36 824 läst ·
181 svar
37k läst
181 svar
Vägförening dummar sig
Men vad är felet? Om även diket på andra sidan vägen, som jag antar är tänkt att leda vattnet vidare till sjön, också är vattenfyllt så lär ju den bristande dräneringen bero på någonting närmre sjön eller kanske till och med att vattennivån i sjön är lika eller nästan lika hög som i dikena.
Om vattennivån i dikena på bägge sidor av vägen är lika höga så hjälper det ju inte alls att sänka trumman under vägen.
Om vattennivån i dikena på bägge sidor av vägen är lika höga så hjälper det ju inte alls att sänka trumman under vägen.
Nä det vet jag ju också. Därav har vi börjat fylla med sten för att täcka över vattnet. Och det jag vill är att föreningen tar sitt ansvar och tar den kostnaden.Eld skrev:Men vad är felet? Om även diket på andra sidan vägen, som jag antar är tänkt att leda vattnet vidare till sjön, också är vattenfyllt så lär ju den bristande dräneringen bero på någonting närmre sjön eller kanske till och med att vattennivån i sjön är lika eller nästan lika hög som i dikena.
Äger vägföreningen marken där bägge krondikerna ligger plus en bit av sjön där krondiket mynnar ut?
Om inte så kvittar det om vägföreningen gräver ut krondiket som går förbi din tomt.
Följ krondikerna fram till den punkt där det inte blir översvämmat, där vid borde problemet ligga, vem äger marken där problemet börjar (sjön/krondiket närmast sjön)?
Om inte så kvittar det om vägföreningen gräver ut krondiket som går förbi din tomt.
Följ krondikerna fram till den punkt där det inte blir översvämmat, där vid borde problemet ligga, vem äger marken där problemet börjar (sjön/krondiket närmast sjön)?
Vägföreningen kan knappast avkrävas betalning för något du gör på din egen mark. Om vattennivån i sjön är reglerad och för hög så är det ju den som ansvarar för regleringen du ska kontakta för att få sjön sänkt. Om sjön är oreglerad eller inom regleringsgränserna så lär du nog få stå för alla åtgärder själv.
Det låter helt enkelt som att din tomt ligger på en nivå som är lika låg som sjön, om nu vattnet i dikena är stillastående. Då finns det inte mycket annat att göra än att fylla din tomt, men det kommer bli väldigt dyrt...
Har vattennivån ändrats, eller har det "alltid" sett ut så här?
Har vattennivån ändrats, eller har det "alltid" sett ut så här?
Jag skulle vilja ta er alla på en tur så ni kan se för er själva.
*Krondiket ligger på vägföreningens mark.
*krondiket ska forsla bort bla dagvatten osv från vägförenings vägar och hus.
*krondiket ligger nära min tomt.
*krondiket ska förbi min tomt och bort till en väg sedan under vägen och över till andra sidan vägen och vidare tillslut, efter nån km till en sjö som är på vägföreningensmark.
*vägföreningen äger all mark ifråga förutom vägen och 6m ut från vägen (det ägs av trafikverket)
*min tomt är inte i samma nivå som sjön, det som händer är att där krondiket möter vägdiket stannar vattnet, det kan inte ta sig vidare. Det har med åren gjort att vattnet trycks tillbaka mot bla min tomt och grannens.
*det har inte alltid varit så, men så länge jag bott här så har det varit så, enligt tidigare ägare som bott hela sitt liv där, så har det blivit värre och värre, men dom nyttja aldrig den delen av tomten så de har inte brytt sig.
*man kan bla se på trä rätterna att marken har sjunkit mellan 50-80cm, jag tror man ser det på bilderna jag lagt upp.
*vägföreningen har rensat diket för 3 år sen när jag först påpekade detta, ihop om att få ett flöde, men det hjälpte inget då vattnet kan fortfarande inte ta sig iväg till sjön.
Jag ska försöka filma skitet imorgon och lägga upp på YouTube så ni får se vad jag snackar om.
Jag skulle inte vilja bo granne med er som säger att den som äger ett dike inte ansvarar för den. En stor del av föreningens dagvatten skickas i närheten av min tomt och sedan förstör min tomt och ni säger, skyll dig själv? Då är ni liks galna som föreningen och därav har jag kontaktat en advokat.
*Krondiket ligger på vägföreningens mark.
*krondiket ska forsla bort bla dagvatten osv från vägförenings vägar och hus.
*krondiket ligger nära min tomt.
*krondiket ska förbi min tomt och bort till en väg sedan under vägen och över till andra sidan vägen och vidare tillslut, efter nån km till en sjö som är på vägföreningensmark.
*vägföreningen äger all mark ifråga förutom vägen och 6m ut från vägen (det ägs av trafikverket)
*min tomt är inte i samma nivå som sjön, det som händer är att där krondiket möter vägdiket stannar vattnet, det kan inte ta sig vidare. Det har med åren gjort att vattnet trycks tillbaka mot bla min tomt och grannens.
*det har inte alltid varit så, men så länge jag bott här så har det varit så, enligt tidigare ägare som bott hela sitt liv där, så har det blivit värre och värre, men dom nyttja aldrig den delen av tomten så de har inte brytt sig.
*man kan bla se på trä rätterna att marken har sjunkit mellan 50-80cm, jag tror man ser det på bilderna jag lagt upp.
*vägföreningen har rensat diket för 3 år sen när jag först påpekade detta, ihop om att få ett flöde, men det hjälpte inget då vattnet kan fortfarande inte ta sig iväg till sjön.
Jag ska försöka filma skitet imorgon och lägga upp på YouTube så ni får se vad jag snackar om.
Jag skulle inte vilja bo granne med er som säger att den som äger ett dike inte ansvarar för den. En stor del av föreningens dagvatten skickas i närheten av min tomt och sedan förstör min tomt och ni säger, skyll dig själv? Då är ni liks galna som föreningen och därav har jag kontaktat en advokat.
Jag lider med dig RulleBulle. Även jag har haft lite duster med våran vägförening. Det jag vet om våran förening är att de är ett gäng slapptaskar som tycker om att äta gratis smörgåstårta och lobba för ökade arvoden till sig själva. Att lösa något som kräver en minsta tillstymelse till energi/arbete finns inte på deras agenda.
Har du testat med approachen att ta reda på av en expert i området att komma med ett förslag på vad som krävs att det ska bli åtgärdat? Ta in ett par kostnadsförslag för åtgärden och sen presentera det för föreningen.
Det kanske funkar bättre? För det enda de behöver att göra då är att betala en faktura. Det klarade tom min vägförening av.
Kämpa på!
Har du testat med approachen att ta reda på av en expert i området att komma med ett förslag på vad som krävs att det ska bli åtgärdat? Ta in ett par kostnadsförslag för åtgärden och sen presentera det för föreningen.
Det kanske funkar bättre? För det enda de behöver att göra då är att betala en faktura. Det klarade tom min vägförening av.
Kämpa på!
I ett tidigare inlägg skrev du att nivån på andra sidan vägen är lika hög som på din sida,RulleBulle skrev:
,RulleBulle skrev:Krondiket går till ett vägdike och ska sedan ledas under vägen i en trumma till andra sidan vägen och sedan vidare till en sjö. Trumman under vägen ligger rätt högt i förhållande till vattennivån i diket. Den skulle behövas sänkas. Trafikverket som äger vägen och några meter in mot skogen vill inte sänka trumman då de tror att det kommer att orsaka mera skada då krondiket på andra sidan vägen ser likadan ut som på min sida. Den är överfylld och står stilla.
så har vägföreningen rensat krondiket på andra sidan vägen också? Annars hjälper det inte att dom rensar krondiket som går förbi dig.
Ligger trummans botten i höjd med vattenytan? Om trummans botten ligger under vattenytan så hindrar inte trumman vattenflödet.
Så problemet måste ligga närmare sjön.
Vattennivån var alltså så hög när du köpte tomten. Du har med andra ord köpt en tomt som ligger direkt granne med vattensjukt område och du har t.o.m. köpt en tomt som är vattensjukt på några delar.RulleBulle skrev:
Du gjorde egentligen ditt val när du köpte tomten.
Tack! Jo jag har märkt det där. Det är nog lite finare kring där styrelsemedlemmar bor. Det jag inte fattar le varför de ska strida som om att dom försöker hålla ner kostnader för att kunna bli omvandla, typ som ett politiskt parti. De får ju ändå inte sitta mer än 2 år.TotalControl skrev:Jag lider med dig RulleBulle. Även jag har haft lite duster med våran vägförening. Det jag vet om våran förening är att de är ett gäng slapptaskar som tycker om att äta gratis smörgåstårta och lobba för ökade arvoden till sig själva. Att lösa något som kräver en minsta tillstymelse till energi/arbete finns inte på deras agenda.
Kämpa på!
Saken är att jag tror man måste involvera en geologisk firma, och dessa växer inte på träd. Har googlat men hittat nada.
Men tack för stödet. Ska söka vidare på det och se om man hittar nåt proffs i området.
Alla ni som klagar på på (väg-/bostadsrätts-/idrotts-/etc-)föreningar och som inte själva sitter med i styrelsen, se till att ni engagerar er i föreningen, ta t.o.m. å se till att ni blir invalda i styrelsen.
Jag har varit både suppleant och kassör i en (liten) idrottsförening, jag vet vilket jobb det är att driva runt en förening.
Jag har varit både suppleant och kassör i en (liten) idrottsförening, jag vet vilket jobb det är att driva runt en förening.
Gällande nivån så menade jag nivån på vatten i krondiket. Svevia har gjort mätningar för att se om trumman kan sänkas. Vilket enligt deras mätningar går att göra men de vet inte vad det blir för konsekvenser om de gör det då det verkar vara problem på den andra sidan också då som jag påpekat tidigare nivån på sjön är för hög.Demmpa skrev:I ett tidigare inlägg skrev du att nivån på andra sidan vägen är lika hög som på din sida, ,
så har vägföreningen rensat krondiket på andra sidan vägen också? Annars hjälper det inte att dom rensar krondiket som går förbi dig.
Ligger trummans botten i höjd med vattenytan? Om trummans botten ligger under vattenytan så hindrar inte trumman vattenflödet.
Så problemet måste ligga närmare sjön.
Vattennivån var alltså så hög när du köpte tomten. Du har med andra ord köpt en tomt som ligger direkt granne med vattensjukt område och du har t.o.m. köpt en tomt som är vattensjukt på några delar.
Du gjorde egentligen ditt val när du köpte tomten.
Trummans botten ligger ca 510 under vatten nivån, alltså på tok för högt upp men som sagt de vill inte sänka den för de är rädda att de blir skyldiga till att fixa problemen som kan uppstå om de sänker den. De kan tex bli så att husen på andra sidan får samma problem som mig och då är det svevia som orsakat det, eller så blir det bakfall mot mig och jag får ännu mer vatten på tomten.
Detta med vattnet visar sig som mest under vår och höst, under sommaren är delar av min tomt bara jävligt fuktig och vissa små träskdelar blir kvar. På vintern så märks det inte av på samma sätt då det blir oftast minus grader och vattnet fryser till is. Vi köpte huset på vintern och då såg man inte av det, dessutom var dessa delar täckta med hallonbuskar.
Vad jag kan se så har du inte skrivit någon stans att nivån på sjön är för hög, däremot har ToRy, Pagno, Eld & Bob_the_builder varit inne på att nivån i sjön är "för hög" jämfört med din tomts marknivå.RulleBulle skrev:
Där har du huvudproblemet, men samtidigt skriver du
RulleBulle skrev:
Är det strid ström på vattnet genom trumman?RulleBulle skrev:
Om inte ligger felet på andra sidan vägtrumman. Du skriver i ett tidigare inlägg följande gällande vägtrumman och efterföljande krondikt:
Om vattnet står stilla i trumman så hjälper det inte med att sänka trumman!RulleBulle skrev:
Även om man köper huset på vintern så märker man om det är mycket is eller inte samt vilken nivå isen har i krondiket.RulleBulle skrev:Detta med vattnet visar sig som mest under vår och höst, under sommaren är delar av min tomt bara jävligt fuktig och vissa små träskdelar blir kvar. På vintern så märks det inte av på samma sätt då det blir oftast minus grader och vattnet fryser till is. Vi köpte huset på vintern och då såg man inte av det, dessutom var dessa delar täckta med hallonbuskar.
Ursäkta mig men,
Du låter som "stadsbor som köper villa/sommarstuga precis granne med bondgård" för att sedan kräva bonden att han åtgärdar luktande gödselstack.
Prova att söka efter väg- och vattenbyggare istf geologer så hittar du säkert några firmor i Sthlm.RulleBulle skrev:Tack! Jo jag har märkt det där. Det är nog lite finare kring där styrelsemedlemmar bor. Det jag inte fattar le varför de ska strida som om att dom försöker hålla ner kostnader för att kunna bli omvandla, typ som ett politiskt parti. De får ju ändå inte sitta mer än 2 år.
Saken är att jag tror man måste involvera en geologisk firma, och dessa växer inte på träd. Har googlat men hittat nada.
Men tack för stödet. Ska söka vidare på det och se om man hittar nåt proffs i området.