7 189 läst ·
22 svar
7k läst
22 svar
Val av jordkabel till garage?
Funkar är en sak. Korrekt och säkert är en annan.
Hoppas elektriker vill ansluts den kabeln.
Ska man vara petig så behöver man veta hur ”starkt” när du har. Dvs vad nätägaren leverne för värden till din anslutningspunkt för att göra korrekta beräkningar.
Hoppas elektriker vill ansluts den kabeln.
Ska man vara petig så behöver man veta hur ”starkt” när du har. Dvs vad nätägaren leverne för värden till din anslutningspunkt för att göra korrekta beräkningar.
Det är just därför du ska göra en ledningsdimensionering.P ptlf skrev:Jag tar till mig av det ni skriver ! Handlar tyvärr om pris också så jag vill inte ta onödigt stor dimension... ska ju bara lägga kabeln själv, vara o skruva i central överlåter jag till behörig person!
Till en annan byggnad har jag bara en gammal EKKJ 2,5 mm och det fungerar utmärkt men det är iofs bara ca 35-40m
Kanske det visar sig att tumreglerna får dig att välja en överdimensionerad kabel och då har du kastat ut pengar i onödan.
Eller tvärtom att tumreglerna ger dig en underdimensionerad kabel och då får du göra om det
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Att det fungerar bra vet du när du står där med 125 volt genom kroppen eventuellt längre tid än 0,4 sekunder.
Protte
Protte
Det är detta som är behörighetskrävande.P ptlf skrev:
Apropå din gamla EKKJ så kan det säkert fungera bra, det beror på hur det är avsäkrat. Om det är lång huvudledning och en bit ut på landet med dassig förimpedans så kan det vara på marginalen med 16 A i den. Lägg på en 20 m skarvsladd till vedkapen på det och säkringen löser inte tillräckligt fort.
Tror nog inte det är så dassig förimpedans iaf för får ny ledning nu i höst o själva avståndet är inte speciellt långt som ni ser...Däremot är jag för kass på att förstå mig på det där med eldim så jag kör på 6mm för jag kommer nog bara ha som mest 20 ampere ...Jag blir säkert utdömd men tackar iaf för råd o tar till mig att använda kabelskyddsrör så går det ju byta i framtiden.tommib skrev:
Det är detta som är behörighetskrävande.
Apropå din gamla EKKJ så kan det säkert fungera bra, det beror på hur det är avsäkrat. Om det är lång huvudledning och en bit ut på landet med dassig förimpedans så kan det vara på marginalen med 16 A i den. Lägg på en 20 m skarvsladd till vedkapen på det och säkringen löser inte tillräckligt fort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Om du inte själv kan dimensionera denna ledning så får du be om hjälp. Du ska under inga omständigheter ta några chanser på att du tror förutsättningarna är bra, för du ska ju även lyckas hitta någon som vill koppla in den kabel du lagt ned. Om du besvarar frågorna i #2 så får du veta vad som tekniskt krävs.
- förimpedans
- area och längd på huvudledningen till husets elcentral.
- längd på ledningen till garaget
- önskad belastning.
- ledningslängder på gruppledningar i garaget
- inkopplingsmöjligheter i matande central (kanske kan kabeln utgå från mätarskåpet?)
- förimpedans
- area och längd på huvudledningen till husets elcentral.
- längd på ledningen till garaget
- önskad belastning.
- ledningslängder på gruppledningar i garaget
- inkopplingsmöjligheter i matande central (kanske kan kabeln utgå från mätarskåpet?)
Vissa svar är ju enklare få tag i då, förimpedans är väl bara ringa o fråga om då elr måste nätägaren hit o mäta?Bo.Siltberg skrev:
Om du inte själv kan dimensionera denna ledning så får du be om hjälp. Du ska under inga omständigheter ta några chanser på att du tror förutsättningarna är bra, för du ska ju även lyckas hitta någon som vill koppla in den kabel du lagt ned. Om du besvarar frågorna i #2 så får du veta vad som tekniskt krävs.
- förimpedans
- area och längd på huvudledningen till husets elcentral.
- längd på ledningen till garaget
- önskad belastning.
- ledningslängder på gruppledningar i garaget
- inkopplingsmöjligheter i matande central (kanske kan kabeln utgå från mätarskåpet?)
Ledningslängder i garaget är ju lite svårare veta eftersom elen inte är dragen i garaget ännu.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Nätägaren har svar på förimpedansen så det är lätt, det är också lätt att mäta själv. En grov indikering är bättre än en ren gissning. En maskinhall kan vara ganska stor så du kan säkert göra en uppskattning av om det blir ledningslängder som är onormalt långa jämfört med en bostad, typ 40 meter eller mer. Det ger svar på hur stor marginal huvudledningen behöver ge.
Så du har valet att ta reda på dessa svar eller lämna bort hela jobbet. Att förlägga kabel på helt lösa grunder finns inte på kartan.
Så du har valet att ta reda på dessa svar eller lämna bort hela jobbet. Att förlägga kabel på helt lösa grunder finns inte på kartan.
Klicka här för att svara
