22 627 läst ·
82 svar
23k läst
82 svar
Vägförening kräver avgift för hästar
Nej jag träffade många hästtjejer som var intresserade av mig...... och nästan alla dumpade mig omedelbart då de insåg att jag inte ville ta på mig alla kostnaderna och skulderna för att hon skulle kunna vara hemmafru och hålla på med hästföretaget på heltid. Jag träffade inte på en enda som kunde säga ens ungefär från vilken slags verksamhet inkomsterna skulle komma i hästföretaget men hästföretag skulle de ha.
Jag valde att låta mig dumpas. Det var bättre att vara ungkarl och ha det litet knapert än att vara frånskild och bankrutt...... och till slut hittade jag kärleken ändå.
Flickvännen är före detta hästtjej. Hon säger att då hon blev vuxen och insåg hur dyrt det är med hästhobby och hur mycket tid det tar så insåg hon också att hon inte kommer att ha råd att hålla på i längden och småningom rann hennes hästhobby ut i sanden.
Hon är betydligt intelligentare än jag är...... om det är någon ledtråd till varför hon gjorde så
Jag valde att låta mig dumpas. Det var bättre att vara ungkarl och ha det litet knapert än att vara frånskild och bankrutt...... och till slut hittade jag kärleken ändå.
Flickvännen är före detta hästtjej. Hon säger att då hon blev vuxen och insåg hur dyrt det är med hästhobby och hur mycket tid det tar så insåg hon också att hon inte kommer att ha råd att hålla på i längden och småningom rann hennes hästhobby ut i sanden.
Hon är betydligt intelligentare än jag är...... om det är någon ledtråd till varför hon gjorde så
GÖR ALDRIG DET!!R RapidSledge skrev:
Såvida du inte är beredd att offra de flesta helger till att följa med på tävlingar som stalledräng, någon eller några kvällar i veckan stå o frysa i ett ridhus under den mörka o kalla tiden på året eller på ridbanan övrig tid, hjälpa till med att mocka, utfodra, bära vatten, hämta hö, halm, strö, fodersäckar o annat när det behövs (läs alltid), hämta hästar hos grannen o skämmas för att de kutat rundor på deras välskötta gräsmatta när de sprungit igenom staketet för att de blev livrädda för en liten plastpåse, tvingas laga hästtransporten i mörker o minusgrader samt regn för att det är ”tävling imorgon bitti o jag skall köra kl 6” o ryttarinnan har visst råkat glömma att den inte var helt hundra, (färden mellan stallet o träning räknas ju inte, det är bara inom byn
Bland annat.
Har man tråkigt på en middag kan man ju å andra sidan roa sig med att diskutera o redogöra för vad man skulle kunna göra om det inte fanns några hästar i hushållet.
Alltid lite besvärligt ämne.
Jo, jag gillar hästar.
Trots allt.
Men jag har sagt upp mig som stalledräng för några år sedan.
O om jag mot förmodan måste följa med till träning eller annat har jag alltid följande t-shirt på mig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Angående skogsskiften är det s vitt jag förstått normalt att de betalar en extremt låg kontinuerlig avgift och istället betalar när de använder alternativt återställer vägen på egen bekostnad. Detta eftersom det kan gå precis hur många år som helst mellan de tillfällen då det kommer något mer än enstaka personbilar.
Nja, det finns beskriver i tidigare länkat dokument.
Tung trafik är ett problem som diskuterats, men det finns inga modeller för slitageberäkning eller andelstal som tar hänsyn till det.
Biltrafik på 1-2 ton sliter mest på ytskikt, medan tung trafik sliter mer och sliter också på vägkroppen.
Kör skogsägaren ut timmer i kärlossning får han nog räkna med att betala ganska mycket för att laga vägen, eller så kör han när det är ordenligt fruset och då är det inget problem.
Biltrafik på 1-2 ton sliter mest på ytskikt, medan tung trafik sliter mer och sliter också på vägkroppen.
Kör skogsägaren ut timmer i kärlossning får han nog räkna med att betala ganska mycket för att laga vägen, eller så kör han när det är ordenligt fruset och då är det inget problem.
Det positiva enligt mig är att man avhåller sig från heroinet, för man har fan inte råd med både det och hästar...K knipo skrev:GÖR ALDRIG DET!!
Såvida du inte är beredd att offra de flesta helger till att följa med på tävlingar som stalledräng, någon eller några kvällar i veckan stå o frysa i ett ridhus under den mörka o kalla tiden på året eller på ridbanan övrig tid, hjälpa till med att mocka, utfodra, bära vatten, hämta hö, halm, strö, fodersäckar o annat när det behövs (läs alltid), hämta hästar hos grannen o skämmas för att de kutat rundor på deras välskötta gräsmatta när de sprungit igenom staketet för att de blev livrädda för en liten plastpåse, tvingas laga hästtransporten i mörker o minusgrader samt regn för att det är ”tävling imorgon bitti o jag skall köra kl 6” o ryttarinnan har visst råkat glömma att den inte var helt hundra, (färden mellan stallet o träning räknas ju inte, det är bara inom byn), alltid, på varje middag o fest tvingas lyssna på hästdiskussioner, träningstips, skador o allt annat hästrelaterat.
Bland annat.
Har man tråkigt på en middag kan man ju å andra sidan roa sig med att diskutera o redogöra för vad man skulle kunna göra om det inte fanns några hästar i hushållet.
Alltid lite besvärligt ämne.
Jo, jag gillar hästar.
Trots allt.
Men jag har sagt upp mig som stalledräng för några år sedan.
O om jag mot förmodan måste följa med till träning eller annat har jag alltid följande t-shirt på mig.
[bild]
Det är absolut en poäng som är relevant.john68 skrev:
Hur mycket jag än raljerar o personligen undviker hästarna med allt vad det innebär i vårt hushåll så säger jag alltid till de som funderar på om deras barn skall börja rida att det är en utmärkt sysselsättning.
Den är lärorik o den lär barnen att ta ansvar. De som sysslar med hästar är oftast väldigt framåt o är inte rädda för att ta i o lösa oväntade situationer, vilket även speglar sig på de unga som börjar med hästar.
Ett plus är ju då också att de inte (så tidigt i alla fall) börjar med alkohol eller annat mög.
Klicka här för att svara