Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 182 inlägg
Ja, det är en flerstegsraket, i första hand får man rättigheten fastställd (om man nu har rätten på sin sida), i nästa kan man få hjälp av statens våldsmonopol att hävda sin rätt.
Ja kan man få kronofogden att tolka servitutet så, visst kör på det. Det lär gå klart snabbare i alla fall.
Medlem
· Västernorrland
· 2 467 inlägg
KFM går aldrig in och tolkar. De hjälper bara till om det inte finns tvist om saken, eller ifall man kan visa entydiga papper.D Daniel 109 skrev:
Däremot kan TS gå till tingsrätten och be dem tolka. Efter det kan man ta hjälp av KFM om grannen skulle blockera e.dyl. Kanske snabbare än att göra en förrättning? Det domstolen gör är alltså bara att tolka det befintliga servitutet. Är det den vägen? Är det en bilväg? Får TS underhålla den? LM kan ändra i det, och bidrar med mer av egen kunskap.
KFM tolkar inte, men om KFM anser att det är lika klart som vi (och ursprungligen markägarens jurist) hjälper de till.
Om markägaren protesterar kan det krävas beslut från domstol.
Om markägaren protesterar kan det krävas beslut från domstol.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 182 inlägg
Jodå, fogden tolkar vid särskild handräckning. Det är det som skiljer det från vanlig handräckning. Sen kan det förstås överklagas, men det gäller ju alla myndighetsbeslut.
Moderator
· Stockholm
· 57 777 inlägg
Rimligen skall kronofogden kunna använda den servitutsskrivning som finns som grund för att handräcka. Servitutet är ju ett myndighetsbeslut, och myndighetsbeslut skall drivas igenom, det är kronofogdens uppgift.
Sedan kan iofs. fogden komma fram till att grannens tolkning är den rätta, att det inte finns någon bef. väg. I så fall får lantmäteriet ordna ett nytt servitut. Det kommer nästan säkert att gå igenom, men till avsevärd kostnad och det tar tid.
Jag har för mig att man i sådana här fall dessutom kan få ett interimistiskt beslut ganska snabbt. En fastighet har "alltid" rätt till en väg.
Sedan kan iofs. fogden komma fram till att grannens tolkning är den rätta, att det inte finns någon bef. väg. I så fall får lantmäteriet ordna ett nytt servitut. Det kommer nästan säkert att gå igenom, men till avsevärd kostnad och det tar tid.
Jag har för mig att man i sådana här fall dessutom kan få ett interimistiskt beslut ganska snabbt. En fastighet har "alltid" rätt till en väg.
Det finns ingen instans som kommer att övertyga grannen om att du har rätt att grusa vägen. Du har ett servitut, och om du litar på din jurist så följer du hans råd och grusar vägen (gärna 0-63, 2 dm tjockt, så kommer lastbilarna in på höstkanten också när det är blött).
Att förbättra någon annans väg ger sällan höga skadestånd.
Har du förresten tittat på "Historiska kartor" på Lantmäteriet? Ekonomiska kartan från ca 60-talet kanske har sträckningen med?
Att förbättra någon annans väg ger sällan höga skadestånd.
Har du förresten tittat på "Historiska kartor" på Lantmäteriet? Ekonomiska kartan från ca 60-talet kanske har sträckningen med?
Om grannen är någotsånär normal så kommer han att acceptera en tolkning av servitutet från den myndighet som är ansvarig. Att lekmän kan ha olika syn på vad de betyder är inte så konstigt. Jag tror absolut att grannen kommer att accetera ett myndighetsbeslut.
Uppenbarligen kan ju det tolkas på olika sätt. Men om en myndighet säger hur det ska tolkas så tror jag att de flesta går med på det.
Jag tänker främst på lantmäteriet.
Jag tillhör de som inte anser att du ska behöva betala för något du redan har utan att du ska lämpa över problemet på grannen. Nedan förslag bygger på att alla medlingsförsök med grannen verkar ha fallerat och att grannsämjan är icke-existerande och så lär förbli.
Jag skulle kollat med säljaren om denne var villig att lämna någon form av intyg på att vägen är den som alltid använts som väg. Det känns som ett stort plus att säljaren är den ursprunglige ägaren sedan avstyckningen. Sen skulle jag åkt och hämtat ett släpvagnslass grus och fyllt i de värsta hålorna i vägen. Se till att grus slängs ut i närheten av grannen så denne ser att underhåll har gjorts. Fota före och efter gruset slängs ut.
Nu kommer en av två saker att hända: Antingen händer ingenting, dvs grannen resignerar inför faktum och allt är frid och fröjd. Eller så agerar grannen, antingen genom att ta bort gruset eller genom att blockera vägen, eller genom anmälan, juristinblandning eller liknande.
Om grannen gräver bort gruset eller blockerar vägen är det bara att anmäla honom. Du har servitut på vägen och denne får inte hindra din framfart eller sabotera ditt underhåll. Vet inte hur polisen reagerar på att någon blockerar en väg men att ordna fram en traktor som tar bort hindret borde ju gå hyfsat fort.
Skulle grannen anmäla dig för underhållet är ju bollen i rullning och du kan avvakta vidare utveckling och lugnt fortsätta använda vägen. Troligen kommer den utredningen läggas ner per omgående och du kan fortsätta underhålla vägen i större omfattning. Alternativt kräva att grannen underhåller om det nu ligger på honom.
Good luck!
Jag skulle kollat med säljaren om denne var villig att lämna någon form av intyg på att vägen är den som alltid använts som väg. Det känns som ett stort plus att säljaren är den ursprunglige ägaren sedan avstyckningen. Sen skulle jag åkt och hämtat ett släpvagnslass grus och fyllt i de värsta hålorna i vägen. Se till att grus slängs ut i närheten av grannen så denne ser att underhåll har gjorts. Fota före och efter gruset slängs ut.
Nu kommer en av två saker att hända: Antingen händer ingenting, dvs grannen resignerar inför faktum och allt är frid och fröjd. Eller så agerar grannen, antingen genom att ta bort gruset eller genom att blockera vägen, eller genom anmälan, juristinblandning eller liknande.
Om grannen gräver bort gruset eller blockerar vägen är det bara att anmäla honom. Du har servitut på vägen och denne får inte hindra din framfart eller sabotera ditt underhåll. Vet inte hur polisen reagerar på att någon blockerar en väg men att ordna fram en traktor som tar bort hindret borde ju gå hyfsat fort.
Skulle grannen anmäla dig för underhållet är ju bollen i rullning och du kan avvakta vidare utveckling och lugnt fortsätta använda vägen. Troligen kommer den utredningen läggas ner per omgående och du kan fortsätta underhålla vägen i större omfattning. Alternativt kräva att grannen underhåller om det nu ligger på honom.
Good luck!