60 474 läst ·
470 svar
60k läst
470 svar
Vad tycker ni om att man vill förbjuda biltvätt hemma?
Som jag förstått det så räckte det med att man på något vis kunde anses kompetent för att få pyssla med el hemma. Det är en milsvidd skillnad mot idag.useless skrev:
Jag har t.ex. gått teknisk linje med elinriktning på gymnasiet, och jag har för mig att det räckte. Folk utan elutbildning men som t.ex. jobbat med el i yrkeslivet eller gjort lumpen och där sysslat med el var också ok.
Skulle säga att det var rätt självreglerande. Folk som inte kan något om el är oftast ovilliga att göra eljobb själva, det krävs intresse/erfarenhet för att man ska göra det.
Ja, före 1919 kanske.L lbgu skrev:
För några decennier sedan hade man möjlighet att ta ut en B-behörighet efter gymnasieingenjörsexamen från 4-årig elteknisk linje. Men det skulle man ansöka om hos Elsäkerhetsverket. Det var inte fritt fram bara för att man gått klart skolan och tyckte man var kompetent nog.
Håller med, med en förtydligande, att man ska göra en analys av på att 10.000 bilar ska åka och stå på kö för att komma på en bil tvätt, ofta in till en stad. Mot att enstaka på inom en begränsad område tvättar sina bilar utanför dörren på landet..?!.. Kostnad, utsläpp, transportering och i annat fall, tillbyggnader av tvätthallar. Miljötänkande? Tvättar bara på våren till sen höst, 1 gång i mån med grönsåpa från Änglamark.. 🤗Alfredo skrev:
L lbgu skrev:
Alla har vi fel ibland. 😉L lbgu skrev:
ELSÄK-FS 2017:2 listar de få tillåtna undantagen som en lekman får göra:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får nog skilja på hur många agerade i praktiken från vad som faktiskt var tillåtet.
Jag har full förståelse om man inte vill tvätta så ofta, det argumenterar jag inte emot.F Fideliox skrev:Äsch.
Absolut, känns bara helt meningslöst att tvätta i slask Skåne då den blir skitig på 2 sekunder. När jag var yngre tvättade jag ofta. Blir typ när jag bytar däcken. Jag får leva med att den blir lite rostig, det är ok för mig. När jag var yngre tvättade jag ofta. Men nu med familj,hus och jobb har jag andra prioriteringar. Jag lägger hellre tiden på annat. På min dödsbädd kommer jag inte ligga och bekymra mig för lite rost. Vad jag däremot antagligen ångrar är att jag inte la mer tid på barnen.
Men det uppstår ett stort ökat slitage på bilen vilket i sin tur gör att bilar kanske får skrotas i förtid på grund av att man har misskött skötsel av karossen, vilket i sin tur också är dåligt för miljön.
P Peter787 skrev:
Många bilar drar mycket mindre olja än det du skriver, detta är ju ett värde som bilen KAN dra, inte vad den gör. Enligt texten så förbränns ju hälften, då blir det inte många droppar kvar som dessutom då ska träffa bilen. Aldrig någonsin sett en bil vara fet av olja innan faktiskt.P Peter787 skrev:Du kanske ska titta på denna artikeln från Motormännens riksförbund : M
De anger att vissa biltillverkare anger att deras bilar kan dra 0,5 - 0,6 liter motorolja per 100 mils körning.
Cirka hälften av den oljan kan antas förbrännas under förbränningstakten, hälften åker ut under avgastakten utan förbränning.
Så att anta att våra bilar blir duschade med oljedroppar under körning är nog en realitet.
Och naturligtvis sköljs en stor del av denna oljefilm bort av vanligt regn.
Jag tror däremot att stor del av oljan som rinner av bilen vid tvätt kommer från hjulhus och motorrum där antingen motorn, växellådan, stötdämpare med mera läcker. Mycket vanligt med olja bemängda hjulhus på bilar som har ett oljeläckage på motorn.
Nej, men eftersom det räckte med att ha gått klart skolan för att få behörigheten så var det i princip fritt fram. På samma sätt kunde du antagligen få denna behörighet ifall du jobbat med el inom industrin ett tag eller gjort lumpen som signalmekaniker.useless skrev:
Så jämfört med idag då du inte får jobba med elen hemma även om du varit anställd som elektriker i 40 år så är det en milsvid skillnad.
Stötdämpare som läckt olja har jag bytt flera ggr.H hablam skrev:Många bilar drar mycket mindre olja än det du skriver, detta är ju ett värde som bilen KAN dra, inte vad den gör. Enligt texten så förbränns ju hälften, då blir det inte många droppar kvar som dessutom då ska träffa bilen. Aldrig någonsin sett en bil vara fet av olja innan faktiskt.
Jag tror däremot att stor del av oljan som rinner av bilen vid tvätt kommer från hjulhus och motorrum där antingen motorn, växellådan, stötdämpare med mera läcker. Mycket vanligt med olja bemängda hjulhus på bilar som har ett oljeläckage på motorn.
Men det är ju inget nytt. Du blandar äpplen och päron. Att det var enklare att få en begränsad behörighet förr i tiden är inte samma sak som att alla fick pula med elen bara man tyckte sig ha rätt kompetens som du skrev tidigare.L lbgu skrev:
🌞 Biltvätt hemma? Ja, jag tycker det kan vara okej, men det bör tas fram speciella rengöringsmedel som är miljövänliga och anpassade för detta ändamål. Kanske borde man också fundera över vad hemma” innebär. Hur man bor, i vilken typ av bostadsområde, vart vattnet tar vägen osv. Hur ska ev förbud efterlevas? Ska grannar fotografera och anmäla varandra? Känner på mig att polisen inte kommer att prioritera att åka på denna typ av ärenden.
🔥 Själv har jag mycket större problem med alla idioter som ska tända grillen med tändvätska snart. Trots att det finns bra alternativ till tändvätska, envisas många med denna illaluktande vätska, vars lukt sprider sig i området och drabbar andra helt hänsynslöst! Människor med luftrörsproblem, astma som tvingas att gå in i sitt hus med stängda dörrar och fönster.
🍁 Eller de snåla typerna som absolut vägrar att åka till tippen med sitt trädgårdsavfall; löv, grenar mm. Som istället väljer att tända en brasa eller elda i en tunna och även där hindrar sina grannar i bostadsområdet från att vara utomhus i vårvärmen. DET ÄR HÖJDEN AV EGOISM! Alla måste ju andas och man kommer inte undan.
🤔 Det konstiga är att många behöver lagstiftning till saker som borde vara SJÄLVKLARA. Många av frågorna här i forumet handlar om sunt förnuft, vilket i många fall verkar vara en BRISTVARA..
🔥 Själv har jag mycket större problem med alla idioter som ska tända grillen med tändvätska snart. Trots att det finns bra alternativ till tändvätska, envisas många med denna illaluktande vätska, vars lukt sprider sig i området och drabbar andra helt hänsynslöst! Människor med luftrörsproblem, astma som tvingas att gå in i sitt hus med stängda dörrar och fönster.
🍁 Eller de snåla typerna som absolut vägrar att åka till tippen med sitt trädgårdsavfall; löv, grenar mm. Som istället väljer att tända en brasa eller elda i en tunna och även där hindrar sina grannar i bostadsområdet från att vara utomhus i vårvärmen. DET ÄR HÖJDEN AV EGOISM! Alla måste ju andas och man kommer inte undan.
🤔 Det konstiga är att många behöver lagstiftning till saker som borde vara SJÄLVKLARA. Många av frågorna här i forumet handlar om sunt förnuft, vilket i många fall verkar vara en BRISTVARA..
Jag skrev väl att man fick göra det om man kunde anses kompetent. Och ansågs man kompetent så kunde man få behörighet. Så kunde man på något sätt visa att man hade kompetensen så gick det att få behörighet. Vidhåller att detta är en milsvid skillnad mot hur det är idag.useless skrev: