61 200 läst ·
470 svar
61k läst
470 svar
Vad tycker ni om att man vill förbjuda biltvätt hemma?
Ja det är tillståndspliktig miljöfarlig verksamhet att hantera avloppsvatten av denna typ. Hur väl den tillståndsprocessen faktiskt ger upphov till god rening i det enskilda fallet lär variera. När man koncentrererar föroreningar på detta sätt är det ju svårt att få ned koncentrationen på föroreningarna på utsläppssvattnet. En lösning är ju då helt slutna processvattensystem, då får man fast avfall från filtren att hantera istället. T ex genom att bränna dem eller lägga dem på deponi. Inte så bra och väldigt resurskrävande.kashieda skrev:
Vad är behovet av en liknelse när vi diskuterar en konkret naturvetenskaplig fråga? Det är ingen filosofisk moralfråga det handlar om, utan det är vanligt smutsigt tvättvatten från biltvättar.kashieda skrev:
Att ta hand om utsläppen kontrollerat måste ju vara vettigare än att bara skicka ut dem? Om vi kan bli av med 50% av utsläppen innan de går till reningsverk blir vi av med hälften av dessa ämnen. De kommer alltså inte ut i omgivningen så att de kan komma tillbaka till dricksvatten eller i maten.Claes Sörmland skrev:
Ja det är tillståndspliktig miljöfarlig verksamhet att hantera avloppsvatten av denna typ. Hur väl den tillståndsprocessen faktiskt ger upphov till god rening i det enskilda fallet lär variera. När man koncentrererar föroreningar på detta sätt är det ju svårt att få ned koncentrationen på föroreningarna på utsläppssvattnet. En lösning är ju då helt slutna processvattensystem, då får man fast avfall från filtren att hantera istället. T ex genom att bränna dem eller lägga dem på deponi. Inte så bra och väldigt resurskrävande.
Vad är behovet av en liknelse när vi diskuterar en konkret naturvetenskaplig fråga? Det är ingen filosofisk moralfråga det handlar om, utan det är vanligt smutsigt tvättvatten från biltvättar.
Men om du tvättar bilen hemma släpps ju ämnena inte alls ut utan stannar på din uppfarts mark eller gräsmatta och bryts ned. Inte tungmetaller förvisso men koncentrationen är så låg att de späds ut till ofarliga nivåer.kashieda skrev:
Sen lär det inte vara mer rening än den som biltvätten har. Släpper de ut vatten går den i dagvattnetavloppet och hamnar i en lokal sjö, ett vattendrag eller möjligen i havet. Där späds den ut.
Så om jag förstår detta rätt.Cheesen skrev:
Man bygger vägar av farliga tungmetaller.
Sen skvätter lite av detta upp på bilen som kör på asfalten.
Sen tvättar någon bilen hemma och det blir livsfarligt, eftersom vattnet från bilen rinner över den livsfarliga asfalten ner i en vägbrunn.
Men när vanligt regn faller på den tusentals mil långa livsfarliga asfalten är det ingen fara.
Inte heller när tusenbilar om dagen tvättas på samma ställe.
Inte helt uppenbart att se det här sambandet utan hjälp på traven. 🤔
Jag var tvungen att kolla hur mycket biltvättar tillåts släppa ut. Här är t ex siffrorna för Svanenmärkta biltvättar. Vad sägs om att 1,5 g olja per tvättad personbil är OK att släppa rakt ut i det kommunala dagavloppet:
Lär mer här (s. 23):
https://www.naturvardsverket.se/490...a02a/tillsynsvagledning-om-fordonstvattar.pdf
Inte så strikt tillämpning av miljökraven på de kommersiella biltvättarna verkar det som.
Tusen biltvättar och man får släppa ut 5 g (!) tungmetaller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lär mer här (s. 23):
https://www.naturvardsverket.se/490...a02a/tillsynsvagledning-om-fordonstvattar.pdf
Inte så strikt tillämpning av miljökraven på de kommersiella biltvättarna verkar det som.
Tusen biltvättar och man får släppa ut 5 g (!) tungmetaller.
Utmärkt inlägg. Du skrev det jag skulle vilja framföra i saken.B Bigfoot skrev:Man kan väl skilja lite på biltvätt och biltvätt... Det är en viss skillnad på att göra stora vårtvätten och vräka på två liter kallavfettning på den asfaltprickiga bilen och låta det rinna ner i närmsta dagvattenbrunn och ut i sjön vs att spola av lite grusvägsdamm hemma på den grusade uppfarten.
Jag ser ett problem med att alltid behöva göra minsta tvätt på macken också. För en del är ju en biltvätt något som alltid klaras av på tio minuter, men för en del av oss tar det lite längre i bland. Någon gång om året kör jag en seriös rengöring. Då är det tvätt, sedan låt torka något dygn och på det polering och lackskydd. Så då är ju frågan om jag ska hyra tvätthallen i tre dygn eller om jag bara ska tvätta bilen där och sedan köra hem och polera ovanpå vägdammet som kommer lägga sig på bilen när jag kör hem? Jag kommer nog fortsätta göra en avspolning hemma först...
"Biltvätt" kan vara att 1) spola av dammet från karossen eller att 2) gå på under och över med kraftiga medel och faktiskt orsaka en del mindre nyttigt spillvatten. Dvs vid större behov kan man börja på en juste tvättplatta med oljeavskiljare och reningsverk, men åka hem och göra resten i lugn o ro.
Det är fordonen som står för föroreningarna, inte asfalten. Om man nu inte räknar med asfalten som en förorening i sig. Men den är ju rätt inert med liten miljöpåverkan.Unikt namn skrev:
Så om jag förstår detta rätt.
Man bygger vägar av farliga tungmetaller.
Sen skvätter lite av detta upp på bilen som kör på asfalten.
Sen tvättar någon bilen hemma och det blir livsfarligt, eftersom vattnet från bilen rinner över den livsfarliga asfalten ner i en vägbrunn.
Men när vanligt regn faller på den tusentals mil långa livsfarliga asfalten är det ingen fara.
Inte heller när tusenbilar om dagen tvättas på samma ställe.
Inte helt uppenbart att se det här sambandet utan hjälp på traven. 🤔
Du har spännande idéer om vad som bryts ned och hur fort.Claes Sörmland skrev:
Men om du tvättar bilen hemma släpps ju ämnena inte alls ut utan stannar på din uppfarts mark eller gräsmatta och bryts ned. Inte tungmetaller förvisso men koncentrationen är så låg att de späds ut till ofarliga nivåer.
Sen lär det inte vara mer rening än den som biltvätten har. Släpper de ut vatten går den i dagvattnetavloppet och hamnar i en lokal sjö, ett vattendrag eller möjligen i havet. Där späds den ut.
PFAS går väl ändå inte att rena bort. Det hanteras genom utspädning i biltvättssammanhang, det hanteras inte. D v s existensen av denna ämnesgrupp talar mot att koncentrera biltvättandet till enstaka platser.kashieda skrev:
PAH bryts ned i jorden. Men knappast i en biltvätts oljeavskiljare.