L lbgu skrev:
Jag pratar om lagen som kom för ca. 10 år sedan som tvingar folk att anlita elfirmor för att utföra elarbeten hemmet som är mer komplicerade än att byta trasiga säkringar.
Vilken lag? Så har det varit långt mycket längre än tio år.

• Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
M Millanmagia skrev:
Avfettningsmedel.
Fast då borde det ju räcka med att förbjuda användning av vissa kemikalier vid privattvätt av bil. Själv tvättar jag bara med vatten/borste, så jag tillför inga extra kemikalier utan flyttar bara lite smuts från vägarna till min tomt..

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det är väl inte grundvatten som blir kontaminerat av biltvätt som åker ner i dagvattenledningar, det är väl sjöar och vattendrag i första hand?
Jo men så är det men för den skull är det väl onödigt att skita ner marken! Nu tar man ju inte dricksvatten direkt från sjöar utan vattnet pumpas först genom en grusås för att renas… i vart fall i Halmstad!

Alfredo Alfredo skrev:
Vilken lag? Så har det varit långt mycket längre än tio år.
Jag är lite osäker på antalet år, men det handlar garanterat om 2000-talet. Det kom någon lagstiftning om att man måste använda företag med någon särskild 'licens' för att utföra elarbeten i hemmet.

• Haha
kashieda
  • Laddar…
Frågan om antalet tvättplatser kommer väl iofs att lösas om efterfrågan finns. Dvs. slutar många att tvätta hemma och börjar använda tvättstationerna kommer de att byggas ut/nya att byggas.

K
D Dilato skrev:
Vattnet i en borrad brunn kommer väl inte från ytan på marken runt om kring.

Vattennivån i min grävda brunn påverkas inte ett dugg av eventuella skyfall runt huset heller.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Med borrade brunnar så tar du vatten från fossilt vatten i berggrunden. Så utgångspunkten är att det tar väldigt lång tid för vattnet att ta sig från ytan ned till brunnen.
Ni har säkert rätt. Dock har jag tex 6 gånger högre blynivå än tjänligt. Första frågan från Debe (vattenrening) var om det funnits en deponi i närheten. Jag har dock inte gjort någon bakterieanalys.

L lbgu skrev:
Fast då borde det ju räcka med att förbjuda användning av vissa kemikalier vid privattvätt av bil. Själv tvättar jag bara med vatten/borste, så jag tillför inga extra kemikalier utan flyttar bara lite smuts från vägarna till min tomt..
Jag tvättar med handdiskmedel, oftast yes (som ju är Svanenmärkt).
Screenshot_2026-04-28-12-53-09-022_com.android.chrome.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

useless useless skrev:
I min närhet finns det en fristående tvättstation vad jag vet och den är i Gävle 5 mil bort. Sen finns det fortfarande några bensinmackar där man kan hyra tvätthall, men t ex Circle K har en enda norr om Uppsala. Den är i Jokkmokk...

Dock verkar det finnas bra täckning i södra Sverige:
[länk]
Det är det jag menar, om det inte finns manuella tvättstationer kan man INTE heller förbjuda att tvätta av bilen hemma.

Vi i Norrland har ju inte samma utbud som i Södra Sverige avseende det mesta förutom skövlade skogar och vindkraftverk. Då är vi välförsedda.
Och nu också elpriser som södra Sverige.
Ibland och på vissa företeelser är vi jämlika.

Å Ådi88 skrev:
Det är det jag menar, om det inte finns manuella tvättstationer kan man INTE heller förbjuda att tvätta av bilen hemma.
Av vilken anledning då?

L lbgu skrev:
Det kom någon lagstiftning om att man måste använda företag med någon särskild 'licens' för att utföra elarbeten i hemmet.
De första reglerna kring behörighet kom 1919. De har givetvis justerats genom åren men någon större skillnad kring elarbete i hemmet i närtid känner jag inte till.

Tänker du möjligtvis på ändringen behörighet till auktorisation? Den påverkade väl mest elinstallationsföretagen.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
De första reglerna kring behörighet kom 1919. De har givetvis justerats genom åren men någon större skillnad kring elarbete i hemmet i närtid känner jag inte till.
Det är en väldig skillnad. Tidigare kunde man göra eljobb i hemmet ifall man själv eller den som gjorde det ansågs kompetent att göra det. Idag kan du ha jobbat på en elfirma med att dra el hos privatpersoner i 40 år, men du får inte göra det hemma eftersom du inte anses behörig ifall du gör det själv och inte som anställd. Helt absurt och enda skälet är att elfirmorna ska få monopol på jobbet. Får hoppas att tvättbolagen inte anlitar samma lobbyistfirma som elföretagarna gjorde.

L lbgu skrev:
Tidigare kunde man göra eljobb i hemmet ifall man själv eller den som gjorde det ansågs kompetent att göra det.
Det verkar finnas en del missförstånd här. Kanske @Bo.Siltberg eller @Mikael_L hittar hit och reder ut frågan.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
L Ludde67 skrev:
Kravet: Förbud mot biltvätt hemma i ny lag | Carup.se [länk]
Och exakt vem skulle kunna stoppa dig från att tvätta din bil inne i ditt garage?

L lbgu skrev:
Det är en väldig skillnad. Tidigare kunde man göra eljobb i hemmet ifall man själv eller den som gjorde det ansågs kompetent att göra det. Idag kan du ha jobbat på en elfirma med att dra el hos privatpersoner i 40 år, men du får inte göra det hemma eftersom du inte anses behörig ifall du gör det själv och inte som anställd. Helt absurt och enda skälet är att elfirmorna ska få monopol på jobbet. Får hoppas att tvättbolagen inte anlitar samma lobbyistfirma som elföretagarna gjorde.
Det har "alltid" varit förbjudet för lekmän att utföra elinstallationsarbete förutom några få enkla undantag. De reglerna ser likadana ut nu som för 100 år sedan.
Den största förändringen med den senaste större uppdateringen av lagstiftningen är att man lagt över mer ansvar på företaget. Numera ska företaget ha auktorisation och ett egenkontrollprogram där det framgår vilka som får utföra vilka arbetsuppgifter på företagets uppdrag.
Det som kan vara lite förvirrande och sticka i ögonen är att det inte ställs några krav på kompetens hos den som utför elinstallationsarbete åt ett auktoriserat elinstallationsföretag. Anställda utan egen auktorisation får inte heller utföra några elinstallationsjobb på fritiden oavsett hur avancerade arbetsuppgifter som utförs under arbetstid.

Och ja, de nya reglerna är såklart ett beställningsjobb från branschens lobbyister.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
L lbgu skrev:
Tidigare kunde man göra eljobb i hemmet ifall man själv eller den som gjorde det ansågs kompetent att göra det. Idag kan du ha jobbat på en elfirma med att dra el hos privatpersoner i 40 år, men du får inte göra det hemma eftersom du inte anses behörig ifall du gör det själv och inte som anställd.
Alfredo Alfredo skrev:
Det verkar finnas en del missförstånd här. Kanske @Bo.Siltberg eller @Mikael_L hittar hit och reder ut frågan.
Ja det är som Alfredo är inne på.
1904 kom de första föreskrifterna (det var från kungliga kommerskollegium, för därunder sorterade frågor om el och elsäkerhet där i början, elsäkerhetsverket är en otroligt ung myndighet, frågorna har sorterat under kommerskollegium, statens industriverk, statens energiverk, Närings och teknikutvecklingsverket osv, innan man till sist bildade en egen myndighet för detta, allt detta skriver jag bara för att folk ska tro att jag kan något om detta ;) ).
Dessa allra första föreskrifter från 1904 var endast utförandeföreskrifter, dvs reglerade HUR en elanläggning skulle vara utförd, men inget om VEM som utförde detta.
Och ärligt talat, det var faktiskt inte viktigt på den tiden, för det var i stort sett endast elverkets egen personal som utförda alla installationer.

Sen började det bildas ett entreprnörsväsende, och elverken lejde ut alltmer av utförandet, och under 1'a VK så "spårade det ur", anläggningarna blev sämre utförda och dödstalen sköt i höjden, så 1919 kom första föreskriften som reglerade VEM som fick utföra elarbeten.
Så sedan 1919 har det aldrig varit fritt att göra eljobb, vare sig man vet vad man gör eller inte.

Efter 1919 växte det fram en hel del bulvanverksamhet, på det sätt att de som hade blivit bemyndigade att få utföra elarbete "gav bort" (ja sålde då troligtvis) rätten till andra att utföra elarbeten "på deras behörighet", det var ju en nödvändig konstruktion för att kunna anställa samt få in en återväxt inom branschen.
Så 1939 kom nästa utgåva av föreskrifter som nu reglerade detta lite hårdare, och krävde att det skulle finnas ett anställningsförhållande för att man skulle ha rätt att arbeta inom någon annans behörighet.

(Jag har hittat lite av förarbeten och debatter inför dessa två föreskrifter, 1919 och 1939, och det är väldigt tydligt vad som drev fram dessa och deras lydelser)

Och detta förhållande förblev sedan helt oförändrat fram till 2013, då man lättade lite på just kravet om anställningsförhållande, det blev återigen möjligt att lagligt låta någon utföra elarbeten under sin behörighet, utan att de behövde vara anställda i samma företag.
Detta var i ärlighetens namn en justering för att anpassa sig som verkligheten hade varit i många år, dvs elfirmor lånade folk mellan varandra, det hade börjat dyka upp bemanningsföretag osv.

Sen kom ju den nya elsäkerhetslagen några år senare, där man gjorde om konstruktionen från 1919 ganska ordentligt, men utan att släppa på möjligheten att göra hempul.

Det har alltid varit tillåtet att byta vissa saker - OM man har tillräcklig kunskap.
Det tillåtna har varit att byta:
Porslinssäkring och glödlampor
Strömbrytare och vägguttag, om det byts till samma sort (dvs inte mellan jordat/ojordat etc)
Fast monterad ljusarmatur i torra bostadsrum.

• Gilla
  • Älska
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.