L lbgu skrev:
Fast vad är skillnaden mot ifall man inte haft en bil? Nu har ju bilen hämtat lite skit från vägen som går ut i dagvattnet vid garageuppfarten. Men annars hade ju skiten gått ut i dagvattnet vid vägen. Det enda som bilen gör är ju att flytta lite skit från vägen till garageuppfarten eller var man nu tvättar bilen.
Är du korkad på riktigt?!

• Haha
Huddingebo
  • Laddar…
J JeJö skrev:
Det bör vara tillåtet om man inte använder miljöfarliga rengöringsprodukter och vanligt kranvatten
Janne 76
Nej, åk till en bilvätt.

S SaltaBiten skrev:
Har du svårt att förstå? Men allvarligt, vad var fel i min text?

G Greger_08 skrev:
"– Många tror att det är kemikalierna som är det värsta. Men det är egentligen oljor och tungmetaller som har värst effekter på den allmänna hälsan."

Om vi bara pratar om oljor och tungmetaller som fastnat på bilen under färd vad är skillnaden om man spolar av den med vattenslangen eller låter bilen stå ute i regnet?.
Och eftersom tungmetaller och dylikt kommer från vägen, måste man väl först förbjuda att det regnar på vägarna.

S SaltaBiten skrev:
Det där var allt lite otrevligt skrivit.

S SaltaBiten skrev:
Nej, åk till en bilvätt.
Har du några vetenskapliga argument som styrker din rekommendation, som inte redan avfärdats i trådens tidigare diskussioner eller är din rekommendation enbart känslomässigt grundad?

• Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Fast vad är skillnaden mot ifall man inte haft en bil? Nu har ju bilen hämtat lite skit från vägen som går ut i dagvattnet vid garageuppfarten. Men annars hade ju skiten gått ut i dagvattnet vid vägen. Det enda som bilen gör är ju att flytta lite skit från vägen till garageuppfarten eller var man nu tvättar bilen.
Du vet väl att du inte får transportera miljöfarligt avfall själv, det är kommunen som ska göra sånt.
Så kör du skitig bil bryter du mot avfallsförordningen.

• Haha
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
storstad problem heter det =)

• Gilla
  • Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
L Ludde67 skrev:
Kravet: Förbud mot biltvätt hemma i ny lag | Carup.se [länk]
Fullkommligt vettlöst, varför det ??? Man säger att bilar är oljiga och förorenade på utsidan??? Ang. oljiga: och varifrån skulle den komma? Vävhusgaser leds in till insugningsluften och förbränns. Alla bilar har väl oxå avgasröret bakåt, om några fasta föroreningar kommer ur motorn, fast vilka då? Ang. smutsig utsida så består väl den mest av vägdamm och salt vintertid. Vägdamm är väl till 100% naturprodukter och salt är ett grundämne. NÄ SKITSNACK !!!

D Dilato skrev:
Så kör du skitig bil bryter du mot avfallsförordningen
Om du är på väg till återvinningscentralen är det OK. 😂

• Haha
fribygg och 1 till
  • Laddar…
HogeN HogeN skrev:
storstad problem heter det =)
Nej, det heter storstadsproblem.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Nu inväntar vi extra skatt för gratis parkering på egen uppfart eller gård. 25:-/timme är rimligt

När jag ska tvätta ordentligt så åker jag till Glimra eller liknande tvättstation, kör med egen alkalisk+kall-avfettning och fälgrent och spolar av och sen kör hem och tvättar med schampo och torkar i lugn o ro. Ingen har reagerat och gör dom det så kommer jag argumentera

Alfredo Alfredo skrev:
Om du är på väg till återvinningscentralen är det OK. 😂
Jag är alltid på väg dit jag kan faktiskt inte påminna mig en enda gång jag kört hemifrån utan att ha *skräp* med mig i bagaget.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Skillnaden är vem som är ansvarig. Kommunen kan få anlägga någon slags rening av dagvattnet om det behövs för att vattenkvaliteten ska vara god. På samma sätt är du ansvarig för utsläpp från din fastighet.

S Stefan Rudmark skrev:
Nu inväntar vi extra skatt för gratis parkering på egen uppfart eller gård. 25:-/timme är rimligt
Jag betalar redan kommunal avgift för det ( och annan användning av min mark) så gratis är det inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.