61 196 läst ·
470 svar
61k läst
470 svar
Vad tycker ni om att man vill förbjuda biltvätt hemma?
Jag tycker spontant att det låter som en god ide. Jag ser gärna att alla som tvättar av bilen på gatan slutar med det, några har gjort det efter påpekande att smutsvattnet rinner direkt ned till badplatsen utan någon som helst filtrering, men inte alla.
Jag tänker mig att alla håller med om att det är bra att vi begränsar utsläpp av oljor/tungmetaller i livs-, dricks- och badvatten, frågan är hur man gör det effektivast. Jag är inte främmande för att lagstiftning är en effektiv och gångbar väg framåt.
Nu tvättar alla här inne såklart bara sin bil en gång om året med en biologisk barriär emellan, tumme upp, men så tycks långt ifrån alla göra.
Jag tänker mig att alla håller med om att det är bra att vi begränsar utsläpp av oljor/tungmetaller i livs-, dricks- och badvatten, frågan är hur man gör det effektivast. Jag är inte främmande för att lagstiftning är en effektiv och gångbar väg framåt.
Nu tvättar alla här inne såklart bara sin bil en gång om året med en biologisk barriär emellan, tumme upp, men så tycks långt ifrån alla göra.
Man kan väl skilja lite på biltvätt och biltvätt... Det är en viss skillnad på att göra stora vårtvätten och vräka på två liter kallavfettning på den asfaltprickiga bilen och låta det rinna ner i närmsta dagvattenbrunn och ut i sjön vs att spola av lite grusvägsdamm hemma på den grusade uppfarten.
Jag ser ett problem med att alltid behöva göra minsta tvätt på macken också. För en del är ju en biltvätt något som alltid klaras av på tio minuter, men för en del av oss tar det lite längre i bland. Någon gång om året kör jag en seriös rengöring. Då är det tvätt, sedan låt torka något dygn och på det polering och lackskydd. Så då är ju frågan om jag ska hyra tvätthallen i tre dygn eller om jag bara ska tvätta bilen där och sedan köra hem och polera ovanpå vägdammet som kommer lägga sig på bilen när jag kör hem? Jag kommer nog fortsätta göra en avspolning hemma först...
Jag ser ett problem med att alltid behöva göra minsta tvätt på macken också. För en del är ju en biltvätt något som alltid klaras av på tio minuter, men för en del av oss tar det lite längre i bland. Någon gång om året kör jag en seriös rengöring. Då är det tvätt, sedan låt torka något dygn och på det polering och lackskydd. Så då är ju frågan om jag ska hyra tvätthallen i tre dygn eller om jag bara ska tvätta bilen där och sedan köra hem och polera ovanpå vägdammet som kommer lägga sig på bilen när jag kör hem? Jag kommer nog fortsätta göra en avspolning hemma först...
Robert Dimmlich i reportaget företräder Organisationen Sveriges Servicestationer, klart han vill ha bort tvättandet hemma för att driva trafik till medlemmarnas stationer. Hans miljöargument blir ett slag i luften för mig. Tvättar bilen en gång/vecka, oftast på någon gör-det-själv-anläggning men tvekar inte att göra det hemma.
Det är knappast tillåtet idag. Regleras i lagen om allmänna vattentjänster och lokala ABVA som kommunen har tagit för den allmänna dagvattenanläggningen. Helt parallellt ligger 9 kap. miljöbalken om miljöfarlig verksamhet som jag antar lägger ett tillståndskrav på denna verksamhet (Jag skarvar nu gällande miljöbalken för den är så komplex. Korrigera mig!)F Fideliox skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Jag köpte 5 liter Tordosol för 10 år sedan och den räcker fortfarande. Behöver man 2 liter per tvätt måste det vara ren skit (!). Köp effektivare medel!
@Claes Sörmland Lite nya lagar är väl aldrig fel? Något ska ju alla utredare göra. De kan inte bara fika sig igenom skattepengarna. (kan finnas spår av ironi)
@Claes Sörmland Lite nya lagar är väl aldrig fel? Något ska ju alla utredare göra. De kan inte bara fika sig igenom skattepengarna. (kan finnas spår av ironi)
Jag tvättar på garageuppfarten som är belagd med grus. Det rinner inte ut en droppe på vägen utanför och således inte heller något i dagvattenbrunnen. Jag kommer fortsätta tvätta så oavsett regelverk. Alternativet att köra 7 km enkel väg till en tvättstation är ju så mycket sämre på alla sätt.
Det verkar vara en produkt som bygger på lacknafta när jag tittar på säkerhetsdatabladet. Det avdunstar rätt snabbt så är mest ett hälsoproblem i slutna lokaler.MultiMan skrev:
Det kommer säkert, bara att luta sig tillbaka. Hela samtiden vill ju bara reglera mer och mer.MultiMan skrev:
Nu citerar jag ur minnet men Cicero sade något i stil med att ju närmare imperiets fall desto galnare blir lagarna och det verkar fortfarande stämma väl.
Då är det värre med avfettning och kladd från entreprenadmaskinerna.
När man tar hetvattentvätten och hyvlar bort lagren efter centralsmörjning så det ligger ett kilo fett på backen efteråt och inser det bara behövdes 3 omgångar med avfettning.
Bilarna tar väl bara en halvliter snäll avfettning och lite schampo. Inget värre.
Salterna från vintern har ingen bett om så de utsläppen är självförvållat av folkvalda.
När man tar hetvattentvätten och hyvlar bort lagren efter centralsmörjning så det ligger ett kilo fett på backen efteråt och inser det bara behövdes 3 omgångar med avfettning.
Bilarna tar väl bara en halvliter snäll avfettning och lite schampo. Inget värre.
Salterna från vintern har ingen bett om så de utsläppen är självförvållat av folkvalda.
Bättre att tala om var det kommer ifrån. Man ska eliminera källan, inte orsaken.G Greger_08 skrev:"– Många tror att det är kemikalierna som är det värsta. Men det är egentligen oljor och tungmetaller som har värst effekter på den allmänna hälsan."
Om vi bara pratar om oljor och tungmetaller som fastnat på bilen under färd vad är skillnaden om man spolar av den med vattenslangen eller låter bilen stå ute i regnet?.
Oljor och tungmetaller kommer främst från asfalten som följer med din bil hem. Och asfalten lossnar när vägbanan är blöt. Vägbanans fukt beror till 90% på mängden salt som är utspritt.
Varför det?Claes Sörmland skrev:
Oerhört olyckligt att koncentrera föroreningarna till enstaka platser för biltvätt. Mycket bättre om biltvättandet sker så utspritt och perifert som möjligt, mycket mindre miljöbelastning.
Vi borde överväga förbud mot kommersiella biltvättar av miljöskäl. Finns ingen anledning att stödja en så nedsmutsande bransch.
Är det inte bättre att ta hand om föroreningarna just på ett ställe, där de har lite högre koncentration, så det går att få bort så mycket som möjligt på en gång?
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 668 inlägg
Och jag tänker mig att dom flesta håller med om att det vore bra att ha grundläggande koll på fakta innan man mellan raderna försöker utmåla sig som lite bättre.E Ekna skrev:Jag tycker spontant att det låter som en god ide. Jag ser gärna att alla som tvättar av bilen på gatan slutar med det, några har gjort det efter påpekande att smutsvattnet rinner direkt ned till badplatsen utan någon som helst filtrering, men inte alla.
Det du beskriver är i princip redan förbjudet och det är väl ingen i tråden som har förordat att man ska låta dagvattensystemet ta hand om tvättvattnet.
Vad tror du själv påverkar mest/minst. Att köra några mil t.o.r. för att tvätta i en tvätthall eller att göra det på tomten hemma?
Ja, inför de sådana här absurda lagar så är det väl tveksamt om man kan anse att man lever i frihet. Inte ens Stasi hade nog kunnat hitta på sådana här absurda förbud vad gäller vad folk får och inte får göra. Jag tar för givet att trabantägarna själva fick tvätta sina ögonstenar.B Bitterhetsakademin skrev: