13 402 läst ·
112 svar
13k läst
112 svar
Vägsamfällighet
Det är detta i TS första inlägg som kan vara ett potentiellt bekymmer. Jag säger inte att det är så.J Johan41 skrev:Hejsan, bor i ett hus med vägsamfällighet tillsammans med tre andra hus.
Jag blir väldigt konfundersam då vi har en granne som har ”tagit över” vår gemensamma vändplats, som är avsedd för att sopbil och andra tyngre fordon ska kunna vända i. Så är det bestämt.
Räcker det med att en granne (jag) säger ifrån och då får ingen parkera där och den återgår till vad som faktiskt är bestämt. Eller måste majoriteten rösta för detta?
Vem har bestämt? Står det inskrivet i anläggningsbeslutet.
Vändplaner behövs men är generellt ett bekymmer när man skall bilda GA för väg. För att GA skall få tillräckligt utrymmer för en vändplan måste man ta mark i anspråk. Det är alltid fastigheterna i slutet av vägen som blir belastade. Om det skall bli rätt måste man lösa in delar av de belastade fastigheterna. (LM försöker i och för sig undvika detta genom att tvinga berörd fastighetsägare att först begära inlösen för att det skall bli verklighet) Det rör sig oftast om begränsade kostnader för inlösen men förrättningskostnaderna blir dryga. En vanlig "genväg" är att man istället skriver ett upplåtelseavtal mellan de belastade fastighetsägarna och den nybildade VSFF. Ett sådant avtal följer inte fastigheten utan när fastigheten byter ägare slutar avtalet att gälla. Då står VSFF utan vändplan.
Jag tycker ni svamlar om en del som inte hör till frågan. I (de allra flesta avtal) med kommunen har iaf de flesta stora sopföretag föreskrifter om framkomlighet och vändzoner. Hos oss har det (efter denna tragiska oöycka) inneburit att sophämtning inte sker på ett antal stickvägar, både pga avtal och Arbetsmiljöföresokrifter.
Återigen skriver jag; helt riktigt! Idag bör ingen människa riskera sitt liv i sin yrkesutövning!
Återigen skriver jag; helt riktigt! Idag bör ingen människa riskera sitt liv i sin yrkesutövning!
Det är vi nog alla överens om men grundfrågan var hur TS kunde få bort parkerade fordon från vändplanen. Lösningen på problemet finns här. SFF är väghållare och har rätt att införa parkeringsrestriktioner med hänvisning till framkomligheten.Hemmakatten skrev:
Jag tycker ni svamlar om en del som inte hör till frågan. I (de allra flesta avtal) med kommunen har iaf de flesta stora sopföretag föreskrifter om framkomlighet och vändzoner. Hos oss har det (efter denna tragiska oöycka) inneburit att sophämtning inte sker på ett antal stickvägar, både pga avtal och Arbetsmiljöföresokrifter.
Sista meningen beskriver även det MEN som finns. Nyckeln är anläggningsbeslutet och omfattningen där. Ingår vändplan i GAs omfattning är saken klar. Ingår inte vändplan i GA blir det MEN. Varken kommun, renhållningsbolag eller arbetsmiljöverket kan tvinga fram en vändplan i GAn. Det kan enbart fastighetsägarna själva göra. Då krävs förrättning. Det faktum att det finns en fysisk vändplan idag har mindre betydelse om det inte finns någon rätt att nyttja den. Att anläggningen är befintlig och enbart skall inkluderas i GA underlättar.Claes Sörmland skrev:
Då gäller det bara att föreningen har sina papper i ordning. Jag säger det för att gamla samfällighetsföreningar ofta inte har sina papper i ordning. Har ni skött samfällighetsföreningen så tar ni ett upp frågan på ett styrelsemöte och beslutar att grannen flyttar på sina bilar från vändplanen. Kanske är det lämpligt att besluta om generellt parkeringsförbud längs vägen? Sätt då upp skylt. Sedan tar ordföranden kontakt med grannen och informerar honom om att nu flyttar han bort bilarna. Gör han inte som han blir tillsagd han inte tar föreningen kontakt med kronofogden för handräckning så att bilarna flyttas. (Särskild handräckning?) Det är nu det visar sig om ni har pappren i ordning för föreningen eller inte. Är det inte skött så händer inget.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 174 inlägg
Jag är för att man tolkar trådstartarens inlägg och drar på sina erfarenheter för att kunna läsa mellan raderna och de schematiska pennstrecken. Men jag har svårt att se att något i TS inlägg talar för det tagits några genvägar snarare än att hela vägen ingår i VSFF. Det kan förstås vara så ändå, men det känns ändå som att man bör fråga @Johan41 om han har tittat på exempelvis Lantmäteriets ”Min fastighet” och sett hur gemensamhetsanläggningen faktiskt ser ut innan man antar för mycket (och får vi se en karta blir vi förstås glada som spelmän).P phälle skrev:
Den vägen var ju TS själv inne på i #34Nötegårdsgubben skrev:
Jag är för att man tolkar trådstartarens inlägg och drar på sina erfarenheter för att kunna läsa mellan raderna och de schematiska pennstrecken. Men jag har svårt att se att något i TS inlägg talar för det tagits några genvägar snarare än att hela vägen ingår i VSFF. Det kan förstås vara så ändå, men det känns ändå som att man bör fråga @Johan41 om han har tittat på exempelvis Lantmäteriets ”Min fastighet” och sett hur gemensamhetsanläggningen faktiskt ser ut innan man antar för mycket (och får vi se en karta blir vi förstås glada som spelmän).
.
Om vi spekulerar fel är vi inte till mycket hjälp för TS?J Johan41 skrev:Tänker såhär.
1. Behöver prata med ordförande för vägsamfälligheten.
2. Kolla med lantmäteriet vad som står hos dem
3. Kolla med kommunen som hanterar sophämtning. Om de är medvetna om att deras sopbil backar in. Det kanske rentav inte är tillåtet att backa 150m på en sådan väg där barn kan leka.?
4. Vad mer kan man göra?? Som sagt. Han bryr sig inte om vad jag tycker. Finns det inte på papper så kommer han stå kvar.
Om allt är som du (och även jag) misstänker har TS även andra möjligheter att få bort de parkerade fordonen från vändplanen även om styrelsen tvekar. SFF är väghållare. Tillsynsmyndighet är trafikverket. Om det finns brister i trafiksäkerheten kan TS även vända sig dit.
Skogsägare
· 23 174 inlägg
Jag tror som sagt på att spekulera lite. Trådar skapas ju normalt av någon som inte riktigt vet vad som gäller och då är det svårt att få till en 100 % korrekt och relevant beskrivning direkt. Därför behövs frågor och spekulationer, även sådana som visar sig vara felaktiga, för att föra frågan framåt.
Jag fick mest intrycket att du nog trodde att TS sannolikt hade sämre rättigheter än han tror själv, men nu har vi rett ut det. Hoppas att TS reder ut såväl GAns omfattning som frågan som sådan.
Jag fick mest intrycket att du nog trodde att TS sannolikt hade sämre rättigheter än han tror själv, men nu har vi rett ut det. Hoppas att TS reder ut såväl GAns omfattning som frågan som sådan.
Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror som sagt på att spekulera lite. Trådar skapas ju normalt av någon som inte riktigt vet vad som gäller och då är det svårt att få till en 100 % korrekt och relevant beskrivning direkt. Därför behövs frågor och spekulationer, även sådana som visar sig vara felaktiga, för att föra frågan framåt.
Kan någon hjälpa mig reda ut betydelsen av dessa förkortningar:P phälle skrev:Den vägen var ju TS själv inne på i #34
.
Om vi spekulerar fel är vi inte till mycket hjälp för TS?
Om allt är som du (och även jag) misstänker har TS även andra möjligheter att få bort de parkerade fordonen från vändplanen även om styrelsen tvekar. SFF är väghållare. Tillsynsmyndighet är trafikverket. Om det finns brister i trafiksäkerheten kan TS även vända sig dit.
GA
SFF
VSFF
finns de fler förkortningar jag bör känna till, visa vi detta ärende.. Nötegårdsgubben? Hur menar du att det är utrett? Vad ska jag göra? Kan du förklara i vilka steg du hade gått tillväga om du var i mina skor?
Kan förtydliga att jag inte kollat upp något hos lantmäteriet ännu.
Jag tror ingenting tills vi vet hur det förhåller sig.
Vad jag dock vet är att konstruktioner likt nedan är vanliga i min del av landet. De kan lätt ge en falsk säkerhet gällande rätten till tillgång till vändplan.
Vad jag dock vet är att konstruktioner likt nedan är vanliga i min del av landet. De kan lätt ge en falsk säkerhet gällande rätten till tillgång till vändplan.
GA = GemensamhetsAnläggning, i ditt fall de gemensamma vägar som er samfällighetsförening förvaltar.J Johan41 skrev:Kan någon hjälpa mig reda ut betydelsen av dessa förkortningar:
GA
SFF
VSFF
finns de fler förkortningar jag bör känna till, visa vi detta ärende.. Nötegårdsgubben? Hur menar du att det är utrett? Vad ska jag göra? Kan du förklara i vilka steg du hade gått tillväga om du var i mina skor?
Kan förtydliga att jag inte kollat upp något hos lantmäteriet ännu.
SFF = SamFällighetsFörening
VSFF = VägSamFällighetsFörening = samfällighetsförening som förvaltar väg.
Säkert finns det fler som är bra att känna till. Fråga om det är oklart, forumets medlemmar brukar vara duktiga att hjälpa till.
Liten instruktion.J Johan41 skrev:
1. Logga in på Lantmäteriets tjänst Min fastighet. Här:
https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Min-fastighet/Logga-in-pa-Min-Fastighet/
2. Klicka på din fastighet.
3. Titta under denna ruta:
Klicka på rätt GA (=gemensamhetsanläggning)
4. Klicka på fliken Tomtkarta, planer, avtal. Hos mig ser det ut så här för den GA som min fastighet är medlem i:
Klicka på den blå länken längst till höger under Akt. Nu kan du läsa t ex Anläggningsbeslutet. I mitt exempel är det anläggningsåtgärden från 2000-11-28. Sen har det lagts till och ändrats lite saker i GAn över åren.
Skogsägare
· 23 174 inlägg
Det jag menade var att jag nog hade missförstått @phälle men att det var utrett.J Johan41 skrev:
Nästa steg för dig tycker jag ska vara att gå in på Min fastighet på Lantmäteriets webb och klicka dig vidare till samfälligheten där. Borde finnas en länk under fliken Ägande när du klickat dig in på bostadsfastigheten.
Jag kommer att försöka kolla på Lantmäteriets hemsida idag.Nötegårdsgubben skrev:
Det jag menade var att jag nog hade missförstått @phälle men att det var utrett.
Nästa steg för dig tycker jag ska vara att gå in på Min fastighet på Lantmäteriets webb och klicka dig vidare till samfälligheten där. Borde finnas en länk under fliken Ägande när du klickat dig in på bostadsfastigheten.
Vilka vägarP phälle skrev:GA = GemensamhetsAnläggning, i ditt fall de gemensamma vägar som er samfällighetsförening förvaltar.
SFF = SamFällighetsFörening
VSFF = VägSamFällighetsFörening = samfällighetsförening som förvaltar väg.
Säkert finns det fler som är bra att känna till. Fråga om det är oklart, forumets medlemmar brukar vara duktiga att hjälpa till.
Hittade du ingen karta, som visar gränserna för GA ?