kan inte TS lägga upp fastighetsbetäckningen, för jag blir så himla sugen på att åka dit och grusa lite :-):p

• Gilla
Festlund och 8 till
  • Laddar…
R
Då kan kalla att det blir grus i maskineriet ;);):D

• Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Trovärdigheten för TS rasar nog om man hävdar att någon okänd person grusat vägen utan tillstånd. :D

D Daniel 109 skrev:
Janne: Det finns inga frågetecken om vilken väg det handlar om.
Det går inte att hitta på ett skadestånd för att grannen inte vill att TS underhåller vägen.
Generellt var det inte vidare bra råd du kom med.
Intressant bedömning.
:thinking:

Jag tyckte mig läsa att grannen menade att det inte fanns någon väg. Men jag missade nog något du fångade.

Det borde rimligtvis gå att kräva ett skadestånd för att grannen hävdar att det inte är väg utan stig som ej får användas/underhållas som väg. Om det genererar begränsningar/omkostnader. Hur ser du att skadestånd uppkommer?

Tack för din generella feedback! Alltid uppmuntrande med uppskattning.(y)

Skadestånd kan du ju bara kräva för en faktisk skada.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Skadestånd kan du ju bara kräva för en faktisk skada.
Vilket uppstår om jag inte kan använda mitt hus, genomföra transporter, underhåll etc.

Den exakta summan kan diskuteras.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vilken kostnad är det du får menar du? Du kan ju knappast hävda att huset blir fullständigt obrukbart. 10kkr per månad måste ju vara något i den stilen. Lägg ner det spåret.

Efter dom alla är överens om att TS har rätt att underhålla vägen är det vettigaste att göra dry och ta eventuella reaktioner från grannen om de kommer.

Man bör nog verifiera att vi gökar på ett forum inte är helt ute och cyklar med en fastighetsjurist eller lantmäteriet.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
J Janne Nilsson skrev:
Vilket uppstår om jag inte kan använda mitt hus, genomföra transporter, underhåll etc.
En eventuell skada uppkommer dock först när grannen aktivt hindrar TS från att använda huset, blockerar infarten, osv. Vad jag har förstått har grannen mest varit jobbig i sitt tyckande.

Hot om skadestånd är inte ett kort man ska spela ut bara så där utan vidare. Själv hade jag, precis som många andra har föreslagit, fixat till vägen och lugnt avvaktat respons från grannen.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Kan vara bra att kolla om det finns spår kvar av dikning längs vägsnutten. Sällsynt med dikning för en stig.

Det vore faktiskt intressant att få veta fastighetsbeteckningen så att man kan ta sig en titt på hur det ser ut på kartan.

Jetkokos Jetkokos skrev:
En eventuell skada uppkommer dock först när grannen aktivt hindrar TS från att använda huset, blockerar infarten, osv. Vad jag har förstått har grannen mest varit jobbig i sitt tyckande.

Hot om skadestånd är inte ett kort man ska spela ut bara så där utan vidare. Själv hade jag, precis som många andra har föreslagit, fixat till vägen och lugnt avvaktat respons från grannen.
D Daniel 109 skrev:
Vilken kostnad är det du får menar du? Du kan ju knappast hävda att huset blir fullständigt obrukbart. 10kkr per månad måste ju vara något i den stilen. Lägg ner det spåret.

Efter dom alla är överens om att TS har rätt att underhålla vägen är det vettigaste att göra dry och ta eventuella reaktioner från grannen om de kommer.

Man bör nog verifiera att vi gökar på ett forum inte är helt ute och cyklar med en fastighetsjurist eller lantmäteriet.
Man kan absolut hävda att en kommer få omkostnader på 10’:- i månaden vid en omfattande renovering, om fordon inte kan komma fram till huset, beroende på ofarbar väg.

Om grannen hindrar, i skrift, eller i handling att en underhåller, förbättrar den väg som servitutet avser, kan förståss ett skadestånd krävas. Det behöver förståss kommuniceras, i skrift, vilka behov en har.

Därav mina frågor där svar krävs på definition av var grannen anser att VÄGEN går. Så att en kan göra sitt underhåll.

Om detta inte sker är fastigheten/huset/boendet inte tillgängligt och då kan rimligtvis skadestånd krävas.

Att skadestånd bara är faktiska kostnader håller jag inte med om.

http://www.do.se/om-do/pressrum/akt...ringsersattning-for-bristande-tillganglighet/

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
F Frankesson skrev:
Det vore faktiskt intressant att få veta fastighetsbeteckningen så att man kan ta sig en titt på hur det ser ut på kartan.
Det har nog aldrig varit en sådan väg, utan just en "traktorstig" som grannen tydligen kallar det. Men i servitutet står det "befintlig väg", vilket bör betyda "Väg på befintlig sträckning", dvs att det ska vara en väg på den plats där den körbara stigen går. Om servitutet hade avsett stig så hade det stått "befintlig gångstig" elelr "befintlig gångväg", inte "befintlig väg".

• Gilla
civilingenjören och 8 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det har nog aldrig varit en sådan väg, utan just en "traktorstig" som grannen tydligen kallar det. Men i servitutet står det "befintlig väg", vilket bör betyda "Väg på befintlig sträckning", dvs att det ska vara en väg på den plats där den körbara stigen går. Om servitutet hade avsett stig så hade det stått "befintlig gångstig" elelr "befintlig gångväg", inte "befintlig väg".
Det stämmer förmodligen, men jag tycker inte ni ska fördjupa er så mycket i historiken. Servitutet ger tillstånd till en väg, då ska det vara en normal väg som är farbar, till exempel för utryckningsfordon i nödsituationer.

• Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
Vi kan ju försöka tolka "befintlig väg" hur mycket som helst, men sammantaget finns det väl bara två alternativ för TS?
- Börja underhålla vägen vilket kan leda till en rättsprocess, osäker utgång.
- Ansöka om en förrättning att få ett tydligare servitut att anlägga och underhålla väg. Har grannen fått info om vad en sån förrättning kommer att kosta?

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
TS grusar inte vägen för att servitutägaren inte godkänner det?

”Fack” that. Jag hade grusat först och frågat sen.

Servitutägaren får väl stämma dem , lär ju ta flera år att få det avklarat och då kan TS bevisa under tiden att denne haft rätt till det.

Man har ju för fanken rätt att ta sig fram till sitt eget hus med ett fordon utan att behöva en monstertruck.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.