Håller på med gamla båtar och järnvägsmaterian som föreningen köpt från SJ. Vi har många nördar som jobbat på rederier och järnvägsföretag. Frågar jag om råd får jag alltid svaret att ska man anlita en hantverkare ska man alltid anlita en skicklig hantverkare. Men hur vet man om hantverkaren är skicklig ? Jo en skicklig hantverkare åtar sig inte jobb åt privatpersoner för duktiga hantverkare får jobb hos stora företag som inte åtar sig jobb åt privatpersoner.

• Haha
cpalm
  • Laddar…
N nallepu skrev:
Håller på med gamla båtar och järnvägsmaterian som föreningen köpt från SJ. Vi har många nördar som jobbat på rederier och järnvägsföretag. Frågar jag om råd får jag alltid svaret att ska man anlita en hantverkare ska man alltid anlita en skicklig hantverkare. Men hur vet man om hantverkaren är skicklig ? Jo en skicklig hantverkare åtar sig inte jobb åt privatpersoner för duktiga hantverkare får jobb hos stora företag som inte åtar sig jobb åt privatpersoner.
Eh, så enligt din logik är alla hantverkare som jobbar åt privatpersoner per definition dåliga hantverkare?
I min värld, ja utanför båtar- & järnvägshobbyvärlden alltså, så hittar du de bra hantverkarna via kontakter & rekommendationer - men i princip aldrig via nån av alla onlinetjänster som Offerta, Servicefinder etc. De hantverkare som är bra behöver inte söka uppdrag den vägen.

Citat: "If you think it's expensive to hire a professional, wait until you hire an amateur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Ossian K Olsson
blackarrow blackarrow skrev:
[bild]
Problemet med det är ju att det är få saker innan som indikerar vem som är bra och dålig.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
N nallepu skrev:
Vill man ha klinker på golvet letar sig fukten lätt in under klinker genom fogmassan som inte är vattentät och då bör man bara duscha var tionde månad så det inte samlas vatten under klinkerplattorna.
Det är därför man har ett tätskikt under plattorna. Har varit standard i Sverige sen förra årtusendet.

• Gilla
AndersPS och 5 till
  • Laddar…
N nallepu skrev:
då bör man bara duscha var tionde månad så det inte samlas vatten under klinkerplattorna.
Varför framställer du fukt under klinkern som något problematiskt? Menar du verkligen att alla som duschar regelbundet i sitt badrum med klinkergolv gör fel? Tycker du inte själv att det låter rätt orimligt?

• Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
N nallepu skrev:
Jag renoverade mitt badrum själv för jag ville lägga på fler skikt med tätningsmassa och så ville jag själv lägga tätningsremsor mellan varje våd tätningsmassa. Valde bort klinker på golvet mot plastmatta och i skarven mellan golv och vägg la jag in en list så att jag snapp få ett skarpt veck i plasten. La även in våtrumsfolie på golvet vilket inte ska behövas men missade och limmade fast plastmattan innan tätningsmassan hade torkat så jag fick slita bort mattan och lägga på tv lager nu tätningsmassa och sedan klistra fast plastmattan när tätningsmassan torkat. Vill man ha klinker på golvet letar sig fukten lätt in under klinker genom fogmassan som inte är vattentät och då bör man bara duscha var tionde månad så det inte samlas vatten under klinkerplattorna. Men framför allt kan det vara bra att kolla försäkringsbolagets skaderapporter. innan man sätter igång med DIY projekt.
Mitt nästa projekt blir att såga upp källargolvet och byta ut gjutjärnsavloppsrören mot modernare i brun plast och då ska jag också lägga in perforerade rör så att jag med radonfläkt kan suga ut radon. Mi granne anlitade en firma som relinade rören för ca 220 000;- Jag har köpt material och cement för ca 20 000:- Skönt att man vill ta bort ROT avdraget så vi får ner priset för hantverkare som verkar vara inne på att ROT bidraget ska till 100 % tillfalla hantverkaren.
Lite svårt att hänga med på hur du gjorde, men mer än ett lager tätskikt är ingen bra idé alls eftersom man riskerar att stänga in fukt mellan två lager.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
N nallepu skrev:
Jag renoverade mitt badrum själv för jag ville lägga på fler skikt med tätningsmassa och så ville jag själv lägga tätningsremsor mellan varje våd tätningsmassa. Valde bort klinker på golvet mot plastmatta och i skarven mellan golv och vägg la jag in en list så att jag snapp få ett skarpt veck i plasten. La även in våtrumsfolie på golvet vilket inte ska behövas men missade och limmade fast plastmattan innan tätningsmassan hade torkat så jag fick slita bort mattan och lägga på tv lager nu tätningsmassa och sedan klistra fast plastmattan när tätningsmassan torkat. Vill man ha klinker på golvet letar sig fukten lätt in under klinker genom fogmassan som inte är vattentät och då bör man bara duscha var tionde månad så det inte samlas vatten under klinkerplattorna. Men framför allt kan det vara bra att kolla försäkringsbolagets skaderapporter. innan man sätter igång med DIY projekt.
Mitt nästa projekt blir att såga upp källargolvet och byta ut gjutjärnsavloppsrören mot modernare i brun plast och då ska jag också lägga in perforerade rör så att jag med radonfläkt kan suga ut radon. Mi granne anlitade en firma som relinade rören för ca 220 000;- Jag har köpt material och cement för ca 20 000:- Skönt att man vill ta bort ROT avdraget så vi får ner priset för hantverkare som verkar vara inne på att ROT bidraget ska till 100 % tillfalla hantverkaren.
Men du skall inte ha tätskikt under plastmattan.
Den skall limmas mot ett absorberande underlag.

• Gilla
useless
  • Laddar…
IIntressant video av Kent som renoverar sitt badrum som amatör. Om han gör rätt enligt alla regler har jag ingen aning om

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.