Jag ska gräva ned kabel från elcentral inne i bostad till nytt garage/maskinhall och sträckan är totalt 55-60m, ska jag välja EKKJ elr N1XV och vilken dimension rekommenderas? Förstår inte fördelen med skärmen i en EKKJ och dessutom är den ju dyrare också....

Denna fråga är nog sommarens mest vanliga fråga, varje sommar...så det finns gott om trådar i ämnet.

Du behöver först göra en ledningsdimensionering. 60 meter är ganska långt så det kan bli knivigt att tillämpa tumregler. Då börjar du med att ta reda på förimpedansen i matande punkt. Du kan kontakta nätägaren för att få dessa uppgifter för anslutningspunkten, eller så kan du mäta upp förimpedansen med vattenkokarmetoden (sök).

Sedan kan du använda eldim (sök) för beräkningen för att se vilken area som behövs. En faktor där är önskad belastning som du behöver fundera på. Eldim stöder egentligen inte dimensionering av huvudledningar så du kan använda fliken Anläggning för att kontrollera arean mot villkoren för automatisk frånkoppling.

Titta också på matande punkt om den har plats för en ny kabel med arean 6-10 mm².

Markkabel kan du välja fritt. EKKJ tycker jag är en bättre kabel med sin koncentriska ledare som ger ett bra mekaniskt skydd.

PS. Nedgrävning är naturligtvis behörighetskrävande... :(

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Hmm..Förstår inte varför man behöver göra ledningsdimensionering utan trodde det räckte vilken max belastning som kan tänkas behöva men så är jag ingen elektriker heller;)...tror jag kör på 6mm för då räcker det väl till 25 ampers säkringar?
Jag gräver själv med grävaren trots jag inte har nån behörighet!!

P ptlf skrev:
Hmm..Förstår inte varför man behöver göra ledningsdimensionering utan trodde det räckte vilken max belastning som kan tänkas behöva men så är jag ingen elektriker heller;)...tror jag kör på 6mm för då räcker det väl till 25 ampers säkringar?
Jag gräver själv med grävaren trots jag inte har nån behörighet!!
Hmmm... Om du inte tar till dig goda råd så förstår jag inte varför du ens ställde frågan.
Bo gav dig ett adekvat svar, jag har inte använt Eldim så mycket så jag kan inte avgöra om det är ett bra eller ett hyfsat program för ledningsdimensionering.
Utan kan bara säga ett det duger
Själv använder jag ElVis.
Visst kan du gräva själv, det är inte behörighetskrävande, men vid nerläggandet och övertäckningen av kabeln så ska en behörig elektriker se till så att detta utförs på rätt sätt.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib
Det är just därför man gör ledningsdimensionering. För att veta om 6 kvmm kan avsäkras ("räcker till") med 25 A. Att "det räcker" är en sån tumregel som Bo pratar om ovan.

Om du ska göra detta helt själv, säg det.

• Gilla
A.G
  • Laddar…
Ledningsberäkning behövs för att bestämma spänningsfallet och kortslutningströmen som avgör om det blir en säker anläggning.

Inte säkert att 6 kvadrat klarar av att avsäkras med 25A pga ovanstående parametrar.

Två på den!!

Sen skulle jag förlägga kabeln i ett 110-kabelskyddsrör.

tommib
Ett 110 mm rör är väl ändå att ta i. Jag hade lagt absolut lagt rör, men nöjt mig med 50 mm. Även om det skulle behövas en 5G16 så slinker den ner i ett 50 mm rör.

Tänkte mest på längden och reservkapacitet. Men helt klart räcker det med 50mm, är ju minst dubbla storleken gällande kabelns ytterdiameter

tommib
Du har iofs rätt i att 60 m är rätt långt att dra. Frågan är väl hur stor prisskillnad det är.

Rör är billigt brukar vi säga. Tråkigt att göra om

Sen minskar risken även för att den har trycks ihop mm. Finns ju iof olika styvhet för rören beroende på om tex ska köra över den, typ en väg.

A A.G skrev:
Rör är billigt brukar vi säga. Tråkigt att göra om

Sen minskar risken även för att den har trycks ihop mm. Finns ju iof olika styvhet för rören beroende på om tex ska köra över den, typ en väg.
Är man dumsnål köper man billigaste varianten på någon lågprismarknad.
Bättre att lägga ner lite mer pengar och få bättre kvalitet

Dumsnål ska man inte vara. Tenderar att bli dyrare i längden.

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
Jag tar till mig av det ni skriver ! Handlar tyvärr om pris också så jag vill inte ta onödigt stor dimension... ska ju bara lägga kabeln själv, vara o skruva i central överlåter jag till behörig person!
Till en annan byggnad har jag bara en gammal EKKJ 2,5 mm och det fungerar utmärkt men det är iofs bara ca 35-40m

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.