harry73 skrev:
Du får gärna avfärda alla svar du inte gillar som lekmannasvar, och lita på en advokat. Det är dina pengar :banghead:
Tack kompis

Vägföreningen kan gräva en kanal som är tre meter bred och två meter djup genom hela sumpmarksområdet och Trafikverket kan bygga större vägtrumma där botten på trumman är i jämnhöjd med kanalens botten. Men det hjälper föga så länge som vattenytans nivå på sjön är på samma höjd som din tomt.

Det räcker bara med att titta på vad som händer med dom gropar som barn gräver i sanden vid strandkanten, sjö-/havsvattnet fyller på gropen väldigt snabbt, efter max någon timme så är vattennivån i gropen på samma höjd som sjön/havet.

• Gilla
ToRy
  • Laddar…
Demmpa skrev:
Vägföreningen kan gräva en kanal som är tre meter bred och två meter djup genom hela sumpmarksområdet och Trafikverket kan bygga större vägtrumma där botten på trumman är i jämnhöjd med kanalens botten. Men det hjälper föga så länge som vattenytans nivå på sjön är på samma höjd som din tomt.

Det räcker bara med att titta på vad som händer med dom gropar som barn gräver i sanden vid strandkanten, sjö-/havsvattnet fyller på gropen väldigt snabbt, efter max någon timme så är vattennivån i gropen på samma höjd som sjön/havet.
För skojs skull så säger jag det igen.
Min marknivå är högre än sjön.

RulleBulle skrev:
Jag kan nu säga att jag har haft kontakt med en advokat och det dom har kommit fram till är att om krondiket befinner sig på vägföreningens mark (vilket den är) så är det vägföreningens ansvar att att sköta den, och om det har orsakat problem på min mark så ska det åtgärdas.
Ja, OM det är så ska de lösa det. Det håller nog de flesta som skrivit här med om. Men det är inte den svåra frågeställningen enligt min mening.

Den svårare - och viktigare - frågan är huruvida det är bristande skötsel av det aktuella diket som har orsakat problemen. Det hade jag velat ha en professionell juridisk bedömning av innan jag kostade på en rättsprocess om det var mitt ärende. Vilken grad av bevisning krävs för att utesluta andra möjliga orsaker tillräckligt väl för att få rätt i en dom och hur komplicerat är det att ta fram det underlaget?

Ungefär de frågor som väckts här i tråden, både om de närmare faktiska omständigheterna och vilka slutsatser dessa leder till bör rimligtvis väckas även i domstolsprocessen. Det bör väl också bli du som har bevisbördan.

Har juristen sagt något om hur han bedömer chanserna till framgång och hur mycket arbete som behövs för att uppnå det? Det du refererar låter mer som ett redogörande av hur regleringen i lagstiftningen ser ut, men säger lite om vad utfallet av dess tillämpning i ditt specifika fall kan väntas bli.

Önskar ändå lycka till och hoppas att ni kommer till en lösning, både för din och vägföreningens skull - och oavsett hur du väljer att förhålla dig till det som forumet i all välmening försökt att bidra med.

• Gilla
RulleBulle
  • Laddar…
Räknenisse skrev:
Ja, OM det är så ska de lösa det. Det håller nog de flesta som skrivit här med om. Men det är inte den svåra frågeställningen enligt min mening.

Den svårare - och viktigare - frågan är huruvida det är bristande skötsel av det aktuella diket som har orsakat problemen. Det hade jag velat ha en professionell juridisk bedömning av innan jag kostade på en rättsprocess om det var mitt ärende. Vilken grad av bevisning krävs för att utesluta andra möjliga orsaker tillräckligt väl för att få rätt i en dom och hur komplicerat är det att ta fram det underlaget?

Ungefär de frågor som väckts här i tråden, både om de närmare faktiska omständigheterna och vilka slutsatser dessa leder till bör rimligtvis väckas även i domstolsprocessen. Det bör väl också bli du som har bevisbördan.

Har juristen sagt något om hur han bedömer chanserna till framgång och hur mycket arbete som behövs för att uppnå det? Det du refererar låter mer som ett redogörande av hur regleringen i lagstiftningen ser ut, men säger lite om vad utfallet av dess tillämpning i ditt specifika fall kan väntas bli.

Önskar ändå lycka till och hoppas att ni kommer till en lösning, både för din och vägföreningens skull - och oavsett hur du väljer att förhålla dig till det som forumet i all välmening försökt att bidra med.
Jag har inte fått någon indikation på hur stor chans vi har att vinna. Jag väntar på att advokaten hör av sig för att gå vidare med ärendet.
Det som ska göras från vägföreningens sida är att bekosta en geoteknisk undersökning för att se hur mycket ansvar välgörenhet har. Och det kan nog vara väldigt avgörande hurvida vi vinner eller dom. Sen kanske man ska göra en egen geoteknisk undersökning som är opartisk då den firman de ska anlita har haft samarbete med föreningen tidigare.
Advokat kostnaden täcks så vit jag vet utav min villaförsäkring.

Sen tycker jag följande (jag tycker) om vägföreningens krondiket orsakat så mycket skador på våra tomter så är de inte skötta som de ska. Håller du inte med?
Att rötterna på träden sticker upp över 50 cm på denna pays indikerar på att marken sjunkit.

RulleBulle skrev:
För skojs skull så säger jag det igen.
Min marknivå är högre än sjön.
Hur mycket högre är din tomt, där det är vattenskadat, än vattennivån:
precis innan vägtrumman?
precis efter vägtrumma?
vid krondikesmynningen vid sjön?

Demmpa skrev:
Hur mycket högre är din tomt, där det är vattenskadat, än vattennivån:
precis innan vägtrumman?
precis efter vägtrumma?
vid krondikesmynningen vid sjön?
Jag har tyvärr inte den informationen då det är Svevia som gjort mätningarna men om det skulle vara så att sjön var på samma nivå som min mark så skulle det inte rinna vatten mot sjön utan då skulle de stå stilla eller vara bakfall.

Dude, det måste var kul att vara på fest hos dig...

Det är en jäkla skillnad på om din tomt ligger två meter över sjöns nivå eller två decimeter. Vatten rinner inte med ljusets hastighet oavsett hur djupt och brett diket är, det har en inbyggd tröghet vilket innebär att så länge det kommer vatten till diket så kommer det finnas en nivåskillnad från din tomt till sjön, frågan är hur stor den är. Då du fortfarande inte besvarat den frågan (och beror det på att du helt enkelt inte har svaret kunde du ju kläckt ur dig det tidigare) är det svårt att ta din inställning om att advokater är rätt väg att gå på allvar.

En annan sak; det här är ett internetforum. Ställer man en fråga här får man i bästa fall svar på den och inget annat. Jag kan inte påminna mig en enda tråd - på något forum jag hänger på - där detta hänt. Frågor ger upphov till andra frågor, dessa ger upphov till andras egna exempel och så är bollen i rullning, den spårar ur. Frågor på det?

harry73
RulleBulle skrev:
Det som ska göras från vägföreningens sida är att bekosta en geoteknisk undersökning för att se hur mycket ansvar välgörenhet har.
Varför skulle vägföreningen bekosta en geoteknisk undersökning? Har de problem med vägen? Jag skulle aldrig gå med på det (varken som styrelse eller medlem i föreningen)

RulleBulle skrev:
Sen kanske man ska göra en egen geoteknisk undersökning som är opartisk då den firman de ska anlita har haft samarbete med föreningen tidigare.
Varför skulle en firma vara partisk bara för att vägföreningen anlitade den tidigare? Tror du verkligen att en vägförening är en så stor och viktig kund att man skulle vara partisk som teknisk konsult? Då borde rimligtvis din undersökning också vara partisk, för att du beställde den.

RulleBulle skrev:
Advokat kostnaden täcks så vit jag vet utav min villaförsäkring.
Grattis! Tacks vägföreningens advokatkostnader också av din försäkring för även dom ska du betala, tillsammans med alla dina grannar. De kommer att tycka du är en väldig trevlig person.

RulleBulle skrev:
Sen tycker jag följande (jag tycker) om vägföreningens krondiket orsakat så mycket skador på våra tomter så är de inte skötta som de ska. Håller du inte med?
Jag håller absolut inte med att diket orsakat skada på era tomter, och sen kan jag sträcka mig att om diket är vägföreningens då har vägföreningen ansvaret att underhålla den. MEN vägföreningen har inget ansvar att avvattna hela området, dikets endaste funktion är då rimligtvis att dränera vägkroppen så att vägen hålls i bra skick. Vägföreningen ansvarar inte för dräneringen av din tomt och behöver inte heller ta hänsyn till det.

RulleBulle skrev:
Att rötterna på träden sticker upp över 50 cm på denna pays indikerar på att marken sjunkit.
Nej, eller det beror på...
I våtmark får träd oftast grunda rotsystem. Om det finns rotvälta ser du direkt vad jag menar. Det betyder också att träden sätter sig med marken.
Om rotsystem sticker upp över mark, då är det något annat som har hänt. Antingen har marken spolats bort eller så har något annat hänt (bilder kan vara bra)

RulleBulle skrev:
Jag har tyvärr inte den informationen då det är Svevia som gjort mätningarna men om det skulle vara så att sjön var på samma nivå som min mark så skulle det inte rinna vatten mot sjön utan då skulle de stå stilla eller vara bakfall.
Om du tar och gör ett slangvattenpass (enligt tidigare inlägg) så kan du (med några kompisar) relativt enkelt grovkolla om höjdskillnaden är dm eller m i skillnad.

Det finns även appar till telefon/platta som "mäter" höjden (fråga mig inte hur), sök efter "altimeter".

Eller så lånar/köper du "gröna kartan/terrängkartan" över området, där går det att läsa ut höjdskillnaden.

Vad jag har kunnat utläsa från dom kartor jag tittat på så skulle jag tippa på att höjdskillnaden mellan din vattensjuka del och sjön är max någon dm.

harry73 skrev:
Varför skulle vägföreningen bekosta en geoteknisk undersökning? Har de problem med vägen? Jag skulle aldrig gå med på det (varken som styrelse eller medlem i föreningen)

Varför skulle en firma vara partisk bara för att vägföreningen anlitade den tidigare? Tror du verkligen att en vägförening är en så stor och viktig kund att man skulle vara partisk som teknisk konsult? Då borde rimligtvis din undersökning också vara partisk, för att du beställde den.

Grattis! Tacks vägföreningens advokatkostnader också av din försäkring för även dom ska du betala, tillsammans med alla dina grannar. De kommer att tycka du är en väldig trevlig person.

Jag håller absolut inte med att diket orsakat skada på era tomter, och sen kan jag sträcka mig att om diket är vägföreningens då har vägföreningen ansvaret att underhålla den. MEN vägföreningen har inget ansvar att avvattna hela området, dikets endaste funktion är då rimligtvis att dränera vägkroppen så att vägen hålls i bra skick. Vägföreningen ansvarar inte för dräneringen av din tomt och behöver inte heller ta hänsyn till det.

Nej, eller det beror på...
I våtmark får träd oftast grunda rotsystem. Om det finns rotvälta ser du direkt vad jag menar. Det betyder också att träden sätter sig med marken.
Om rotsystem sticker upp över mark, då är det något annat som har hänt. Antingen har marken spolats bort eller så har något annat hänt (bilder kan vara bra)
Vägföreningen har valt själva att göra en geoteknisk undersökning av anledning som jag skrev tidigare.

En firma som oftast anlitas av en förening / företag kan skydda sin kund då de kanske får mycket jobb från dem? Vore det så konstigt? Våran vägföreningen är en av Sveriges största om man räknar till yta.

Mycket möjligt att den jag anlitar kan anses ta mitt parti men sannolikheten är mindre du vi inte haft något samarbete sedan tidigare.

Detta är roligt, man ser klart och tydligt att du tar föreningens sida. Har du inte tänkt tanken om jag skulle vinna? Ska föreningen be mig om ursäkt en och en?

Du håller inte med om diket, det har jag förstått. Men vi säger så här.
Vägföreningen har byggt ny väg och tidigare diken måste göras om och ett nytt krondike grävs. Det nya krondiket som grävs börjar orsaka problem hos en boende. Du anser då att det inte är vägföreningens ansvar att fixa problemet och återställa dennes tomt? Om du säger nej så förklara varför. Om du säger ja, vad är det för skillnad på den historien och min.? Den enda skillnaden är att jag köpt mitt hus med detta problem och då anser du skyll dig själv. Men när ska vägföreningen ta ansvar? När mitt hus börjar sjunka också? När vägarna omkring sjunker? Jag försöker verkligen förstå hur ni tänker men jag kan bara inte förstå.

RulleBulle skrev:
Men är inte problemet just att det står stilla??

Nerre skrev:
Men är inte problemet just att det står stilla??
Det rör sig mot sjön men tittar på andra sidan av vägtrumman så är det inte många l/s som rinner igenom men visst de rör sig mot sjön. Om man ser till vattenmängden som finns på min sida så kan man tycka att det står stilla...

Nja, problemet verkar vara en för högt lagd vägtrumma i kombination med för liten höjdskillnad mellan sjön och vägtrumman/diket, alternativt för liten höjdskillnad mellan sjön och tomten....

Och varför rinner det inte många l/s? Är det stopp på vägen? Eller är det, som Demmpa är inne på, så att din tomt ligger på nästan samma nivå som sjön?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.