Claes Sörmland
kashieda kashieda skrev:
Varför det?

Är det inte bättre att ta hand om föroreningarna just på ett ställe, där de har lite högre koncentration, så det går att få bort så mycket som möjligt på en gång?
Därför att miljöproblemet är just petroleumprodukternas eller tungmetallernas koncentrering. Och det vanliga sättet att ta hand om problemet är att spä ut det. Om man inte skapar höga koncentrationer från början skapar man således inget mlijöproblem som behöver hanteras.

Centrala biltvättar skapar således miljöproblem som måste hanteras.

• Gilla
Mikeken och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Därför att miljöproblemet är just petroleumprodukternas eller tungmetallernas koncentrering. Och det vanliga sättet att ta hand om problemet är att spä ut det. Om man inte skapar höga koncentrationer från början skapar man således inget mlijöproblem som behöver hanteras.

Centrala biltvättar skapar således miljöproblem som måste hanteras.
Du tänker att saker man inte känner doft eller smak av inte är skadligt, så om man bara spär ut det lite grann så blir det ofarligt?

• Wow
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
Ulf Peter och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
kashieda kashieda skrev:
Du tänker att saker man inte känner doft eller smak av inte är skadligt, så om man bara spär ut det lite grann så blir det ofarligt?
Nej, det handlar inte om doft och smak. Ditt uttalande antyder att du helt saknar naturvetenskaplig grundkunskap.

• Gilla
  • Haha
Mikeken och 11 till
  • Laddar…
Nej. Ditt uttalande antyder att du helt saknar naturvetenskaplig grundkunskap.
Tack du, den var fin.

Prova gärna att läsa på om cocktaileffekten.

• Gilla
Kätting och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
kashieda kashieda skrev:
Tack du, den var fin.
När du torgför att koncentration inte spelar roll för toxicitet och miljöpåverkan är det tyvärr så att du ser rätt obildad ut på den naturvetenskapliga sidan.

kashieda kashieda skrev:
Prova gärna att läsa på om cocktaileffekten.
Hur tänker du nu?

Nu är förvisso evidensen för cocktaileffekten generellt svag. Men om man nu vill fundera på den så måste ju utgångspunkten vara att inte koncentrera olika föroreningar på en plats, det ökar ju risken för en cocktaileffekt. Man ska alltså inte centralisera biltvättar.

• Gilla
Mikeken och 10 till
  • Laddar…
Man ska alltså inte centralisera biltvättar.
Nästan rätt: man ska inte släppa ut onyttiga saker, oavsett var. Om man ska spola sakerna av bilen är det bättre att göra det där de kan tas om hand.

Det är samma anledning som att folk inte ska bränna sopor hemma (om de nu inte har ordentlig rökgasrening).

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
kashieda kashieda skrev:
Nästan rätt: man ska inte släppa ut onyttiga saker, oavsett var. Om man ska spola sakerna av bilen är det bättre att göra det där de kan tas om hand.

Det är samma anledning som att folk inte ska bränna sopor hemma (om de nu inte har ordentlig rökgasrening).
Det är inte så enkelt att man kan kategorisera kemiska ämnen i "nyttiga" och "onyttiga". Det är ingen inneboende egenskap i olika kemiska ämnen. Istället handlar det mest och var och i vilken koncentration de finns.

Hanteringen handlar nästan alltid om att spä ut ämnen om de är toxiska eller orsakar problem. Det gäller även ditt exempel med sopförbränning, högre skorstenar ger bättre utspädning.

• Gilla
Mikeken och 4 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
så om man bara spär ut det lite grann så blir det ofarligt?
Så är det med många saker. Små mängder bittermandel i en kaka anses harmlöst och ofarligt medan stora mängder är dödligt.

• Gilla
Mikeken och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Så är det med många saker. Små mängder bittermandel i en kaka anses harmlöst och ofarligt medan stora mängder är dödligt.
Eller hur? Jag brukar ofta tillsätta lite DDT i mina kakor för den goda smaken, men jag är försiktigt så att det inte blir för mycket.

• Gilla
Evgu och 2 till
  • Laddar…
Det är inte så enkelt att man kan kategorisera kemiska ämnen i "nyttiga" och "onyttiga". Det är ingen inneboende egenskap i olika kemiska ämnen. Istället handlar det mest och var och i vilken koncentration de finns.

Hanteringen handlar nästan alltid om att spä ut ämnen om de är toxiska eller orsakar problem. Det gäller även ditt exempel med sopförbränning, högre skorstenar ger bättre utspädning.
Jag ser att du inte kommenterade rökgasreningen, men det kanske ryckte i kommentarsknappen för tidigt?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland
kashieda kashieda skrev:
Jag ser att du inte kommenterade rökgasreningen, men det kanske ryckte i kommentarsknappen för tidigt?
Vi diskuterar biltvättar. Ingen rökgasrening är aktuell.

Är du allvarlig med att du tror att centrala biltvättar är en bättre lösning än perifera sådana för miljön? Eller intar du bara en roll som djävulens advokat här?

• Gilla
  • Haha
orutti och 14 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
kashieda kashieda skrev:
Eller hur? Jag brukar ofta tillsätta lite DDT i mina kakor för den goda smaken, men jag är försiktigt så att det inte blir för mycket.
Troligen tillsätter du lite DDT när du bakar kakor om än inte för den goda smaken. Liksom att du tillsätter tungmetallen kadmium som inte minst kommer med vetemjölet från naturligt kadmium i marken och kanske från gödsel. Värst är väl ekoprodukter på denna front? Men eftersom koncentration är helt centralt för toxicitet så spelar det ingen större roll.

• Gilla
Mikeken och 4 till
  • Laddar…
Vi diskuterar biltvättar. Ingen rökgasrening är aktuell.

Är du allvarlig med att du tror att centrala biltvättar är en bättre lösning än perifera sådana för miljön? Eller intar du bara en roll som djävulens advokat här?
Nu har jag inte själv byggt någon biltvätt, så jag har inte läst på om regelverket, men visst fan finns det krav på viss filtrering av tvättvattnet, så att det inte går rakt ut i avlopp eller dagvatten?

Det kallas liknelse, men det kanske var lite svårt att greppa ett sånt koncept.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Troligen tillsätter du lite DDT när du bakar kakor om än inte för den goda smaken. Liksom att du tillsätter tungmetallen kadmium som inte minst kommer med vetemjölet från naturligt kadmium i marken och kanske från gödsel. Värst är väl ekoprodukter på denna front? Men eftersom koncentration är helt centralt för toxicitet så spelar det ingen större roll.
Uj, du missade ironin?

Nej, jag tillsätter inte extra kadmium. Det som tyvärr finns mjölet räcker lite väl bra.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
hsd
Biltvättarna är skyldiga att rena vattnet innan det går vidare till avloppsnätet

Men vart kommer smutsen ifrån...just från vägarna och det som inte fastnar på bilarna kommer att spolas ut i dagvattnet vid regn

• Gilla
Gillar att bygga och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.