Vad är den formella innebörden av ”behörig”?

Jag antar att de menar branschorganisationer men det framgår ju inte. Väldigt många firmor idag är inte medlemmar då det är för dyrt.

De skriver ändå intyg (kvalitetsdokument) på att arbetet är utfört i enlighet med säkert vatten/bkr/gvk vilket i allafall Länsförsäkringar Älvsborg accepterar vid en direkt fråga.

A A.Johansson6994 skrev:
"Men Peter säger också att Länsförsäkringar inte har något i sina försäkringsvillkor* som säger att ett badrum måste utföras av fackman och att man skulle behöva visa Kvalitetsdokument för att få ersättning vid vattenskada."

Samtidigt läser man i villkoren för allrisk byggnad.

"Utökat skydd vid läckageskada.
Vid en läckageskada kan vi ersätta kostnaden för nytt yt- och tätskikt om det är utfört av behörig och certifierad fackman, om det finns utfärdat ett kvalitetsdokument utan anmärkning."
Onekligen tvetydigt. @Marlen Eskilsson kanske kan fråga Peter varför hans svar skiljer sig från villkoren?

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag gjorde det igår och väntar på svar.

• Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är tilläggsförsäkringen Allrisk byggnad som har detta krav:

[bild]

Den vanliga Villahemförsäkringen hos LF innebär att ett läckande badrum inte är försäkrat egentligen. Det beror på att hela våtutrymmets väggar och golv ses som en enhet som är den som har fallerat.

[bild]

[länk]

Jag tror inte detta är unikt för LFs hemförsäkring utan har för mig att det är rätt vanligt numera i branschen. Vi upptäckte det i en tråd för några månader sedan.
👍

Tolkar att ersättning alltid ingår fram till tätskikt på skada ej orsakad av just tätskikt då.

Då är allrisk byggnad bortkastad för badrummets ytskikt och tätskikts del om
A , Gjort badrummet själv.
B , Saknar/Slarvat bort kvalitetsdokument
C, Har kvalitetsdokument med avvikelse.

..Blir lite som att inte ha vagnskadeförsäkring på en bil för den inte servas hos sin märkesverkstad eller har felfri besiktning varje år.
Snacka om kravbild.
Skillnaden är säkert att man inte tillåts teckna i ena fallet men i det andra tar nog LF glatt emot pengarna för att sedan hänvisa till nej nej.

Jag kan tycka att uppfyller man hårda krav ska man premieras med lägre peng inte betala för en ytterliggare.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
A A.Johansson6994 skrev:
"Utökat skydd vid läckageskada.
Vid en läckageskada kan vi ersätta kostnaden för nytt yt- och tätskikt om det är utfört av behörig och certifierad fackman, om det finns utfärdat ett kvalitetsdokument utan anmärkning."
Oj!!!! 😧

Väldigt märklig formulering. Det viktiga för risken kan knappast vara vem som gjort jobbet eller om och i så fall vilken certifiering personen haft. Eller personerna om flera varit inblandade. För övrigt finns det knappast någon vedertagen, accepterad "certifiering" av "yt- och tätskicktsfackmän". Det gäller rimligen också "kvalitetsdokument". Vem utfärdar sådana? Det krävs i princip löpande kontroller av material och arbete för att kunna ta fram ett meningsfullt "kvalitetsdokument"

Den som gör jobbet egentligen bara hänvisa till tillverkarens instruktioner och intyga att de följts. Det gäller oavsett vem som gjort jobbet. Gör man det själv kan man ta bilder och dokumentera. Antagligen betydligt bättre än vad en genomsnittlig hantverkar normalt gör.

Avslutningsvis finns ingen annan behörighet att "utföra yt- och tätskikt" än den behörighet beställaren ger genom sin beställning.

Hela formuleringen är i stort sett så verklighetsfrämmande att kravet är omöjligt att uppfylla.

Skulle jag våga bygga eget badrum?
Ja men jag skulle inte göra det. Det är så mycket jag inte vet och när jag tänker på vilken tid det skulle ta...

Men, säger någon, det är bara att fråga och kolla på forum... Nja, det skulle ta evigheter att bara ta reda på vad jag skall fråga om.
Jag skulle dock göra ganska mycket själv, som att regla, isolera, satta skivor och annat.

Sedan gillar vi ju plastmatta -vilket vi har i båda våra nyrenoverade badrum- och bete tusan om jag klarar av dessa våder ensam.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Jag vågar. Man får vara lite petig när man sätter tätskikt men det är inte särskilt svårt.

• Gilla
EuroPeter och 2 till
  • Laddar…
Jag inte bara vågar, jag föredrar att bygga det själv så vet man att det blir gjort på rätt sätt. Har byggt två badrum (och hjälpt vänner med två). Det äldsta är nu runt 15 år och känns fortfarande helfräscht.

Det som förvånar mig mest med hantverkarbyggda badrum är hur ofta de verkar strunta i skärmallen när de lägger golvbrunnsmanschetten!

• Gilla
  • Älska
EvertL och 9 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jag inte bara vågar, jag föredrar att bygga det själv så vet man att det blir gjort på rätt sätt.
Precis min tanke.
  • Behörighet ordnar man då genom att ge sig själv uppdrag och tillåtelse att göra jobbet, för att man skall veta att det blir rätt gjort.
  • Eftersom man dokumenterar det man gör finns även dokumentation att visa upp.
  • Krävs certifiering kan man ju alltid certifiera sig själv, eller be någon i hushållet göra det så man vet att det är certifierat på rätt sätt.

• Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Frågan är om man vågar lämna det åt någon annan

• Gilla
Tomtom79 och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
En annan sak man kan göra är att se till att allt läckage märks så tidigt som möjligt. T ex genom att det genast droppar ner genom taket under (erfarenhet). Det senare är primitivt men effektivt. Många varianter här.

Ossian K Olsson
E Erik9005 skrev:
Frågan är om man vågar lämna det åt någon annan
Såhär känner jag med! Med tanke på hur otroligt många trådar det finns här om badrumsrenoveringar där kostnaden drar iväg något enormt så blir man ju orolig.

Det hade varit billigare för mig att vara ledig från jobbet i ett halvår och utbilda mig till att sätta våtskikt än det är att ta in hantverkare för att göra två badrum..

• Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Såhär känner jag med! Med tanke på hur otroligt många trådar det finns här om badrumsrenoveringar där kostnaden drar iväg något enormt så blir man ju orolig.

Det hade varit billigare för mig att vara ledig från jobbet i ett halvår och utbilda mig till att sätta våtskikt än det är att ta in hantverkare för att göra två badrum..
Jo, körde komplett system från Kiilto själv och de har arbetsbeskrivning med bilder för varje moment, lättare att tyda än Ikea iaf. Sen finns det gott om videos.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Jag renoverade mitt badrum själv för jag ville lägga på fler skikt med tätningsmassa och så ville jag själv lägga tätningsremsor mellan varje våd tätningsmassa. Valde bort klinker på golvet mot plastmatta och i skarven mellan golv och vägg la jag in en list så att jag snapp få ett skarpt veck i plasten. La även in våtrumsfolie på golvet vilket inte ska behövas men missade och limmade fast plastmattan innan tätningsmassan hade torkat så jag fick slita bort mattan och lägga på tv lager nu tätningsmassa och sedan klistra fast plastmattan när tätningsmassan torkat. Vill man ha klinker på golvet letar sig fukten lätt in under klinker genom fogmassan som inte är vattentät och då bör man bara duscha var tionde månad så det inte samlas vatten under klinkerplattorna. Men framför allt kan det vara bra att kolla försäkringsbolagets skaderapporter. innan man sätter igång med DIY projekt.
Mitt nästa projekt blir att såga upp källargolvet och byta ut gjutjärnsavloppsrören mot modernare i brun plast och då ska jag också lägga in perforerade rör så att jag med radonfläkt kan suga ut radon. Mi granne anlitade en firma som relinade rören för ca 220 000;- Jag har köpt material och cement för ca 20 000:- Skönt att man vill ta bort ROT avdraget så vi får ner priset för hantverkare som verkar vara inne på att ROT bidraget ska till 100 % tillfalla hantverkaren.

• Haha
Tomtom79
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
En annan sak man kan göra är att se till att allt läckage märks så tidigt som möjligt. T ex genom att det genast droppar ner genom taket under (erfarenhet). Det senare är primitivt men effektivt. Många varianter här.
Var på villamässan i Stockholm och där delade man "Länsförsäkringen Stockholm " ut en liten apparat som man ska fästa på ingående vattenrör. Apparaten kände av om vatten rinner genom röret och skickar ett meddelande till mobilen. Inga jobb med att kapa rören men gissar att det piper i mobilen så fort man sitter på jobbet och någon spolar i kranen eller i brusfåtöljen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.