64 870 läst ·
547 svar
65k läst
547 svar
Vad tycker ni om att man vill förbjuda biltvätt hemma?
Asfalten innehåller precis som råolja både oljor och metaller. Den nöts alltid men när den är blöt så hjälper vattnet till i själva slipprocessen. Det är därför du endast får potthål och liknande när det regnar eller på vintern när det är saltat.Unikt namn skrev:
Så om jag förstår detta rätt.
Man bygger vägar av farliga tungmetaller.
Sen skvätter lite av detta upp på bilen som kör på asfalten.
Sen tvättar någon bilen hemma och det blir livsfarligt, eftersom vattnet från bilen rinner över den livsfarliga asfalten ner i en vägbrunn.
Men när vanligt regn faller på den tusentals mil långa livsfarliga asfalten är det ingen fara.
Inte heller när tusenbilar om dagen tvättas på samma ställe.
Inte helt uppenbart att se det här sambandet utan hjälp på traven. 🤔
Risken är är att grundvattnet blir kontaminerat.H Hybro skrev:
Bäst att du pinkar i sluten tank och lämnar in för deponi 😵💫
Apropå det så är ju reglerna också som gjorda för att man som enskild inte ska göra små miljöförbättringar. Om man t.ex. tycker att det är dåligt att släppa ut tvättvatten och annat på sin lokala tomt och därför känner för att installera en oljeavskiljare hemma (inte helt gratis, men en överkomlig extrautgift för lite bättre samvete), så utgår myndigheterna från att det kommer att köa bilar runt hela kvarteret och ner till länsvägen för att få möjligheten att tvätta sin bil på ens tomt. Och att det därmed verkar vara krav på allehanda administration och avgifter årligen (vilket definitivt inte är något man vill ta på sig).Claes Sörmland skrev:
överförmynderi av miljömuppar eller som vanligt några som tjänar pengar på om det blev ett lagkrav..
Som tur är så är det bara önketänkande från branschen ännu
Skulle det bli verklighet så kommer inte jag att vara laglydig iaf
Nej det är bara att tvätta på . biltvätt sker bäst utspritt på olika platser där naturen kan ta hand om skiten mot att alla ska tvätta på ett ställe där all skit samlas
Och dagens biltvättar har ju höga krav på återvinning av tvättvatten och minskad vattenanvändning så många tvättar har stor problem vissa årstider och man tömmer även återvunnet vatten för det bli såna koncentrationer med skit så det strular i biltvätttarna.
Så nej jag tvättar helt enkelt mina fordon hemma och kommer fortsätta med det.. bor i sån mark där naturlig vattenrening sker snabbt då det är fullt med gamla sand och grustag runt oss...
Som tur är så är det bara önketänkande från branschen ännu
Skulle det bli verklighet så kommer inte jag att vara laglydig iaf
Nej det är bara att tvätta på . biltvätt sker bäst utspritt på olika platser där naturen kan ta hand om skiten mot att alla ska tvätta på ett ställe där all skit samlas
Och dagens biltvättar har ju höga krav på återvinning av tvättvatten och minskad vattenanvändning så många tvättar har stor problem vissa årstider och man tömmer även återvunnet vatten för det bli såna koncentrationer med skit så det strular i biltvätttarna.
Så nej jag tvättar helt enkelt mina fordon hemma och kommer fortsätta med det.. bor i sån mark där naturlig vattenrening sker snabbt då det är fullt med gamla sand och grustag runt oss...
Synsätt och synsätt det var mer en frågaH Hhallden skrev:
Men allt fastnar ju inte dampartiklar med spår av oljerester och tungmetaller lär det ju finnas gott om dock så lär dom ju finnas under bilen.
Spontant känns det som att vägbanorna på hårdtrafikerade vägar lär var fulla av dessa partiklar som spolas rak ned i dagvattnet vid regn och bör vara ett mycket större problem än att tvätta hemma.
Det kallas 'Symbolpolitik'...G Greger_08 skrev:Synsätt och synsätt det var mer en fråga..
Men allt fastnar ju inte dampartiklar med spår av oljerester och tungmetaller lär det ju finnas gott om dock så lär dom ju finnas under bilen.
Spontant känns det som att vägbanorna på hårdtrafikerade vägar lär var fulla av dessa partiklar som spolas rak ned i dagvattnet vid regn och bör vara ett mycket större problem än att tvätta hemma.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 271 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 271 inlägg
Eftersom jag vägrar att stödja click-bait-sajten Carup så googlade jag för att se om det är omskrivet någon annanstans. Det jag kan hitta är "https://www.sverigesradio.se/artikel/de-vill-forbjuda-att-tvatta-bilen-hemma-en-tydlig-lag", dvs en önskan från en representant för "Hållbar biltvätt" i ett inslag som är ett år gammalt.
Som vanligt plockar Carup något mer eller mindre substanslöst, skriver en artikel med en rubrik som genererar klick, och tjänar pengar på att tusentals personer klickar på länken. Den dagen det kommer något på andra ställen, något konkret kan jag bry mig. Jag fortsätter nog att bojkotta Carup.
Som vanligt plockar Carup något mer eller mindre substanslöst, skriver en artikel med en rubrik som genererar klick, och tjänar pengar på att tusentals personer klickar på länken. Den dagen det kommer något på andra ställen, något konkret kan jag bry mig. Jag fortsätter nog att bojkotta Carup.
Om man räknar lite på dina siffror får man rätt absurda resultat.E Ekna skrev:Jag visste inte att det var olagligt, och genom en snabb googling hittade jag heller inget som stödjer (eller stjälper) dess laglighet. Du får gärna utveckla var jag hittar lag och ännu hellre brottsmål som jag kan använda mig av i min argumentation gentemot mina grannar. Går säkert att argumentera med någon paragraf i miljöbalken men det känns ganska trubbigt, så ett brottsmål vore toppen.
Om man kollar på ditt specifika fall med
1) åka till billtvätt eller
2) tvätta på gräsmattan med en biologisk barriär
vet jag inte riktigt, men jag skulle spontant gissa på 1.
En mer realistisk jämförelse vore att man även tar in alla som tvättar på hårdgjord yta och låter dagvattnet ta hand om det man inte vill se. Är väl svenskt vatten som har sin kampanj om biltvätt har jag för mig, så kanske är rimligt att räkna vattenverkens extra kostnader för rening också i summeringen över nytta vs orimligt lagkrav. Där kan jag tänka mig utan någon som helst insyn att privat båttrafik är en större källa, men blev nyfiken nu när jag skrev så googlade snabbt (ej faktagranskad):
Biltvätt (på egen tomt): 1 000 ton olja och 50 ton tungmetaller i naturen.
Privat båttrafik/år: Olja/bränslerester (inkl. oförbrända kolväten):
≈ 1 000–2 000 ton per år
Tungmetaller (från bottenfärger, särskilt koppar och zink):
≈ 300–500 ton per år
Men svårt att argumentera med siffrorna ovan när man inte har kunskap om dem, kanske är att jämföra äpplen med päron, vad vet jag? Oaktat är min första spontana tanke inte bortspolad, det verkar vettigt med en lag som polis faktiskt kan bötfälla med direkt istället för att gå via sinnessjuk dyr omväg via domstol. Behöver lagen vara utformad så att det är förbjudet överallt? Nej.
Säg att siffran 1000 ton olja släpps ut vid privat tvätt på egen tomt stämmer.
Vi har ca 5 miljoner bilar i trafik.
Av dessa är 1 miljon ägda av ett företag, så de går rimligtvis bort.
Andelen bilar som är ägda av villaägare är nog ganska stor, hittar inga exakta siffror, men säg 2/3, dvs. 2,7 miljoner bilar som tekniskt kan tvättas på egen tomt.
Det ger att varje bil skulle släppa ifrån sig nästan 4 deciliter olja vid tvätt per år, och då talar vi om tvätt av karossen, inte motortvätt..
Tar vi med faktorer som att biltvätt ute under vintern är ganska otrevligt, innebär det att utsläppen måste vara ännu större än 4 deciliter för att nå 1000 ton.
Logik är inget som miljömmupparna kommit underfund med än.G Greger_08 skrev:"– Många tror att det är kemikalierna som är det värsta. Men det är egentligen oljor och tungmetaller som har värst effekter på den allmänna hälsan."
Om vi bara pratar om oljor och tungmetaller som fastnat på bilen under färd vad är skillnaden om man spolar av den med vattenslangen eller låter bilen stå ute i regnet?.