13 411 läst ·
112 svar
13k läst
112 svar
Vägsamfällighet
Vår vägförening har bidrag från vägverket för vägens skötsel. Varje år inspekteras vägen av vägverket så att skicket är bra samt att mötesplatser och vändplats hålls fria från hinder. De brister som uppmärksammas protokollförs för att följa upp att de åtgärdats vid nästa tillsyn. Om TS vägsamfällighet har bidrag från vägverket eller kommunala medel borde det gå att be bidragsgivaren att utföra en formell tillsyn och sedan använda protokollet som påtryckningsmedel mot parkeringsmarodören.
Redigerat:
Kartan från när GA:n bildades brukar ligga först i handlingarna. Efter det kommer vanligen själva beslutet, det är märkt "Beslut". Kartan brukar anges vara en bilaga till beslutet. Sen kommer en massa sidor med protokoll och ansökningshandlingar från förrättningen, bry dig inte om dem de är inte beslutet som har laga kraft.J Johan41 skrev:
Sen över åren så kan saker ha hänt med GA:n. Varje juridiskt bindande händelse finns i listan över akter. T ex kanske lades grannens fastighet till befintligt GA senare när den bildades? I så fall finns handlingarna från när den fastigheten bildades med eget aktnummer och i de handlingarna finns en liten textrad där det står att grannens fastighet lades till.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Kan tyvärr inte bidra till ngt vettigt men jag är med handen på hjärtat den typen av människa som historiskt brett ut sig över allmänningar och säkerligen varit föremål för diskussioner.
snacka med grannen... det enda som hade kunnat få mig att cementa fast prylarna rätt eller fel är om ngn börjar försöka gå omvägar och fulspela med sopbilar och annat strunt.
han är nog inte medveten om att detta är ett störningsmoment.
snacka med grannen... det enda som hade kunnat få mig att cementa fast prylarna rätt eller fel är om ngn börjar försöka gå omvägar och fulspela med sopbilar och annat strunt.
han är nog inte medveten om att detta är ett störningsmoment.
Finns det vändplaner inritade på den kartan? Du kan också titta i det dokumentet som beskrivs "Beskrivning". Där under "upplåtet område" kan det stå beskrivet i ord att det skall finnas område för vändplan. (Ofta med referens till karta)J Johan41 skrev:
Jag tror inte du är ensam. Du har naturligtvis ingen moralisk eller juridisk rätt med denna approach men jag upplever att att det är mycket vanligt. Passivt aggressivt beteende, indirekt angrepp, försök att använda irrelevanta frågor för att komma åt en, försök att använda argument som är tramsiga ("Tänk på barnen!") triggar många. Som jag redan försökt varna TS för är detta en farlig väg att gå. Börjar man "fulspela" enligt mångas privatmoral så kan de bli som varnades ovan för "fullt krig". I Sverige har man då inget reellt skydd, vi har ingen polisnärvaro ute bland villorna.norrbottenssnickaren skrev:
norrbottenssnickaren skrev:
Kan tyvärr inte bidra till ngt vettigt men jag är med handen på hjärtat den typen av människa som historiskt brett ut sig över allmänningar och säkerligen varit föremål för diskussioner.
han är nog inte medveten om att detta är ett störningsmoment.[/Där
Jag har inte lyckats förstå vad kartorna och texterna betydde. Ringde till lantmäteriet får att få lite guidning. Men de menade att jag ringt fel och skulle vända mig till kommunen när det fäller vändplan och vägsamfällighetsfrågor.
Jag försökte hänvisa till att all dokumentation fanns på deras hemsida men hon ville inte vara behjälplig och hänvisade till kommunen som sagt
Det låter väldigt märkligt?J Johan41 skrev:Jag har inte lyckats förstå vad kartorna och texterna betydde. Ringde till lantmäteriet får att få lite guidning. Men de menade att jag ringt fel och skulle vända mig till kommunen när det fäller vändplan och vägsamfällighetsfrågor.
Jag försökte hänvisa till att all dokumentation fanns på deras hemsida men hon ville inte vara behjälplig och hänvisade till kommunen som sagt
Den jag kommer på som skulle kunna hjälpa dig på kommunen är en trafiksamordnare eller någon som jobbar med frågor kring markupplåtelse. Risk är dock att de bollar tillbaka till Lantmäteriet.J Johan41 skrev:Jag har inte lyckats förstå vad kartorna och texterna betydde. Ringde till lantmäteriet får att få lite guidning. Men de menade att jag ringt fel och skulle vända mig till kommunen när det fäller vändplan och vägsamfällighetsfrågor.
Det var en tanke bara, jag säger inte att någon på Trafik kan lösa TS problem.P phälle skrev:
I min kommun har trafiksamordnaren register över diverse vägföreningar, GA, bestämmelser som gäller mm mm. Kanske det går att få någon info eller hänvisning vidare där. Vår trafiksamordnare har tidigare jobbat på Trafikverket, så hon har bra koll på många trafik- och vägrelaterade frågor. Hur kompetensen ser ut i TS kommun har jag ingen aning om.
Redigerat:
Jo, kanske det. Men det låter fortfarande ytterst besynnerligt att inte LM kan ge besked?M MetteKson skrev:Det var en tanke bara, jag säger inte att någon på Trafik kan lösa TS problem.
I min kommun har trafiksamordnaren register över diverse vägföreningar, GA, bestämmelser som gäller mm mm. Kanske det går att få någon info eller hänvisning vidare där. Vår trafiksamordnare har tidigare jobbat på Trafikverket, så hon har bra koll på många trafik- och vägrelaterade frågor. Hur kompetensen ser ut i TS kommun har jag ingen aning om.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 189 inlägg
Men är det en kommun med kommunalt lantmäteri är det väl inte konstigt? Och även annars kan jag tänka mig att många frågor fört hamnar/borde hamna hos kommunen.