61 207 läst ·
470 svar
61k läst
470 svar
Vad tycker ni om att man vill förbjuda biltvätt hemma?
Bra!L Ludde67 skrev:
Alla kemiska ämnen så som avfettning, bilschampo mm går antingen ner i grundvattnet eller så åker det vidare via dagvattnet ner i närmsta vattendrag. Ämnen som är mycket svåra för naturen att bryta ner, och de ska inte dit.
Det stämmer ju inte.L lbgu skrev:
Utbildningen är ett formellt krav, sen tillkommer intygad praktik som en annat formellt krav.
Och när man uppfyller bägge dessa och har papper på det så ansöker man om en behörighet (idag kallas det auktorisation) betalar en avgift och så småningom får man detta godkänt, får något papper på detta och blir införd i registret över behöriga/auktoriserade.
Sen är det i princip fritt fram.
Men fortfarande bara "i princip", för man får fortfarande inte göra saker som man inte behärskar.
Det finns massor med saker inom elområdet som jag får utföra med min auktorisation, men dock inte behärskar, och därför vare sig får eller vill jag göra det.
@lbgu , det är lika bra att du ger dig, du har helt enkelt fel, du har för länge sedan missuppfattat något, och trott fel hela tiden.
Det är lika bra att du inser det nu, samt slutar att säga/skriva sånt som inte är sant.
No offense, bara att det blir bäst så, du slutar att missinformera och har lärt dig lite mer, det blir bra så.
Fanns någon myndighet där man kunde ansöka om behörighet. Som nämnts räckte det med att man gått vissa gymnasieutbildningar. Jag är rätt säker på att du fick behörighet om du kunde skicka in intyg som visade att du t.ex. jobbat som elektriker inom industrin ett tag eller gjort lumpen som t.ex. signalmekaniker.Alfredo skrev:
Det finns många orter helt utan publik biltvättmöjlighet. Hur långt anser du det är rimligt att åka innan miljöskadorna på grund av resan överstiger de av tvätten hemma?K Kane skrev:
Jag minns en resa i Norrlands inland för många år sedan. När jag kom till Åsele ville jag tvätta bilen. Frågade på en mack och fick svaret att den närmaste biltvätten fanns i Lycksele, ca nio mil bort enkel väg. Borde jag ha åkt?
Jodå, sedan 1993 har det varit elsäkerhetsverket som man ansöker hos (den resan har jag ju själv gjort), innan dess var det en enhet som hette elsäkerhetsbyrån, som har sorterat under, i kronologisk ordning, Kungliga kommerskollegium, Statens industriverk, Statens energiverk, Närings- och teknikutvecklingsverket.L lbgu skrev:
Det har alltid varit en myndighetsuppgift, ja sedan 1919 då ...
Jag pratar om hur det var tidigare. Jag gick 4-årig teknisk linje på gymnasiet med elinriktning på 80-talet. Då sas det att det gav behörighet för att hempula el. Jag hade glömt/missat att man tydligen behövde skicka in en ansökan för att få behörigheten. Men visst några veckors praktik var ju obligatoriskt i utbildningen så det kanske är den du tänker på..Mikael_L skrev:
Att det kanske var enklare att få behörighet tidigare är något helt annat än vad du skrev för en stund sedan.L lbgu skrev:
L lbgu skrev:
L lbgu skrev:
Nej, det krävdes 2 års allsidig praktik, som skulle fyllas in av den behörige på samma firma som du arbetat på för att erhålla din praktik.L lbgu skrev:Jag pratar om hur det var tidigare. Jag gick 4-årig teknisk linje på gymnasiet med elinriktning på 80-talet. Då sas det att det gav behörighet för att hempula el. Jag hade glömt/missat att man tydligen behövde skicka in en ansökan för att få behörigheten. Men visst några veckors praktik var ju obligatoriskt i utbildningen så det kanske är den du tänker på..
Själv gick jag 4-årig el/tele, det räckte inte, men hade jag gått 4'a årig el/elkraft, så skulle jag haft all nödvändig teori.
(men inte de där två årens nödvändig praktik)
Så jag var tvungen att läsa två kurser till, på distans, när jag bestämde mig för min nya yrkesväg.
Här har du lite mer info om vilka formella krav som ställs
https://fluxio.se/forum/utbildning-kurser-massor/29041-ang-ansokan-om-bb1-behorighet.html
Här har du en sida med de blanketter för intyg som används idag.
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/arenden-och-handlingar/blanketter/
När jag tog ut min behörighet såg de annorlunda ut.
Det var mer detaljerat olika delar av praktiken, att man jobbat ett visst minimum med olika moment.
Jag hittar ingen sådan nu, jag har nästan garanterat den som PDF på någon dator/hårddisk någonstans, men ids inte leta nu.
Och detta var om man ville ha ut en BB-behörighet, en sådan där leksaksbehörighet som ger en rätt att koppla in och ur tvättmaskiner och sätta upp ett extra uttag i ett rum, men typ inget mer.Mikael_L skrev:
En AB-behörighet krävde 4 års praktik, samt en utbildning till (som man aldrig har kunnat få på gymnasieskola), idag läser de flesta denna som distanskurs hos någon av de utbildningsföretag som har denna, brukar kosta 20-35.000, och ta ett par hundra timmar, utspridda över någon tid som företaget eller du bestämmer över.
Här är det däremot lite intressant, för de som läste civilingenjör elkraft, på KTH eller Chalmers, de hade ett lindrigare krav på praktikens längd, jag vill minnas att det var bara 2 år.
Men detta togs bort redan under -90-talet tror jag, åtminstone levde det inte speciellt länge efter år 2000, om det nu inte försvann i slutet av 90-talet.
Och ärligt talat, det var ju ingen som läste en sådan utbildning som hade någon användning av en elinstallationsbehörighet, de skulle ju aldrig komma att stå och skruva ändå.