61 212 läst ·
470 svar
61k läst
470 svar
Vad tycker ni om att man vill förbjuda biltvätt hemma?
Bra, alltid smart att se om det tycks rimligt.P Peter787 skrev:Om man räknar lite på dina siffror får man rätt absurda resultat.
Säg att siffran 1000 ton olja släpps ut vid privat tvätt på egen tomt stämmer.
Vi har ca 5 miljoner bilar i trafik.
Av dessa är 1 miljon ägda av ett företag, så de går rimligtvis bort.
Andelen bilar som är ägda av villaägare är nog ganska stor, hittar inga exakta siffror, men säg 2/3, dvs. 2,7 miljoner bilar som tekniskt kan tvättas på egen tomt.
Det ger att varje bil skulle släppa ifrån sig nästan 4 deciliter olja vid tvätt per år, och då talar vi om tvätt av karossen, inte motortvätt..
Tar vi med faktorer som att biltvätt ute under vintern är ganska otrevligt, innebär det att utsläppen måste vara ännu större än 4 deciliter för att nå 1000 ton.
Din uppskattning gällande antal bilar verkar fullt rimlig. Jag tar den tillsammans med de uppgifter jag fick från min googling och ser vars vi kommer.
Källan på 1000 ton olja kommer från tekniska verken https://www.tekniskaverken.se/privat/vatten-och-avlopp/tvatta-bilen-hemma/ linköpings reningsverk om jag inte misstar mig), de skriver också att det sker ca 15 miljoner hemtvättar per år i Sverige. Nu har jag för mig att jag läst att trenden är sjukande, men vi utgår därifrån. Var tekniska verken har fått sina siffror ifrån vet jag inte.
1000 ton olja delat på 15 miljoner tvättar ger att varje tvätt avger ungefär 0,067 liter olja. Det vill säga, om din uppskattning om bilar stämmer, behöver varje bilägare i ditt urval tvätta bilen sex gånger per år (*redigerat: råkade skriva 4 först) för att släppa ut 4 decliter olja. Vilket låter rimligt? Många gör det inte 6 gånger per år, men andra gör det definitivt oftare. De som gör det oftare borde rimligtvis å andra sidan släppa ut mindre olja per tvätt, men här blir det lite spekulationer. Kanske bilen snabbt blir "mättad" med en viss mängd olja direkt och inte är linjär mot körd sträcka?
Klart intressant vore att se varifrån siffran 15 miljoner tvättar kommer ifrån.
Redigerat:
Brottsbalken får du släppa. Detta med utsläpp i allmän dagvattenavloppsanläggning regleras i lagen om allmänna vattentjänster. Regleringen finns i 21 § (LAV):E Ekna skrev:Jag visste inte att det var olagligt, och genom en snabb googling hittade jag heller inget som stödjer (eller stjälper) dess laglighet. Du får gärna utveckla var jag hittar lag och ännu hellre brottsmål som jag kan använda mig av i min argumentation gentemot mina grannar. Går säkert att argumentera med någon paragraf i miljöbalken men det känns ganska trubbigt, så ett brottsmål vore toppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommunen kan i de kommunala föreskrifter som man har beslutat om med stöd av LAV tydliggöra att vatten från biltvätt inte får släppas ut i dagvattenavloppet. Sök på Allmänna bestämmelser för vatten- och avloppsanläggningen (ABVA) för din kommun. Så här ser den bestämmelsen t ex ut för Stockholms stads allmänna avloppsanläggning:
https://www.stockholmvattenochavfall.se/globalassets/pdfer/riktlinjer/abva2018_svoa.pdf
Till detta finns ju miljöbalken och där kan miljöbrott faktiskt vara aktuellt. Det är miljöbalkens allmänna hänsynsregler som du bryter mot.
Läkemedel kommer ut via urinen från de flesta som tar någon medicin, så punkt 19 är tydligen skriven av en person med begränsade kunskaper.Claes Sörmland skrev:
Brottsbalken får du släppa. Detta med utsläpp i allmän dagvattenavloppsanläggning regleras i lagen om allmänna vattentjänster. Regleringen finns i 21 § (LAV):
[bild]
Kommunen kan i de kommunala föreskrifter som man har beslutat om med stöd av LAV tydliggöra att vatten från biltvätt inte får släppas ut i dagvattenavloppet. Sök på Allmänna bestämmelser för vatten- och avloppsanläggningen (ABVA) för din kommun. Så här ser den bestämmelsen t ex ut för Stockholms stads allmänna avloppsanläggning:
[bild]
[länk]
Till detta finns ju miljöbalken och där kan miljöbrott faktiskt vara aktuellt. Det är miljöbalkens allmänna hänsynsregler som du bryter mot.
Kalkhaltigt vatten orsakar avlagringar, så även detta är ett omöjligt krav att uppfylla för de flesta.
Det krävs ju rätt lite olja för att förstöra vatten, så man ska väl absolut tänka på detta.
Jag har nog tvättat bilen på tomten utan att tänka på detta.
Samtidigt tvättar jag med rätt lite kemikalier, avfettning mm. Och inte superofta. Och på grus.
Dammet på utemöbler mm - hur smutsig bilen blir att bara stå parkerad på gården - visar nog att i mitt fall så kommer mycket skit även från väg, järnväg och vad det kan vara som skapar skiten. Tyvärr tror jag att själva "körandet" är den stora boven, och den genererar ju utspritt skit överallt - som jag är övertygad om inte är bra. Men jag tror det mesta hamnar i naturen direkt, inte fastnar på bilen?
Det som kanske känns mer relevant är att under min gamla folkvagn som faktiskt släpper en droppe olja då och då lägga något som absorberar detta när den står parkerad...
Jag har nog tvättat bilen på tomten utan att tänka på detta.
Samtidigt tvättar jag med rätt lite kemikalier, avfettning mm. Och inte superofta. Och på grus.
Dammet på utemöbler mm - hur smutsig bilen blir att bara stå parkerad på gården - visar nog att i mitt fall så kommer mycket skit även från väg, järnväg och vad det kan vara som skapar skiten. Tyvärr tror jag att själva "körandet" är den stora boven, och den genererar ju utspritt skit överallt - som jag är övertygad om inte är bra. Men jag tror det mesta hamnar i naturen direkt, inte fastnar på bilen?
Det som kanske känns mer relevant är att under min gamla folkvagn som faktiskt släpper en droppe olja då och då lägga något som absorberar detta när den står parkerad...
Tillägg, såg nu att jag bara läste ditt sista inklipp... Får återkomma.Claes Sörmland skrev:
Brottsbalken får du släppa. Detta med utsläpp i allmän dagvattenavloppsanläggning regleras i lagen om allmänna vattentjänster. Regleringen finns i 21 § (LAV):
[bild]
[bild]
[länk]
Toppen, i ditt exempel läser jag dock avlopp, och stycket är under rubriken "Användning av den allmänna avloppsanläggningen", samt att de siktar in sig på att det inte får påverka reningsförmågan i avloppsverken. Det vill säga, bestämmelsen är inte riktad gentemot dagvattennätet som jag tolkar det, men det kanske är feltolkat?
Absolut skulle det kunna vara en förbrytelse mot miljöbalken, men bevisbördan blir något tyngre och svårjobbad än om polisen direkt fick möjlighet att skriva ut en bot. Men de kanske de kan redan nu utifrån miljöbalkens generella skrivelse? Är inte bevandrad i juridiska frågor över huvudet taget, men om det skulle vara så att polisen har den befogenhet skulle jag bli både förvånad och tycka att det vore helt fel.
Det allmänna dagvattenavloppsnätet är just ett avlopp. Bestämmelsen avser både de delar av den allmänna avloppet som är rent spillvattenavlopp, det som är rent dagvattenavlopp och det som är mixat (förekommer på sina håll i gamla delar av Stockholms stad).E Ekna skrev:Toppen, i ditt exempel läser jag dock avlopp, och stycket är under rubriken "Användning av den allmänna avloppsanläggningen", samt att de siktar in sig på att det inte får påverka reningsförmågan i avloppsverken. Det vill säga, bestämmelsen är inte riktad gentemot dagvattennätet som jag tolkar det, men det kanske är feltolkat?
Det mesta i samhället är ju inte reglerat via polisingripanden. För vanliga skötsamma invånare är det vanligen när man kör bil utanför pendlartider eller är onykter på allmän plats man ibland får obehaget att erfara polisens ingripanden. I övrigt lunkar livet vanligtvis på helt utan polisen om man inte har en kriminell livsstil.E Ekna skrev:Absolut skulle det kunna vara en förbrytelse mot miljöbalken, men bevisbördan blir något tyngre och svårjobbad än om polisen direkt fick möjlighet att skriva ut en bot. Men de kanske de kan redan nu utifrån miljöbalkens generella skrivelse? Är inte bevandrad i juridiska frågor över huvudet taget, men om det skulle vara så att polisen har den befogenhet skulle jag bli både förvånad och tycka att det vore helt fel.
Att vi skulle ha en särskild avloppspolis som förföljer människor som tvättar bilen så att vattnet rinner ned i dagvattenavloppet tror jag känns främmande för de flesta. Konsekvensen av detta feltramp är ju så minimal även om det kanske inte är önskvärt att det sker i stor skala för vissa dagvattenavloppsanläggningar med känsliga recipienter.
Vad trist att ni inte ens får avkalka kaffebryggaren eller rengöra diskmaskinen i Stockholm. Men ni kör väl ändå bara på köpelatte så det kvittar kanske? 😂😱🤓Claes Sörmland skrev:
Och innan någon hugger. Jag begriper givetvis att ni både avkalkar kaffebryggare och rengör diskmaskin, och att ni samlar upp giftvattnet efteråt och, antagligen iförd gasmask, kör giftet till återvinningscentralen. 🙃
PS. Hur gör ni förresten med diskvattnet? Yes är väl inget annat än ett kraftfullt lösningsmedel för fett så det lämnar ni väl också in som de goda samhällsmedborgare jag förutsätter att ni är?
Behövs inte går ju till ett reningsverk innan det åker ut i naturen..Alfredo skrev:
Vad trist att ni inte ens får avkalka kaffebryggaren eller rengöra diskmaskinen i Stockholm. Men ni kör väl ändå bara på köpelatte så det kvittar kanske? 😂😱🤓
[bild]
Och innan någon hugger. Jag begriper givetvis att ni både avkalkar kaffebryggare och rengör diskmaskin, och att ni samlar upp giftvattnet efteråt och, antagligen iförd gasmask, kör giftet till återvinningscentralen. 🙃
PS. Hur gör ni förresten med diskvattnet? Yes är väl inget annat än ett kraftfullt lösningsmedel för fett så det lämnar ni väl också in som de goda samhällsmedborgare jag förutsätter att ni är?
Det är redan förbjudet att tvätta på sånt sätt, när tvättvattnet riskerar att rinna ned i dagvattnet.D Dilato skrev:
Det måste du i så fall upplysa Stockholm Vatten och Avfall om, då de i sina villkor säger: "Fastighetsägare får inte tillföra avloppet lösningsmedel, avfettningsmedel, färger, olja, bensin eller annan petroleumprodukt, fett i större mängd, läkemedel eller sura, frätande eller giftiga vätskor".G Greger_08 skrev:
Avkalkningsmedel är tveklöst surt och diskmedel ett lösningsmedel avsett för avfettning. Alltså förutsätter jag att stockholmare gör sin plikt och deponerar detta på återvinningscentral!
Tänkte mest på din kommentar angående Yes..Alfredo skrev:
Det måste du i så fall upplysa Stockholm Vatten och Avfall om, då de i sina villkor säger: "Fastighetsägare får inte tillföra avloppet lösningsmedel, avfettningsmedel, färger, olja, bensin eller annan petroleumprodukt, fett i större mängd, läkemedel eller sura, frätande eller giftiga vätskor".
Avkalkningsmedel är tveklöst surt och diskmedel ett lösningsmedel avsett för avfettning. Alltså förutsätter jag att stockholmare gör sin plikt och deponerar detta på återvinningscentral!