61 196 läst ·
470 svar
61k läst
470 svar
Vad tycker ni om att man vill förbjuda biltvätt hemma?
Precis det som kommunen ger som rekommendation.D Dilato skrev:
https://kalmar.se/bygga-bo-och-miljo/kemikalier/bilen.html
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 315 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 315 inlägg
Antar att det tagits upp tidigare men tvättar bilen på min uppfart till garaget .
Där är det lerjord i botten med ett lager makadam , ca 5 -10 cm .
Vägar i området är asfalterade och finns ej ngt dagvattenavlopp i min närhet .
Där är det lerjord i botten med ett lager makadam , ca 5 -10 cm .
Vägar i området är asfalterade och finns ej ngt dagvattenavlopp i min närhet .
Oerhört olyckligt att koncentrera föroreningarna till enstaka platser för biltvätt. Mycket bättre om biltvättandet sker så utspritt och perifert som möjligt, mycket mindre miljöbelastning.
Vi borde överväga förbud mot kommersiella biltvättar av miljöskäl. Finns ingen anledning att stödja en så nedsmutsande bransch.
Vi borde överväga förbud mot kommersiella biltvättar av miljöskäl. Finns ingen anledning att stödja en så nedsmutsande bransch.
"– Många tror att det är kemikalierna som är det värsta. Men det är egentligen oljor och tungmetaller som har värst effekter på den allmänna hälsan."
Om vi bara pratar om oljor och tungmetaller som fastnat på bilen under färd vad är skillnaden om man spolar av den med vattenslangen eller låter bilen stå ute i regnet?.
Om vi bara pratar om oljor och tungmetaller som fastnat på bilen under färd vad är skillnaden om man spolar av den med vattenslangen eller låter bilen stå ute i regnet?.
En högtryckstvätt får ju loss mer skit än lite regn. T ex Bromsdamm, oljerester, asfaltstänk, däckrester, tungmetaller mm. Sen har vi kallavfettning och diverse starka medel. Känns sådär att få ner det till sjön där ungarna sedan badar och folk fiskar.useless skrev:
Jag tvättar bara 2 gånger per år och då kostar jag på det 100kr per gång i tvätthall. Dessutom bekvämare än hemma då jag inte behöver asa ut tvätten osv. Sett över vad en bil kostar i månaden så tycker inte jag det är farligt. Sen absolut kan man ju ha långt till tvätthall och det är ju ett problem. Men någon gång besöker man väl ändå civiliserat område för att handla proviant t ex? Passa på och tvätta då kanske? 🤔
Redigerat:
Varför ska du hälls det i sjön?F Fideliox skrev:En högtryckstvätt får ju loss mer skit än lite regn. T ex Bromsdamm, oljerester, asfaltstänk mm. Sen har vi kallavfettning och diverse starka medel. Känns sådär att få ner det till sjön där ungarna sedan badar.
Jag tvättar bara 2 gånger per år och då kan jag kosta på det 100kr per gång i tvätthall. Dessutom snabbare än hemma då jag inte behöver asa ut tvätten osv.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 315 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 315 inlägg
Från min kärra , Audi 2018 , så finns inget oljeläckage .G Greger_08 skrev:"– Många tror att det är kemikalierna som är det värsta. Men det är egentligen oljor och tungmetaller som har värst effekter på den allmänna hälsan."
Däremot så finns det tungmetaller / metaller mm. från vägen / bromsar .
Har dock keramiska bromsbelägg så mycket små mängder med koppar .
Håller med!Alfredo skrev:
Trams som inte leder till nåt annat än en monopolställning till dagens (redan nu) dyra tvättar.
Alla ställen har inte ens gör det själv hallar. Kul att förstöra bilen på nån borsttvätt (även högtryck). Bilsäljaren tom varnade mig att inte spruta högtryck på vissa sensorer.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 329 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 329 inlägg
Och Carup plockar upp det för de är GENIER och tjänar stora pengar på att en miljon arga gubbar läser och upprört kommenterar deras artiklar så de får ännu mer spridning!K Kasken skrev: