baxi / hsperifal har också lösningar för pellets/ved-pannor tillsammans med värmepump.
Tror tom att de har skisser på det på sin hemsida

Mycket tal om det ena eller andra. Allt beror på vilken funktion som kan vara bra. Det finns en hel del olika utföranden. Klart fabrikanterna vill sälja sina system och dom är inte gratis heller.
Det gäller att skriva en kravspec för sig själv och vad man vill ha för funktion, då först kan det byggas.
Sen det med VP. en del har dubbla shuntutgångar, två värmesystem, andra inte. Men går att få till det, med inte alltför stora kostnader. Bara tänka till lite vad som finns att montera in.

E Ella Milde skrev:
ej! Jag gör ett försök här då jag sett att det finns mycket tekniskt duktigt folk här inne och kluriga personer!
Hej,

jag har en vattenmantlad pelletskamin och en luft/vatten-värmepump kopplade mot en 750l ack utan några konstigheter eller automatik.

Värmepumpen är kopplad mot den nedre 1/3-delen av acken.

Jag kör iofs pelletskamminen bara på 75⁰.

Aldrig haft problem med kaminen blivit "överhettad" , men iofs är ju acken bara 25⁰ i botten (alltså det vatten som går ut i värmepumpen), eftersom det är retur tempen från golvvärmen.

L lat skrev:
jag har en vattenmantlad pelletskamin och en luft/vatten-värmepump kopplade mot en 750l ack utan några konstigheter eller automatik.
500 liter vatten behöver ca 29 kW för att värma det från 10 grader till 60 grader, dvs med TS 2x500 liter ca 58 kW.
Vid 6 kWh värme ifrån hennes ex vis kamin, tar det alltså 10 timmar att värma upp 1000 liter acktankar, & då helt utan att använda LVVP.
Vid 12 kWh värme ifrån kaminen 5 timmar, vid max ca 2,7 timmar.

Ochå hennes mycket kraftiga LLVP om den körs max, värmer upp alla dessa liter på ca 3 timmar.
Körs dessa parallellt på max så har dom värmt upp acktankarna på endast ca 1 timme!

Vet inte deras värmebehov men detta känns väldigt "överdrivet", & en total effekt av hälften hade nog minskat årsförbrukningen rejält.

• Wow
kashieda
  • Laddar…
J jawen skrev:
500 liter vatten behöver ca 29 kW för att värma det från 10 grader till 60 grader, dvs med TS 2x500 liter ca 58 kW.
Vid 6 kWh värme ifrån hennes ex vis kamin, tar det alltså 10 timmar att värma upp 1000 liter acktankar, & då helt utan att använda LVVP.

Ochå hennes mycket kraftiga LLVP om den körs max, värmer upp alla dessa liter på ca 3 timmar.
Körs dessa parallellt på max så har dom värmt upp acktankarna på endast ca 1 timme!

Vet inte deras värmebehov men detta känns väldigt "överdrivet", & en total effekt av hälften hade nog minskat årsförbrukningen rejält.
Nu är det så att 1000 liter räcker inte länge för att värma ett hus. är tankarna ca 90 C och det behövs 45 C ut, så är det bara 500 liter som kan användas för att värma huset. När tankarna är 45 C, så är det slut på värme i dom. Klart dom håller ett litet tag till, men då med mindre avgiven värme. En shunt kommer att öppna 100 % och tömma tankarna på någon timma.Finns en viss tröghet i huset, sen tar det låång tid att fylla på med värme, då alla rör/ellement/gv har kallnat ner. Så tiden är lite svår att beräkna, för att dom ska bli ca 90 C igen.

J jawen skrev:

Vad har den överdimensionerade anläggningen med systemlösningen att göra?

J jawen skrev:
Nä, det räcker med betydligt mindre än så, om du inte har krav på att det ska ske på en viss tid.

L lat skrev:
Vad har den överdimensionerade anläggningen med systemlösningen att göra?
Att den inte är "energieffektiv"!
Är inte det deras strävan tror du?

J jawen skrev:
Att den inte är "energieffektiv"!
Är inte det deras strävan tror du?
Vad menar du att de ska göra nu med sin överdimensionerade anläggning?

Att den är överdimensionerad behöver ju inte betyda att den är överdrivet ineffektiv?

Och om de vill/har kunskap så kan de ju både koppla den som de vill OCH få den att gå bättre genom att med lite hjälp justera ned effekten både på värmepumpen & kaminen.

K Kolboll skrev:
Kolla gärna in detta avsnitt: [media]Med Kalle och Brita Zackari. Där kopplade de in vedpanna(jämföras med er kamin) samt satte en luft vattenpump som automatiskt hjälpte till när tempen blev för låg i systemet. Baxi går igenom systemet på Youtube videon.
Detta är exakt vad vi önskar! Men vi vill har LVVP som primär värmekälla och kaminen som sekundär.
Tyvärr berättar dem bara om funktionerna i videon inte vad dem använt för produkter för att få de att fungera. Troligen så har dem installerat en LVVP som kan stå helt avstängd tills dess den ska användas, vilken våran inte kan vara.
Så vårat dilemma kvarstår.
Vad finns de för produkter inom VVS man kan använda sig av för att reglera värmen från akktankarna? Jag har hört om termiska ventiler, shuntar och blandningsventiler men jag har noll koll på vilket av dessa som är mest lämpade?
Rent elektriskt hur styrningen ska vara har vi koll på.

E Ella Milde skrev:
Detta är exakt vad vi önskar! Men vi vill har LVVP som primär värmekälla och kaminen som sekundär.
Tyvärr berättar dem bara om funktionerna i videon inte vad dem använt för produkter för att få de att fungera. Troligen så har dem installerat en LVVP som kan stå helt avstängd tills dess den ska användas, vilken våran inte kan vara.
Vad finns de för produkter inom VVS man kan använda sig av för att reglera värmen från akktankarna? Jag har hört om termiska ventiler, shuntar och blandningsventiler men jag har noll koll på vilket av dessa som är mest lämpade?
Det finns ingen genväg för dig med tankar. Ska dom värmas med någon yttre värmekälla, så är det bara en
shuntautomatik som gäller för att få ut värmen från dom. Sen går det att få styrning på det med..

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
E Ella Milde skrev:
Var i vårt långa land är du, inte precis, men närhet.

Grov skiss hur du bör kopplas det, styr det med en termostat i ack tanken du laddar kaminen med. Kör så och gjort på flera anläggningar, CTC har tillåme integrerad styrning i sina innedelar för att kunna styra detta såhär.

• Ritning av värmesystemskoppling med ackumulatortank, termostat och kamin för styrning, handritad på papper med etiketter som "VP", "VPTank" och "kamin".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
E Ella Milde skrev:
Er värmepump kan stå stilla också.
Det har vår gjort under stora delar av januari, på grund av för höga elpriser. Det har varit billigare att låta pannan gå med pellets.
Men självfallet måste ju VP ha sitt frysskydd påkopplat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.