härdat. Samma gäller väl 2k. Men jag får prova några bitar med det du rekommenderarHep skrev:
Tack!
Nu undrar jag vilket Titebond du tittat på. Deras ”Original Wood Glue” är det inget hokus pokus med, utan det beter sig som vilket trälim som helst. Titebond har en massa olika limsorter, som säkert beter sig helt annorlunda, med de behöver du inte till ek och valnöt i möbler.F Fjonken skrev:
Om du menar att virket inte är helt torrt, så kommer du få problem oavsett limsort. Åtminstone om du bygger något som inte tål att träet krymper.
För möbler inomhus är det bara onödigt och kladdigt att använda något annat än vanligt trälim. Om ni använder annat när ni bygger båtar, så är det såklart upp till er. Men skyll inte på den stackars eken.D Danne824 skrev:
Epoxy fungerar dåligt på ek. Poluretanlim är inte riktigt så vattenfast som det borde vara i en båt. Kvalitetsmedvetna båtbyggare använder resorcinol-fenol lim då de limmar ek. Och litar ändå inte riktigt på limfogarna. Ek i utomhusförhållanden är extremt svårlimmat på grund av garvsyrorna.
Lyckligtvis är ek betydligt mer lättlimmat i inomhusförhållanden så där brukar man använda vanligt vitt snickerilim.
Lyckligtvis är ek betydligt mer lättlimmat i inomhusförhållanden så där brukar man använda vanligt vitt snickerilim.
Ja jag hade nog föredragit ditt förslag, vi använder epoxy när det gäller ek och mahogny. Ek som är utsatt för väta förbehandlar vi med lignu, en typ av epoxy men tränger in mycket djupare iträet och sedan limmar med epoxy.Intet skrev:
Blir nog bra, vi använder i första hand produkter från https://rotdoctor.com/ men det finns en uppsjö andra tillverkare med samma typ av utbud och som säkert inte behövs importeras.F Fjonken skrev:
