60 475 läst ·
470 svar
60k läst
470 svar
Vad tycker ni om att man vill förbjuda biltvätt hemma?
Jag antar att det är här våra åsikter går isär något. Jag ser att du har rätt att kommunen har möjlighet att reglera så att tvätt på uppfart skulle vara förbjudet. Men jag antar att det i praktiken blir ett tillsynsärende hos den lokala kommuntjänstemannen (om kommunen har ett förbud). Inget ont om hen men det är inte direkt så att jag personligen skulle darra i knävecken för risken att bli påkommen om jag tvättade bilen på garageuppfarten och lät vattnet rinna ut på gatan.Claes Sörmland skrev:
Det allmänna dagvattenavloppsnätet är just ett avlopp. Bestämmelsen avser både de delar av den allmänna avloppet som är rent spillvattenavlopp, det som är rent dagvattenavlopp och det som är mixat (förekommer på sina håll i gamla delar av Stockholms stad).
Det mesta i samhället är ju inte reglerat via polisingripanden. För vanliga skötsamma invånare är det vanligen när man kör bil utanför pendlartider eller är onykter på allmän plats man ibland får obehaget att erfara polisens ingripanden. I övrigt lunkar livet vanligtvis på helt utan polisen om man inte har en kriminell livsstil.
Att vi skulle ha en särskild avloppspolis som förföljer människor som tvättar bilen så att vattnet rinner ned i dagvattenavloppet tror jag känns främmande för de flesta. Konsekvensen av detta feltramp är ju så minimal även om det kanske inte är önskvärt att det sker i stor skala för vissa dagvattenavloppsanläggningar med känsliga recipienter.
Om det skulle bli inskrivet i ordningsbotskatalogen (https://www.aklagare.se/om-oss/dokument/ordningsbotskatalog/) så att polisen skulle kunna utfärda en bot direkt så tror jag fler dels skulle bli uppmärksammade på problemet, och tänka sig för en extra gång innan eventuell överträdelse. Givetvis skulle det inte vara någon dedikerad avloppspolis, men likt att alla poliser kan ge böter för trafikbrott, spela för hög (dunka-dunka)musik, nedskräpning, alkoholförtäring, urinering mm.. Sedan vill jag absolut inte se ett totalförbud mot privat tvätt, men jag är inte främmande för ett förbud (med större tyngd jämfört med dagens) mot privat tvätt där miljökonsekvenserna trots allt ändå inte tycks vara försumbara.
Här får jag väl också slänga in att jag inte heller inom detta område besitter någon sakkunskap, utan förlitar mig på att Svenskt vatten, Naturvårdsverket, en doktorand som forskade på miljökonsekvenser av privat biltvättande (kort privat pratstund, har för mig att det var hur olika växter tog upp olika typer av föroreningar), med flera, har en bättre bild över det än jag, och de tycks vara rörande överens om att det helt klart är att föredra att åka till en anläggning.
Redigerat:
Hehe killen jobbar för bensinstationernas förening. De är desperata för elbilsägare köper ingen bensin av dom och laddar sina bilar mest hemma eller på elnät bolagens publika laddstolpar. Mackarna tappar bens och diesel försäljn men också annan merförsäljn och riskerar att läggas ned. Nu vill han ha iaf tvättmonopol för sina medlemmar mackarna som börjat dö ut redan. Då får hans mackar tvätta också elbilar och hoppas sälja dyr varmkorv m bröd ( ex OK 64 kr).L Ludde67 skrev:
Det beror naturligtvis på var hemma är, så rent generellt går det givetvis inte att svara på var vattnet tar vägen, vilket du nog förstod redan innan du frågade.J Jonas56 skrev:
Är du verkligen intresserad vart just mitt biltvättvatten tar vägen, om jag tvättar bilen där jag brukar på min fastighet, så sugs vattnet upp av jorden under gräsmattan där jag utför tvätten. Den första dosen avfettning brukar dock en grusplan få ta hand om då gräset inte alltid uppskattar avfettningsmedel.
Fast om en normal bil blir sprejad med minst 4 deciliter olja per år, som normalt hamnar på tomten om man tvättar där, får man ju en kontinuerlig underredsbehandling av hela bilen, då ska man ju låta oljan sitta kvar som rostskydd.H hablam skrev:
Att kommuner kan instifta regler baserade på principen om att sila mygg och svälja kameler, är känt sedan länge, men man får som invånare hantera detta med sunt fönuft, dvs. skita i dessa regler.E Ekna skrev:Jag antar att det är här våra åsikter går isär något. Jag ser att du har rätt att kommunen har möjlighet att reglera så att tvätt på uppfart skulle vara förbjudet. Men jag antar att det i praktiken blir ett tillsynsärende hos den lokala kommuntjänstemannen (om kommunen har ett förbud). Inget ont om hen men det är inte direkt så att jag personligen skulle darra i knävecken för risken att bli påkommen om jag tvättade bilen på garageuppfarten och lät vattnet rinna ut på gatan.
Om det skulle bli inskrivet i ordningsbotskatalogen ([länk]) så att polisen skulle kunna utfärda en bot direkt så tror jag fler dels skulle bli uppmärksammade på problemet, och tänka sig för en extra gång innan eventuell överträdelse. Givetvis skulle det inte vara någon dedikerad avloppspolis, men likt att alla poliser kan ge böter för trafikbrott, spela för hög (dunka-dunka)musik, nedskräpning, alkoholförtäring, urinering mm.. Sedan vill jag absolut inte se ett totalförbud mot privat tvätt, men jag är inte främmande för ett förbud (med större tyngd jämfört med dagens) mot privat tvätt där miljökonsekvenserna trots allt ändå inte tycks vara försumbara.
Här får jag väl också slänga in att jag inte heller inom detta område besitter någon sakkunskap, utan förlitar mig på att Svenskt vatten, Naturvårdsverket, en doktorand som forskade på miljökonsekvenser av privat biltvättande (kort privat pratstund, har för mig att det var hur olika växter tog upp olika typer av föroreningar), med flera, har en bättre bild över det än jag, och de tycks vara rörande överens om att det helt klart är att föredra att åka till en anläggning.