61 212 läst ·
470 svar
61k läst
470 svar
Vad tycker ni om att man vill förbjuda biltvätt hemma?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 876 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 876 inlägg
Jag har inte tillgång till hela texten här, tyvärr: https://cirkulation.se/artiklar-och...r-kan-oka-reningsverkens-avskiljning-av-pfas/Claes Sörmland skrev:
Här forskar Uppsala vatten om det: https://www.uppsalavatten.se/om-oss...ing/avloppsvatten/pfas-rening-eu-life-projekt
Jag frågar igen: tror du att det blir a) lättare eller b) svårare att separera ut skadliga ämnen om koncentrationen är högre? Det går ju utmärkt att späda ut efter reningen.
Det är generellt lättare att rena upp ett kemiskt ämne om koncentrationen i startlösningen är högre. Men det är inte relevant i sammanhanget. Målet är inte att att rena upp dessa ämnen utan att ha ett avloppsvatten med så låg koncentration som möjligt. Det uppnås enklast genom att aldrig koncentrera dem från första början genom en centraliserad biltvätt. Så fort du skapar ett koncentrerat och kemiskt komplext avloppsvatten blir det svårare att rena det.kashieda skrev:
Inte heller jag kan läsa den första referensen annat än den korta ingressen.kashieda skrev:
Båda referenserna ger direkt stöd för att PFAS inte avskiljs i reningsverk. PFAS avskiljs således heller inte i de primitiva reningsverk som hanterar biltvättvatten. D v s samma uppgift som jag tidigare gav.
Jag hittar tyvärr inte referens till texten nu, men jag har läst att man försöker separera bort PFAS i reningsverken, just för att det är mycket vatten som passerar där.Claes Sörmland skrev:
Så om vi har 100 g av en skadlig kemikalie, som går ut i naturen, så är det bättre att vi har lite överallt än på ett ställe?Claes Sörmland skrev:
Det är generellt lättare att rena upp ett kemiskt ämne om koncentrationen i startlösningen är högre. Men det är inte relevant i sammanhanget. Målet är inte att att rena upp dessa ämnen utan att ha ett avloppsvatten med så låg koncentration som möjligt. Det uppnås enklast genom att aldrig koncentrera dem från första början genom en centraliserad biltvätt. Så fort du skapar ett koncentrerat och kemiskt komplext avloppsvatten blir det svårare att rena det.
Oftast är det så. Om vi bara kunde sprida ut det kemiska ämnet jämnt så är det inte ett problem. Särskilt i avloppsreningssammanhang är det inte sällan strategin. Men det är ofta lättare sagt än gjort att få till den där utspridningen eller utspädningen. Sen bryts det mesta ned biologiskt så har man bara spritt ut det så hanterar mikroberna det hela, tyvärr är processen kinetiskt lite långsam ibland, därmed smart att sprida ut det.kashieda skrev:
Och vissa kemikalier bioackumulerar, d v s livets metabolism motverkar utspädningen och om de är stabila blir de problem. PFAS är ju ett exempel på en extremt stabil grupp kemikalier. Kol-fluor-bindningen har ju den egenskapen.
När det gäller mikrobiotisk nedbrytning är det också något som ofta hjälps av högre koncentrationer, om det är speciella mikrober som bryter ner dem, eftersom de då får en chans att bli fler just där.Claes Sörmland skrev:
Oftast är det så. Om vi bara kunde sprida ut det kemiska ämnet jämnt så är det inte ett problem. Särskilt i avloppsreningssammanhang är det inte sällan strategin. Men det är ofta lättare sagt än gjort att få till den där utspridningen eller utspädningen. Sen bryts det mesta ned biologiskt så har man bara spritt ut det så hanterar mikroberna det hela, tyvärr är processen kinetiskt lite långsam ibland, därmed smart att sprida ut det.
Och vissa kemikalier bioackumulerar, d v s livets metabolism motverkar utspädningen och om de är stabila blir de problem. PFAS är ju ett exempel på en extremt stabil grupp kemikalier. Kol-fluor-bindningen har ju den egenskapen.
useless skrev:
Du använder kem för att ta bort skiten. Hade det försvunnit av regn så hade vi med ditt synsätt allvarliga miljöproblemG Greger_08 skrev:"– Många tror att det är kemikalierna som är det värsta. Men det är egentligen oljor och tungmetaller som har värst effekter på den allmänna hälsan."
Om vi bara pratar om oljor och tungmetaller som fastnat på bilen under färd vad är skillnaden om man spolar av den med vattenslangen eller låter bilen stå ute i regnet?.
Denna första mening saknar logik.F Fideliox skrev:
Det är ju inte så att kvarvarande smuts (om man nu undviker högtryckstvätt) försvinner genom trolleri.
Förr eller senare lossnar den någonstans.
Jag visste inte att det var olagligt, och genom en snabb googling hittade jag heller inget som stödjer (eller stjälper) dess laglighet. Du får gärna utveckla var jag hittar lag och ännu hellre brottsmål som jag kan använda mig av i min argumentation gentemot mina grannar. Går säkert att argumentera med någon paragraf i miljöbalken men det känns ganska trubbigt, så ett brottsmål vore toppen.B Bästerortarn skrev:Och jag tänker mig att dom flesta håller med om att det vore bra att ha grundläggande koll på fakta innan man mellan raderna försöker utmåla sig som lite bättre.
Det du beskriver är i princip redan förbjudet och det är väl ingen i tråden som har förordat att man ska låta dagvattensystemet ta hand om tvättvattnet.
Vad tror du själv påverkar mest/minst. Att köra några mil t.o.r. för att tvätta i en tvätthall eller att göra det på tomten hemma?
Om man kollar på ditt specifika fall med
1) åka till billtvätt eller
2) tvätta på gräsmattan med en biologisk barriär
vet jag inte riktigt, men jag skulle spontant gissa på 1.
En mer realistisk jämförelse vore att man även tar in alla som tvättar på hårdgjord yta och låter dagvattnet ta hand om det man inte vill se. Är väl svenskt vatten som har sin kampanj om biltvätt har jag för mig, så kanske är rimligt att räkna vattenverkens extra kostnader för rening också i summeringen över nytta vs orimligt lagkrav. Där kan jag tänka mig utan någon som helst insyn att privat båttrafik är en större källa, men blev nyfiken nu när jag skrev så googlade snabbt (ej faktagranskad):
Biltvätt (på egen tomt): 1 000 ton olja och 50 ton tungmetaller i naturen.
Privat båttrafik/år: Olja/bränslerester (inkl. oförbrända kolväten):
≈ 1 000–2 000 ton per år
Tungmetaller (från bottenfärger, särskilt koppar och zink):
≈ 300–500 ton per år
Men svårt att argumentera med siffrorna ovan när man inte har kunskap om dem, kanske är att jämföra äpplen med päron, vad vet jag? Oaktat är min första spontana tanke inte bortspolad, det verkar vettigt med en lag som polis faktiskt kan bötfälla med direkt istället för att gå via sinnessjuk dyr omväg via domstol. Behöver lagen vara utformad så att det är förbjudet överallt? Nej.
Lite OT, men i samma härad.
Bor på landet... Varje dag, pissar jag bak huset, en eller flera gånger.
Till saken hör att jag käkar mediciner, 8 st på morgon och 8 på kvällen.
- Om jag nyttjade kommunalt avlopp, tar fekalierna och annat stryk?
Måste jag kanske lämna in i täta fekaliepåsar?
Bor på landet... Varje dag, pissar jag bak huset, en eller flera gånger.
Till saken hör att jag käkar mediciner, 8 st på morgon och 8 på kvällen.
- Om jag nyttjade kommunalt avlopp, tar fekalierna och annat stryk?
Måste jag kanske lämna in i täta fekaliepåsar?
H Hybro skrev: