8 123 läst ·
53 svar
8k läst
53 svar
Vädjan till hjälp! Luftvattenpump kombinerat med vattenmantlad kamin
Ja, det börjar man verkligen att undra...ett slott kanske ☺️GoForIt skrev:
21 kW från LVVP & 23 kW på kamin ger ju en maxeffekt om hela 44 kW enbart till vattnet.
Sedan strålningseffektens 5,85 kW från kaminen = 50 kW totalt. (denna effekt skulle värma upp 13 likadana hus som mitt på 256 kvm, dvs räcka att värma upp 3.328 kvm bostad, & då vid 21 grader inne & 20 minusgrader ute..sedan är mitt hus extremt välisolerat iofs)
Lägsta inmatningseffekt på LVVP är också hög, då den är så pass kraftig.
Så systemet kommer nog aldrig under 50 kW/dygn, då LVVP går.
Och man behöver elda mera än man tror, för att få ut några 15-20 kW ifrån kaminen.
Som sagt vi har ingen tidigare erfarenhet av värmesystem. Vi har bara utryckt vilka funktioner vi önskar. De ända vi har valt är kaminen allt annat har teknikern som sålde helhetskonceptet räknat fram.
Om nu denna önskan om inkoppling skulle vara vardagsmat för en erfaren installatör varför är de då ingen som kan komma fram till en lösning.
Vi vill bara hitta en lösning för att detta ska fungera.
För att förtydliga ännu en gång LVVP är inkopplat och är i bruk. De är kaminen som inte är inkopplad.
Om nu denna önskan om inkoppling skulle vara vardagsmat för en erfaren installatör varför är de då ingen som kan komma fram till en lösning.
För att förtydliga ännu en gång LVVP är inkopplat och är i bruk. De är kaminen som inte är inkopplad.
Tragiskt se hur det kan gå utan erfarna konstruktörer för vvs och el.E Ella Milde skrev:Hej! Jag gör ett försök här då jag sett att det finns mycket tekniskt duktigt folk här inne och kluriga personer!
När vi bestämde oss för att uppgradera vårat värmesystem från direktverkande el till vattenburen golvvärme så hade vi diskutioner med en tekniker om våra önskemål. Vi berättade att vi ville ha en luft/vatten värmepump och en vattenmantlad kamin som ska sköta sig på automatik och självklart värma upp både hus och varmvatten, vill vi elda så ska de bara vara att göra de utan att behöva tänka på olika kranar som ska öppnas och stängas och att de ska vara energieffektivt. Detta skulle inte vara några som helst problem att fixa fick vi till svar, så vi körde på med beställningen av värmepump, akktankar, golvvärme, kamin mm. När ritningen väl kom så var inget som vi önskat, så teknikern har kopplat in värmepumpen till en slingtank och golvvärmen, expansionskärl, så vi har värme. Men kaminen, som redan är på plats, och akktankarna är inte inkopplat.
Y
Teknikern har inga egna idéer alls om hur detta ska kopplas. Ritningen har teknikern fått av säljaren till värmepumpen och vi hardiskuterat med dem fram och tillbaka om hur vi vill ha de, men vi kommer inte fram till en lösning.
Vi kontaktar då några lokala VVS firmor men ingen är intresserade av att hjälpa oss.
Vi har fått kontakt med en rörmokare som sagt att han kan tänka sig att koppla in systemet åt oss utan garantier (vilket jag förstår i detta fall) men problemet som han säger är att han själv inte har någon lösning på hur han ska göra. Han har vart i kontakt med säljaren till värmepumpen och försökt att komma fram till en lösning men ritningarna vi får därifrån fungerar inte i praktiken då bland annat returvattnet från kamin går ihop med returen till värmepumpen.
Rörmokaren vill inte koppla in enligt ritning då han ser problemet, Säljaren av pumpen påstår att det bara är att koppla in, teknikern har inte den tekniska kunskap som krävs för detta system utan vill koppla in som säljaren säger. Som ni hör så är det moment 22..
Som vi redan visste är problemet med denna inkoppling att värmepumpen tål inte värme över ca 60°c – 70°c och ett problem vi fick reda på efter inkoppling av värmepumpen är att de är vatten som går ut till pumpen vilken resulterar i att cirkulationen alltid måste stå på för att inte frysa sönder, vilket gör denna installation mer komplicerad.
Värmesystemet består av följande komponenter
: Lunna luftvattenpump
: Slingtank 2 delad lågtemp/ högtemp
: Golvvärmesystem i hela huset
: Vattenmantlad kamin-23kw ut på vatten. ifrån Selmac
: 2st 750l ackumulatortankar
: 200l expansionskärl
: Samt en vattenburen aerotemper som går ut till garaget
Är detta ens möjligt att få ihop funderar jag? Vi har lagt en massa pengar på detta då vi inte kan något om värmesystem och blev lovade att detta skulle fungera, Nu står vi helt mellan stolarna och ingen vill hjälpa oss.
Så nu till frågan: Finns det någon som kan tänka sig att lägga tid och energi på att försöka få ihop en hållbar lösning på detta värmesystem? Vi betalar självklart till dig som hjälper oss att ordna en riktning så att rörmokaren kan koppla in systemet. Vi förstår att ingen kan lämna ”garantier” på att allt kommer fungera korrekt-Vi vill bara få nya idéer och lösningar så att vi i bästa fall kan få vårat system i bruk.
Våra teorier är att sätta någon slags termostat / shunt som ser till att varmvattnet från ackktankarna inte blir varmare än vattnet från värmepumpen ( ca 70°c ) eller om man ska sätta in en värmeväxlare så pumpen kan cirkulera mot den.
Det behövs kanske en mindre PLC (processdator) med bildskärm för användarkommunikation.
Givare och ställdon ansluts till PLC för vilken alla digitala och analoga ingångar redovisas.
Det kan vara tänkbart att lösa uppgiften utan dator med elektriska förreglingar, men den frågan kan avgöras först när systemets funktioner klarlagts och beskrivits.
En fastbränsleeldad panna (kamin) ställer krav på säkerhetsutrustning, expansionskärl och blåsledning för vatten/ånga.
En trygg lösning är att värmebärare utomhus utförs frostsäkrad krets med värmeväxlare och pump.
Vvs-konstruktören måste kunna beskriva alla driftfall som kan inträffa.
Större konsultfirmor för vvs och el kan det, men kommer kanske kosta lika mycket som hårdvaran.
Som pensionär i tjugo år har jag varit borta från marknaden för länge för att hjälpa till.
Redigerat:
Problemet är ju att det tyvärr är svprt att "uppfinnarjocka" och sen tro att nån annan bara ska fixa det.E Ella Milde skrev:
Ni vill ha en specialare men har ingen erfarenhet. Då blir det att man i princip måste hitta nån som kan ta på sig det ansvaret.
Jochis svar ovan är en bit på vägen.
Med ansvaret som en installatör tar ur försäkringssynpunkt är det nog svårt att driva detta utan att läsa på och lära sig själv. Annars kommer det nog som sagt kosta lika mycket att konstruera lösningen och designa kontrolldelarna som hårdvaran kostar.
Om inte mer....
"Detta skulle inte vara några som helst problem att fixa fick vi till svar"
Vem var det som sa detta?
Var är den personen nu?
Det är lätt säga "det där låter bra. Kör" när man inte behöver bygga lösningen
Vem var det som sa detta?
Var är den personen nu?
Det är lätt säga "det där låter bra. Kör" när man inte behöver bygga lösningen
Värmepumpen är av typen R290 dvs den går på en annan typ av kyl medium (propan) än vanliga VP och ger därför en ut temp på max 75 grader vilket är lämpligt att docka mot acc tankar som också används till fastbränsle pannor exempelvis vattenmantlsd kamin
Nej, Lunnatekniks hemsida anger att den har köldmedium R32, och högsta ställbara temp är 55°H Håbbe01 skrev:
https://lunnateknik.se/artikel/5360/
Jaha, VP är redan inkopplad..E Ella Milde skrev:Som sagt vi har ingen tidigare erfarenhet av värmesystem. Vi har bara utryckt vilka funktioner vi önskar. De ända vi har valt är kaminen allt annat har teknikern som sålde helhetskonceptet räknat fram.
Anledningen till varför ingen vill ta sig an det beror troligen på att det inte finns någon färdig "på hyllan" lösning för ert upplägg.
Vad styr VP idag? Utegivare? Innegivare? Fixerad temperatur?
Jag tror en väg till lösning kan vara att ansluta slingan i tanken för värme till ack-tankarna. Men här krävs temperaturstyrning så att cirkulationspump bara går när vattnet i ack-tanken är varmare än den i slingtanken, samt begränsning av hur högt temperaturen får öka.
En liknande lösning skulle ju också kunna fungera om man vill ansluta varmvatten till ack-tanken.
Medlem
· Västernorrland
· 528 inlägg
Vi har en äldre luft/vatten och har just installerat en vattenmantlad kamin och två acktankar på 500 liter styck.
Jag fick förklarat för mig att det inte finns något magiskt system utan att det alltid blir lite av en kompromiss.
Jag ville att båda systemen skulle kunna funka oberoende av varandra vid ett ev fel. Dock är varmvattnet från luft/vattenpumpen kopplad till en slinga i tekniktanken.
Vi har i allafall två inomhusgivare. Dels den gamla till luft/vatten och dels en ny till eldningen.
Tanken är då att jag ska sänka luft/vattenpumpen med någon grad eller två när vi eldar och sjunker tempen inne sedan när vi slutat elda så är tanken då att luft/vatten fångar upp.
Inget automagiskt system men det funkar åtminstone. Januari i år förbrukade vi 800 kWh mindre än januari året innan.
Jag fick förklarat för mig att det inte finns något magiskt system utan att det alltid blir lite av en kompromiss.
Jag ville att båda systemen skulle kunna funka oberoende av varandra vid ett ev fel. Dock är varmvattnet från luft/vattenpumpen kopplad till en slinga i tekniktanken.
Vi har i allafall två inomhusgivare. Dels den gamla till luft/vatten och dels en ny till eldningen.
Tanken är då att jag ska sänka luft/vattenpumpen med någon grad eller två när vi eldar och sjunker tempen inne sedan när vi slutat elda så är tanken då att luft/vatten fångar upp.
Inget automagiskt system men det funkar åtminstone. Januari i år förbrukade vi 800 kWh mindre än januari året innan.
Medlem
· Västernorrland
· 528 inlägg
Med andra ord inga kranar som ska vridas om osv. Däremot ett par knapptryckningar och glömmer jag det så är det inte hela världen.
Vi har också, laddomat, cirkulationspump och rumsregleringen kopplat till ett eget eluttag som i sin tur matas från en UPS så vid strömavbrott kan vi elda något dygn och få värme.
Vi har också, laddomat, cirkulationspump och rumsregleringen kopplat till ett eget eluttag som i sin tur matas från en UPS så vid strömavbrott kan vi elda något dygn och få värme.
Redigerat:
Kolla gärna in detta avsnitt:
Med Kalle och Brita Zackari. Där kopplade de in vedpanna(jämföras med er kamin) samt satte en luft vattenpump som automatiskt hjälpte till när tempen blev för låg i systemet. Baxi går igenom systemet på Youtube videon.
Tänk om ni hade köp ex nibe 2120 så kunde ni ha haft deras system axc 40 som styr en extern uppvärmning. När ni eldar och acktank blir varm så tas värmen från acktank å när acktank är kall så går vp. Inga ventiler eller annan man ska hålla på med . Enkelt å krångelfritt
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
Men varför inte koppla som det är ritat och sätta stopptemp på cirk.pump från acktankarna på 55 grader?
Vad är det som säger att det inte funkar att göra som det är ritat?
Är det styrningen som ni inte kan få till?
Vad är det som säger att det inte funkar att göra som det är ritat?
Är det styrningen som ni inte kan få till?
Det enda rimliga i min värld är att säljarj*vlen får ta tillbaka sina grejer om den inte kan leverera det den sålt.
Jag vet att NIBE har en dockning med sina värmepumpar mot vedpanna. https://varme.effecta.se/nibe-varmepump-vedpanna
Vet dock inte om styret i din värmepump kan hanteras liknande lösning så den blir automatiskt som du önskade.
Jag vet att NIBE har en dockning med sina värmepumpar mot vedpanna. https://varme.effecta.se/nibe-varmepump-vedpanna
Vet dock inte om styret i din värmepump kan hanteras liknande lösning så den blir automatiskt som du önskade.