61 205 läst ·
470 svar
61k läst
470 svar
Vad tycker ni om att man vill förbjuda biltvätt hemma?
Jo men så har jag oxå gjort men började tänka om för ett par år sedan, att det är ju inte alls bra att släppa ut div mer eller mindre giftiga kemikalier som sedan rinner ner till grundvattnet…Alfredo skrev:
Det beror naturligtvis på var hemma är, så rent generellt går det givetvis inte att svara på var vattnet tar vägen, vilket du nog förstod redan innan du frågade.
Är du verkligen intresserad vart just mitt biltvättvatten tar vägen, om jag tvättar bilen där jag brukar på min fastighet, så sugs vattnet upp av jorden under gräsmattan där jag utför tvätten. Den första dosen avfettning brukar dock en grusplan få ta hand om då gräset inte alltid uppskattar avfettningsmedel.
Med borrade brunnar så tar du vatten från fossilt vatten i berggrunden. Så utgångspunkten är att det tar väldigt lång tid för vattnet att ta sig från ytan ned till brunnen. Men sen kommer verkligheten in. T ex kanske berget är fullt av sprickor så att ytvatten leds ned i berget. Och ditt foderrör kanske är illa utfört och otätt så att ytvatten rinner rakt ned i borrhålet.K Koffekvarn skrev:
Om du har ytvatten i din borrade brunn hittar man ofta bakterier från ytan i den (vissa odlingsbara bakterier, t ex E. coli).
Avfettningsmedel.L lbgu skrev:Fast vad är skillnaden mot ifall man inte haft en bil? Nu har ju bilen hämtat lite skit från vägen som går ut i dagvattnet vid garageuppfarten. Men annars hade ju skiten gått ut i dagvattnet vid vägen. Det enda som bilen gör är ju att flytta lite skit från vägen till garageuppfarten eller var man nu tvättar bilen.
Det är väl inte grundvatten som blir kontaminerat av biltvätt som åker ner i dagvattenledningar, det är väl sjöar och vattendrag i första hand?J Jonas56 skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 859 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 859 inlägg
Sedan 1989 är det krav på trevägskatalysator i Sverige. Kalifornien var allra först vad jag minns och Volvo byggde sådana bilar redan på 1970-talet. De hade ofta en lambda-symbol i grillen för att visa nymodigheten.P Peter787 skrev:Du kanske ska titta på denna artikeln från Motormännens riksförbund : M
De anger att vissa biltillverkare anger att deras bilar kan dra 0,5 - 0,6 liter motorolja per 100 mils körning.
Cirka hälften av den oljan kan antas förbrännas under förbränningstakten, hälften åker ut under avgastakten utan förbränning.
Så att anta att våra bilar blir duschade med oljedroppar under körning är nog en realitet.
Och naturligtvis sköljs en stor del av denna oljefilm bort av vanligt regn.
Det systemet rensar bort i princip alla föroreningar, inklusive oförbrända kolväten. Bara koldioxid, kvävgas och vatten blir kvar. Bilbesiktningen testar detta på olika sätt, bl a genom CO tomgång, CO förhöjd tomgång 2500rpm, lambdavärde och HC. HC är kolväten. Så fort katalysatorn inte klarar av sin funktion med att förbränna t ex oljerester så stiger HC. Maxgräns är 100.
Jag har haft 2 olika bilar sedan 2000, en 1991 BMW 535 och sedan 14 år en 2002 Saab 9-5 2.0t. Båda har alltid legat under 10 i HC vid alla besiktningar, oftast 0-3, dvs i princip inga mätbara kolväten kvar i avgaserna. Detta trots riktigt gamla bilar, men som servats regelbundet.
Nu är väl denna artikel typ 1 år gammal. Och det blev väl inte så mycket med de.L Ludde67 skrev:
Man brukar väl säga att
Har du asfalterad uppfart rinner vattnet ner i brunnen och tillbaka i ditt eget dricksvatten. Har man grusad eller stenlagd uppfart är de ok.. eller ja , betydligt bättre. 🙂
Man kan fråga sig vart BILEN fått dessa farliga kemiska ämnen som blir så farligt att tvätta av hemma vid och inte på de mycket få manuella tvättstationer som finns kvar???L Ludde67 skrev:
Automattvättar finns till överflöd men det innebär också lackskador på bilen vilket blir kostsamt för ägaren. Lägre inbytespris.
Är de så farligt att tvätta av bilen hemma kanske förbjudet måste utökas till att inbegripa alla asfaltsvägar med körförbud där de mesta miljö-ovänliga ämnena samlas mycket från tunga transporter med läckande hydraulolja. Vid blöta vägar fastnar dessa produkter på bilen och hade vi inte kört på asfaltsvägarna har dessa ämnen legat kvar.
Byråkrater med sympatier till MP eller mycket påverkan från lobbyister till detta URBOTA idiotiska förslag.
Tror på dina ord om mindre drivmedelS Sinuhe skrev:Hehe killen jobbar för bensinstationernas förening. De är desperata för elbilsägare köper ingen bensin av dom och laddar sina bilar mest hemma eller på elnät bolagens publika laddstolpar. Mackarna tappar bens och diesel försäljn men också annan merförsäljn och riskerar att läggas ned. Nu vill han ha iaf tvättmonopol för sina medlemmar mackarna som börjat dö ut redan. Då får hans mackar tvätta också elbilar och hoppas sälja dyr varmkorv m bröd ( ex OK 64 kr).
men resten är lite mer svammel i mina öron! Det är ju inte han dvs. ägaren till macken som bestämmer om det skall vara tillåtet eller ej utan det styrs av kommunen!
Absolut var man bo.Alfredo skrev:
I Norrland och min stad finns det just nu bara 4 st nya ute platser och 8 st platser inomhus. På en befolkning på ca 35000.
Utanför stadskärnan kan det eventuellt finnas några till utanför min vetskap.
I min närhet finns det en fristående tvättstation vad jag vet och den är i Gävle 5 mil bort. Sen finns det fortfarande några bensinmackar där man kan hyra tvätthall, men t ex Circle K har en enda norr om Uppsala. Den är i Jokkmokk...Alfredo skrev:
Dock verkar det finnas bra täckning i södra Sverige:
https://www.circlek.se/biltvatt/sjalvtvatt
Jag tycker kanske inte att antalet i sig är så viktigt. Däremot vill jag helst att de finns i områden där jag normalt rör mig och att de är så många så att man normalt enkelt får en plats utan någon längre väntetid. Där jag bor är det så även om vissa dagar är väldigt populära och bör undvikas, typ första "fantastiska" vårdagen på en helg efter byte till sommardäck.Å Ådi88 skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 167 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 167 inlägg
Förr i tiden hade alla mackar tvätthall, en del hade automattvätt ( ofta även en liten verkstad dessutom)
Numera är dessa antingen ombyggda till korvmoj , cafeteria eller snabbköp och spelcentral
I den mån det finns kvar byggnad brevid pumparna
Numera är dessa antingen ombyggda till korvmoj , cafeteria eller snabbköp och spelcentral
I den mån det finns kvar byggnad brevid pumparna
Jag pratar om lagen som kom för ca. 10 år sedan som tvingar folk att anlita elfirmor för att utföra elarbeten hemmet som är mer komplicerade än att byta trasiga säkringar. Den var helt uppenbart ett beställningsjobb från elföretagarbranschen för att de skulle kunna tjäna mer pengar..Fairlane skrev: