13 774 läst ·
41 svar
14k läst
41 svar
Vägförening: Ersätta privatperson som plogar
Medlem
· Västra Götalands län
· 18 inlägg
Tack för att du delar denna erfarenhet! Det låter onekligen rättframt och etiskt korrekt på alla sätt. Det borde vara OK att göra så kan jag tycka.mr_bygg skrev:I vår vägförening så plogar en av de boende med sin traktor och han redovisar varje år hur många gånger han plogat och sen får han en summa av föreningen. Tror inte att han har något bolag och han tar i princip inte mer betalt än drivmedel så för oss i föreningen är det en riktigt bra deal. Vårt upplägg är kanske regelvidrigt men att ta in en firma för att sköta plogandet istället skulle bli vansinnigt mycket dyrare.
Hobbysnickare
· skaraborg
· 365 inlägg
Det måste väl vara hobbyverksamhet. De har ju fordon för hobbyverksamhet
Vid hobbyverksamhet kan man fakturera , Om jag förståt det rätt behöver inte redovisa något till skattemyndighten så länge man inte går plus. Det handlar bara om att de sparar alla kvitton för utgifter och inkomster. Sen att de flesta kostnaderna går till egen verksamhet borde inte spela någon roll. De måste ju körträna ibland
Skatteverkets Folder: http://www.skatteverket.se/privat/b...rer/info/344.4.39f16f103821c58f680007485.html
Vid hobbyverksamhet kan man fakturera , Om jag förståt det rätt behöver inte redovisa något till skattemyndighten så länge man inte går plus. Det handlar bara om att de sparar alla kvitton för utgifter och inkomster. Sen att de flesta kostnaderna går till egen verksamhet borde inte spela någon roll. De måste ju körträna ibland
Skatteverkets Folder: http://www.skatteverket.se/privat/b...rer/info/344.4.39f16f103821c58f680007485.html
Medlem
· Västra Götalands län
· 18 inlägg
Detta var mycket bra info! Jag kollade hobbyverksamhet på Skatteverkets hemsida och mycket riktigt kan man ha en omsättning om högst 30000 kr utan att behöva deklarera moms. Dock måste man betala egenavgifter för eventuellt överskott, men man får å andra sidan dra av underskott från upp til fem år tillbaka. Och tanken är ju att denna verksamhet inte ska gå med vinst, så detta verkar passa fint.hempularen skrev:
@kioskdavid: Såg ditt inlägg nu precis. Håller helt med!
Hobbyverksamhet är ju ett alternativ, om de som skottar på sin fritid också är beredda att ta det extra administrativa arbete som det innebär och hålla koll på intäkterna och alla utgifter relaterade till just skottningen, notera det hela, ta med de extra blanketterna i självdeklarationen och spara allt i sju år, även om man inte gör vinst. Risken finns att de tycker att pengarna de får inte ens väger upp det extra administrativa arbetet, och rätt som det är säger de nej tack till alltihop istället. Finns ingen anledning att lägga på de som redan ställer upp ännu mer arbete.
Så oändligt mycket enklare att låta föreningen stå för de faktiska kostnaderna direkt istället.
Tycker jag.
Så oändligt mycket enklare att låta föreningen stå för de faktiska kostnaderna direkt istället.
Tycker jag.
Medlem
· Västra Götalands län
· 18 inlägg
Tja, kanske, men ska det vara vita pengar så måste det ju lösas på något sätt. De får ju trots allt chansen att täcka lite andra kostnader förknippade med traktorn, förutom bränslet. Alternativet är att köpa in tjänsten, vilket blir dyrare för alla. Och de som ställer upp för föreningen får oftast tillbaka i form av gentjänster. Jag får prata med dem och så får vi se om vi testar konceptet hobbyverksamhet eller någon annan lösning...
Lätt att säga och för min del så skulle det inte heller vara ett problem att betala för en firma som utförde arbetet men för andra i vägföreningen kanske utgiften skulle bli mer betungande. I vår förening har vi en person som numera är pensionär och som gillar både att ploga och att hålla åkrarna öppna på somrarna och det enda han begär är att vi ersätter honom med den faktiska kostnaden.thomasx skrev:Hobbyverksamhet är ju ett alternativ, om de som skottar på sin fritid också är beredda att ta det extra administrativa arbete som det innebär och hålla koll på intäkterna och alla utgifter relaterade till just skottningen, notera det hela, ta med de extra blanketterna i självdeklarationen och spara allt i sju år, även om man inte gör vinst. Risken finns att de tycker att pengarna de får inte ens väger upp det extra administrativa arbetet, och rätt som det är säger de nej tack till alltihop istället. Finns ingen anledning att lägga på de som redan ställer upp ännu mer arbete.
Tycker jag.
Finns det en möjlighet att sköta plogning etc. inom föreningen och alla är nöjda och glada så förstår jag inte varför man ska krångla till det. Den dagen ingen vill göra det så får man helt enkelt hitta andra alternativ. Men en stor del av allt arbete som krävs i föreningen gör vi idag själva och om inte annat är det trevligt med några "arbetsdagar" per år där vi träffas och tillsammans och jobbar. Visst skulle vi kunna skippa allt detta och hyra in en firma för allt arbete och tiodubbla årsavgiften men än så länge har ingen tyckt att det upplägg vi har är så krångligt och betungande att det förslaget har kommit upp.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är alltså GRATIS att registrera sig som moms-hanterare och få F-skattesedel. Det tar ca tre veckor.turboraketti skrev:Tack för alla svar (hittills)!
Nej, vi är verkligen ute efter att sköta det på "rätt" sätt -- Inget skattefusk! För att svara på lite frågor:
@prototypen: Föreningen är i högsta grad officiell. En av Lantmäteriet samfälld vägförening. Vi har dock lekmannarevisor, men jag tror inte denne vill skriva på att alla papper är i sin ordning om vi är så "innovativa" som vissa inlägg föreslår (tack ändå för era funderingar!).
@thomasx: Ja, det skulle säkert gå bra att lämna ersättning mot kvitton på diesel. Men för en traktor (liksom för en bil skulle jag säga) är slitage och värdeminskning av fordonet också en väsentlig kostnad som de skulle behöva ersättning för. Visst skulle man kunna betala något ytterligare dieselkvitto, men det blir ju inte riktigt rätt väg heller...
@Kurtivan, @KnockOnWood: Nej, de är inte näringsidkare och har inte F-skattsedel. Tyvärr. Annars hade det ju som ni säger varit en smal sak. Dessvärre är de inte intresserade av att skaffa F-skatt heller, vilket man förstås kan ifrågasätta (har själv firma), men också måste respektera. Det hade varit bra om det gick att lösa utan at tvinga dem att gå den vägen.
Kostar ingenting. Så bör det hela skötas om inte beställaren vill stå med Svarte Petter till slut.
Tänk efter:
När ni anlitar en person som på "hobbybasis" kör runt med traktor ikläder ni en risk att vi olycksfall eller andra problem få gå in med arbetsgivaransvar. Det kan bli dyrt. Och ni har väl inte försäkrat er bakåt via någon arbetsgivarorganisation?
Medlem
· Västra Götalands län
· 18 inlägg
Jovisst, ingen hade varit gladare än jag om de ansökt F-skattsedel. Men det är ett fritt land, och om de inte vill så får vi överväga vilka risker vi vill slippa till vilket pris. Vi får se. Nu vet jag åtminstone lite mer om alternativen, vilket jag tackar för!
Det finns något som heter frilansfinans.se som tillhandahåller service för fakturering för de som ej har f-skatt. Mycket smidigt. En person skriver en faktura via deras hemsida. Företaget fakturerar kunden, betalar in skatter och avgifter och betalar ut överskottet skattat och klart. Kostar c:a 5 procent i arvode.
Att ersätta någon för dess kostnader mot kvitto är så vitt det går att få det.turboraketti skrev:Tja, kanske, men ska det vara vita pengar så måste det ju lösas på något sätt. De får ju trots allt chansen att täcka lite andra kostnader förknippade med traktorn, förutom bränslet. Alternativet är att köpa in tjänsten, vilket blir dyrare för alla. Och de som ställer upp för föreningen får oftast tillbaka i form av gentjänster. Jag får prata med dem och så får vi se om vi testar konceptet hobbyverksamhet eller någon annan lösning...
Det där skulle jag vilja se lite hårdare fakta på!?KnockOnWood skrev:
Medlem
· Västra Götalands län
· 18 inlägg
Jo, men själva kärnan i problemet är ju att det är svårt att uppvisa kvitto på fordonets (och dess tillbehörs) värdeminskning, som är förknippat med användandet. Visst kan föreningen köpa in dieseln, men det är ganska långt ifrån den totala kostnaden för den som plogar.thomasx skrev:
Sätt dig ner och gör ett överslag på den totala kostnaden, och se hur mycket det skiljer mot kostnaden för förbrukningsvaror som diesel, olja, oljefilter etc. så hittar du kanske en lösning. Det är ju en beräkning som ni måste göra oavsett, annars vet ni ju ändå inte hur mycket ni ska ersätta plogarna med. Men det kanske ni redan har gjort? Vad har ni kommit fram till i så fall?turboraketti skrev: