36 824 läst ·
181 svar
37k läst
181 svar
Vägförening dummar sig
Det var inte ditt jag kommenterar. Blev bara arg när någon tror att man löser detta med ett par spadar,som att jag vore helt inkompetent
Hur kan diskussioner med vägföreningen kosta 60000kr och ta 100 timmar?
Eller har du rensat diket en bit? (Står inte i klartext någonstans).
Finns det gamla dispyter mellan dig (dig, släkting, polare) och föreningen? Dispyten behöver inte handla om krondiket utan något annat.
Dom som sitter i styrelsen för vägföreningen har dom fått bygga det dom vill?
Ofta är det någon skitsak som någon hakar upp sig på och det blir stora grannfejder som i värsta fall kan leda till dödsfall.
Finns det gamla dispyter mellan dig (dig, släkting, polare) och föreningen? Dispyten behöver inte handla om krondiket utan något annat.
Ofta är det någon skitsak som någon hakar upp sig på och det blir stora grannfejder som i värsta fall kan leda till dödsfall.
Jag har påbörjat ett arbete med att fylla träsket med sten typ 20-60. Men problemet är att jag vet inte om det lilla vi lagt kommer att vara tillräckligt. Kanske behövs mera, och jag känner då att jag ska inte behöva hålla på med detta. Så hittills har jag betalat ca 60000kr i material och hyra av minidumper. Sedan har jag en grävkille som jag bytt tjänster med och jag tror han är uppe i ca 100tim.Demmpa skrev:Hur kan diskussioner med vägföreningen kosta 60000kr och ta 100 timmar?
Om du fyller träsket med sten, på vilket sätt minskar det vattennivån eller flödet i krondiket?
Var mynnar krondiket?
Istället för att fylla träsket med sten så är det bättre att gräva ur diket eftersom löv, grenar mm fyller igen diket med tiden.
Vad är det för saker du har försökt förmå vägföreningen att göra med diket?
Var mynnar krondiket?
Istället för att fylla träsket med sten så är det bättre att gräva ur diket eftersom löv, grenar mm fyller igen diket med tiden.
Vad är det för saker du har försökt förmå vägföreningen att göra med diket?
Om du menar att du fyllt din del av marken som är "träsk" så har du gjort rätt, om du däremot har börjat fylla i delar av mark som inte tillhör dig så kan föreningen, via ombud helt sonika stämma dig för att förstöra samfällig mark utan tillstånd. Om ett energibolag har en fördämning för att reglera vattennivån i anslutning efter diket och att översvämningen beror på att det inte vill reglera vattenståndet tillräckligt så finns det inte så mycket att göra. Har du problem med vatten som rinner in i huset på grund av att det är högt vattenstånd så får du vända dig till försäkringsbolaget. Har du eller en tidigare ägare till din nuvarande fastighet grävt ner markvärme och stört ut, orsakat tillströmning av vatten på din mark så är det självförvållat, försäkringsärende. Jag förstår inte hur du kan tro att en förening är ansvarig att åtgärda ett dike som inte fyller någon funktion, i ditt fall, för dig. Det kan helt enkelt bli så att du får dränera av din mark bäst det går och fylla många lass till, men det är inte så bra med grovt fyll om du inte vill ha in mera vatten på din mark!
Idén med advokat är kanske inte rätt väg att gå, det kan komma att bli dyrare för dig!
Mvh P-A
Idén med advokat är kanske inte rätt väg att gå, det kan komma att bli dyrare för dig!
Mvh P-A
Jag håller inte med om alla negativa kommentarer. Är (tyvärr) delaktig i en samhällighetsförening som förvaltar vägar och grönområden. Fler sura och obstinata gubbar som styr samfälligheten torde vara svårt att finna. De styr föreningen som det vore ett påvedöme och medlemmar har inte mycket för sina klagomål. Kan tänka mig det är likadant för RulleBulle. Vore det sansade styrelsemedlemmar så borde de ta till sig att det är problem för TS. Tyvärr har jag inget förslag på lösning.
Jag har fyllt dem delar utav min mark som blivit vattenskadade, alltså där det är vått. Jag har enbart jobbat på min mark. Jag har inte gjort något med diket.
Krondiket går till ett vägdike och ska sedan ledas under vägen i en trumma till andra sidan vägen och sedan vidare till en sjö. Trumman under vägen ligger rätt högt i förhållande till vattennivån i diket. Den skulle behövas sänkas. Trafikverket som äger vägen och några meter in mot skogen vill inte sänka trumman då de tror att det kommer att orsaka mera skada då krondiket på andra sidan vägen ser likadan ut som på min sida. Den är överfylld och står stilla.
Det jag och min grävkille har tänkt är att om vi inte får bort vattnet så måste vi täcka över vattnet, därav vårat arbete med stenfyllningen. Men ingen utav oss är proffs och gjort något liknande så vi vet inte om den mängden sten vi lagt är tillräckligt eller om skiten kommer att försvinna ner i träsket och vattnet tryckas upp igen. Dessutom tycker jag inte att det är mitt ansvar att lösa ett problem som orsakas av vägföreningens dike.
Ni som säger i stil med att får skylla sig själv, förklara det. Hur kan någon gräva ett dike som sedan gör att din mark försumpas och inte behöva ta ansvar? Jag får inte ihop den biten.
Pagno vad menar du med " Jag förstår inte hur du kan tro att en förening är ansvarig att åtgärda ett dike som inte fyller någon funktion, i ditt fall, för dig." Ett dike som inte fyller något funktion? Diket i fråga lär på vägföreningens mark, redan där anser jag att dom är skyldiga att se till att diket inte orsakar skada för andra! Vad händer den dagen det blir storm och det regnar så pass att det svämmar över och vägen täcks med vatten pga detta problem! Jag läser din mening men förstår inte vad du vill säga. Förklara gärna.
Krondiket går till ett vägdike och ska sedan ledas under vägen i en trumma till andra sidan vägen och sedan vidare till en sjö. Trumman under vägen ligger rätt högt i förhållande till vattennivån i diket. Den skulle behövas sänkas. Trafikverket som äger vägen och några meter in mot skogen vill inte sänka trumman då de tror att det kommer att orsaka mera skada då krondiket på andra sidan vägen ser likadan ut som på min sida. Den är överfylld och står stilla.
Det jag och min grävkille har tänkt är att om vi inte får bort vattnet så måste vi täcka över vattnet, därav vårat arbete med stenfyllningen. Men ingen utav oss är proffs och gjort något liknande så vi vet inte om den mängden sten vi lagt är tillräckligt eller om skiten kommer att försvinna ner i träsket och vattnet tryckas upp igen. Dessutom tycker jag inte att det är mitt ansvar att lösa ett problem som orsakas av vägföreningens dike.
Ni som säger i stil med att får skylla sig själv, förklara det. Hur kan någon gräva ett dike som sedan gör att din mark försumpas och inte behöva ta ansvar? Jag får inte ihop den biten.
Pagno vad menar du med " Jag förstår inte hur du kan tro att en förening är ansvarig att åtgärda ett dike som inte fyller någon funktion, i ditt fall, för dig." Ett dike som inte fyller något funktion? Diket i fråga lär på vägföreningens mark, redan där anser jag att dom är skyldiga att se till att diket inte orsakar skada för andra! Vad händer den dagen det blir storm och det regnar så pass att det svämmar över och vägen täcks med vatten pga detta problem! Jag läser din mening men förstår inte vad du vill säga. Förklara gärna.
Tack, ibland känner man sig ensam och galen. Men då vet jag att man inte är ensamHemmakatten skrev:Jag håller inte med om alla negativa kommentarer. Är (tyvärr) delaktig i en samhällighetsförening som förvaltar vägar och grönområden. Fler sura och obstinata gubbar som styr samfälligheten torde vara svårt att finna. De styr föreningen som det vore ett påvedöme och medlemmar har inte mycket för sina klagomål. Kan tänka mig det är likadant för RulleBulle. Vore det sansade styrelsemedlemmar så borde de ta till sig att det är problem för TS. Tyvärr har jag inget förslag på lösning.
Lägger upp lite bilder på hur min tomt ser ut. Och en bild som visar krondiket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har för mig att man ska vara försiktig att röra diken utan tillstånd för vattenverksamhet eller vad det kallas.
Ska tydligen gälla befintliga diken också t ex om man får för sig att rensa etc
Kanske därför samfälligheten drar sig för att börja ta i det.
Beklagar dina bekymmer. Hoppas du får träff på en bra jurist som hjälper dig framåt mot en lösning om det finns någon inom räckhåll
Ska tydligen gälla befintliga diken också t ex om man får för sig att rensa etc
Kanske därför samfälligheten drar sig för att börja ta i det.
Beklagar dina bekymmer. Hoppas du får träff på en bra jurist som hjälper dig framåt mot en lösning om det finns någon inom räckhåll
Väljer ni inte styrelse men några års mellan rum om flera medlemmar är missnöjda bör de sittande inte bli omvalda.Hemmakatten skrev:Jag håller inte med om alla negativa kommentarer. Är (tyvärr) delaktig i en samhällighetsförening som förvaltar vägar och grönområden. Fler sura och obstinata gubbar som styr samfälligheten torde vara svårt att finna. De styr föreningen som det vore ett påvedöme och medlemmar har inte mycket för sina klagomål. Kan tänka mig det är likadant för RulleBulle. Vore det sansade styrelsemedlemmar så borde de ta till sig att det är problem för TS. Tyvärr har jag inget förslag på lösning.
Rensa diken är väl bara att gjöra en biotopundesökning så där inte är några utrotningshotade växter och djur undersöka massorna så de inte innehåller några farliga ämnen.
Sånda in en anmälan till Länsstyrelsen.
Får givetvis inte rubba stenar och sådant vid rensningen.
Men det är ju den som bedriver vatten verksamheten som ska gjöra det så det kan vara Vägföreningen eller ett dikningsföretag som måste sända in anmälan.
Jag tror att du ska kräva att det bildas ett dikningsföretag och gjörs en båtnadsutredning så frå ni andelar för hur mycket var och en ska betala för att bli av med vattnet.
Sånda in en anmälan till Länsstyrelsen.
Får givetvis inte rubba stenar och sådant vid rensningen.
Men det är ju den som bedriver vatten verksamheten som ska gjöra det så det kan vara Vägföreningen eller ett dikningsföretag som måste sända in anmälan.
Jag tror att du ska kräva att det bildas ett dikningsföretag och gjörs en båtnadsutredning så frå ni andelar för hur mycket var och en ska betala för att bli av med vattnet.