Claes Sörmland
kashieda kashieda skrev:
Nu har jag inte själv byggt någon biltvätt, så jag har inte läst på om regelverket, men visst fan finns det krav på viss filtrering av tvättvattnet, så att det inte går rakt ut i avlopp eller dagvatten?
Ja det är tillståndspliktig miljöfarlig verksamhet att hantera avloppsvatten av denna typ. Hur väl den tillståndsprocessen faktiskt ger upphov till god rening i det enskilda fallet lär variera. När man koncentrererar föroreningar på detta sätt är det ju svårt att få ned koncentrationen på föroreningarna på utsläppssvattnet. En lösning är ju då helt slutna processvattensystem, då får man fast avfall från filtren att hantera istället. T ex genom att bränna dem eller lägga dem på deponi. Inte så bra och väldigt resurskrävande.

kashieda kashieda skrev:
Det kallas liknelse, men det kanske var lite svårt att greppa ett sånt koncept.
Vad är behovet av en liknelse när vi diskuterar en konkret naturvetenskaplig fråga? Det är ingen filosofisk moralfråga det handlar om, utan det är vanligt smutsigt tvättvatten från biltvättar.

• Gilla
TRJBerg och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja det är tillståndspliktig miljöfarlig verksamhet att hantera avloppsvatten av denna typ. Hur väl den tillståndsprocessen faktiskt ger upphov till god rening i det enskilda fallet lär variera. När man koncentrererar föroreningar på detta sätt är det ju svårt att få ned koncentrationen på föroreningarna på utsläppssvattnet. En lösning är ju då helt slutna processvattensystem, då får man fast avfall från filtren att hantera istället. T ex genom att bränna dem eller lägga dem på deponi. Inte så bra och väldigt resurskrävande.

Vad är behovet av en liknelse när vi diskuterar en konkret naturvetenskaplig fråga? Det är ingen filosofisk moralfråga det handlar om, utan det är vanligt smutsigt tvättvatten från biltvättar.
Att ta hand om utsläppen kontrollerat måste ju vara vettigare än att bara skicka ut dem? Om vi kan bli av med 50% av utsläppen innan de går till reningsverk blir vi av med hälften av dessa ämnen. De kommer alltså inte ut i omgivningen så att de kan komma tillbaka till dricksvatten eller i maten.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
kashieda kashieda skrev:
Att ta hand om utsläppen kontrollerat måste ju vara vettigare än att bara skicka ut dem? Om vi kan bli av med 50% av utsläppen innan de går till reningsverk blir vi av med hälften av dessa ämnen. De kommer alltså inte ut i omgivningen så att de kan komma tillbaka till dricksvatten eller i maten.
Men om du tvättar bilen hemma släpps ju ämnena inte alls ut utan stannar på din uppfarts mark eller gräsmatta och bryts ned. Inte tungmetaller förvisso men koncentrationen är så låg att de späds ut till ofarliga nivåer.

Sen lär det inte vara mer rening än den som biltvätten har. Släpper de ut vatten går den i dagvattnetavloppet och hamnar i en lokal sjö, ett vattendrag eller möjligen i havet. Där späds den ut.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Cheesen Cheesen skrev:
Bättre att tala om var det kommer ifrån. Man ska eliminera källan, inte orsaken.
Oljor och tungmetaller kommer främst från asfalten som följer med din bil hem. Och asfalten lossnar när vägbanan är blöt. Vägbanans fukt beror till 90% på mängden salt som är utspritt.
Så om jag förstår detta rätt.

Man bygger vägar av farliga tungmetaller.
Sen skvätter lite av detta upp på bilen som kör på asfalten.
Sen tvättar någon bilen hemma och det blir livsfarligt, eftersom vattnet från bilen rinner över den livsfarliga asfalten ner i en vägbrunn.

Men när vanligt regn faller på den tusentals mil långa livsfarliga asfalten är det ingen fara.
Inte heller när tusenbilar om dagen tvättas på samma ställe.

Inte helt uppenbart att se det här sambandet utan hjälp på traven. 🤔

• Gilla
Lajmen och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag var tvungen att kolla hur mycket biltvättar tillåts släppa ut. Här är t ex siffrorna för Svanenmärkta biltvättar. Vad sägs om att 1,5 g olja per tvättad personbil är OK att släppa rakt ut i det kommunala dagavloppet:

Skärmavbild 2026-04-26 kl. 15.27.14.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lär mer här (s. 23):

https://www.naturvardsverket.se/490...a02a/tillsynsvagledning-om-fordonstvattar.pdf

Inte så strikt tillämpning av miljökraven på de kommersiella biltvättarna verkar det som.

Tusen biltvättar och man får släppa ut 5 g (!) tungmetaller.

• Gilla
Gillar att bygga och 4 till
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
Man kan väl skilja lite på biltvätt och biltvätt... Det är en viss skillnad på att göra stora vårtvätten och vräka på två liter kallavfettning på den asfaltprickiga bilen och låta det rinna ner i närmsta dagvattenbrunn och ut i sjön vs att spola av lite grusvägsdamm hemma på den grusade uppfarten.

Jag ser ett problem med att alltid behöva göra minsta tvätt på macken också. För en del är ju en biltvätt något som alltid klaras av på tio minuter, men för en del av oss tar det lite längre i bland. Någon gång om året kör jag en seriös rengöring. Då är det tvätt, sedan låt torka något dygn och på det polering och lackskydd. Så då är ju frågan om jag ska hyra tvätthallen i tre dygn eller om jag bara ska tvätta bilen där och sedan köra hem och polera ovanpå vägdammet som kommer lägga sig på bilen när jag kör hem? Jag kommer nog fortsätta göra en avspolning hemma först...
Utmärkt inlägg. Du skrev det jag skulle vilja framföra i saken.

"Biltvätt" kan vara att 1) spola av dammet från karossen eller att 2) gå på under och över med kraftiga medel och faktiskt orsaka en del mindre nyttigt spillvatten. Dvs vid större behov kan man börja på en juste tvättplatta med oljeavskiljare och reningsverk, men åka hem och göra resten i lugn o ro.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Unikt namn Unikt namn skrev:
Så om jag förstår detta rätt.

Man bygger vägar av farliga tungmetaller.
Sen skvätter lite av detta upp på bilen som kör på asfalten.
Sen tvättar någon bilen hemma och det blir livsfarligt, eftersom vattnet från bilen rinner över den livsfarliga asfalten ner i en vägbrunn.

Men när vanligt regn faller på den tusentals mil långa livsfarliga asfalten är det ingen fara.
Inte heller när tusenbilar om dagen tvättas på samma ställe.

Inte helt uppenbart att se det här sambandet utan hjälp på traven. 🤔
Det är fordonen som står för föroreningarna, inte asfalten. Om man nu inte räknar med asfalten som en förorening i sig. Men den är ju rätt inert med liten miljöpåverkan.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Men om du tvättar bilen hemma släpps ju ämnena inte alls ut utan stannar på din uppfarts mark eller gräsmatta och bryts ned. Inte tungmetaller förvisso men koncentrationen är så låg att de späds ut till ofarliga nivåer.

Sen lär det inte vara mer rening än den som biltvätten har. Släpper de ut vatten går den i dagvattnetavloppet och hamnar i en lokal sjö, ett vattendrag eller möjligen i havet. Där späds den ut.
Du har spännande idéer om vad som bryts ned och hur fort.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Claes Sörmland
kashieda kashieda skrev:
Du har spännande idéer om vad som bryts ned och hur fort.
Kan du vara mer konkret? Är det något visst ämne du oroar dig för i biltvättssammanhang? Eller var det bara en spydighet?

• Gilla
fam-lundborg och 1 till
  • Laddar…
S
1777210473003.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vill inte stå nära den när den är igång. Men den sprider föroreningarna bra, liten koncentration.

• Haha
  • Gilla
Ingenjörshobby och 3 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Hamnar direkt i facket "lagar enbart folkpartister bryr sig om".
Du menar miljöpartister?.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Kan du vara mer konkret? Är det något visst ämne du oroar dig för i biltvättssammanhang? Eller var det bara en spydighet?
PFAS och PAH, till exempel.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Claes Sörmland
kashieda kashieda skrev:
PFAS går väl ändå inte att rena bort. Det hanteras genom utspädning i biltvättssammanhang, det hanteras inte. D v s existensen av denna ämnesgrupp talar mot att koncentrera biltvättandet till enstaka platser.

PAH bryts ned i jorden. Men knappast i en biltvätts oljeavskiljare.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Av nyfikenhet undrar jag hur PFAS kommer på bilen?

• Gilla
Lajmen och 4 till
  • Laddar…
MultiMan
M Manhunter skrev:
Du menar miljöpartister?.
Min erfarenhet av miljöpartister sedan partiet bildades är att de inte är särskilt laglydiga utan mer gillar symbolfrågor, typ kärnkraften.

• Gilla
Bästerortarn och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.